Sida 1 av 1

16014, Sk 16A

Postat: 15 sep 2013, 11:45
av Lars Larsson
16014
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14A-1010

Ex: 43-12711(USAAF),FS870(RAF)


1947-04-20 Till F5 Kod F5-14
1947-06-07 Godkänd
1956-12-20 Till F14 kod F14-14
? kod F14-91
1968-08-19 Till F3 kod F3-72
1971-06-23 Ground-loop på Visby flygplats.
1971-09-30 Kasserad

Re: 16014, Sk 16A

Postat: 11 jul 2015, 08:24
av Leif Fredin
16014
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14A-1010

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 43-12711)

Ex RAF Harvard IIB FS870

Till CVA 1946-12-20. Gångtid 1259 tim. Motor typ Wp nr 21137. Gångtid 310 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-03-30
Klar 1947-04-20
Levererat till F 5 1947-04-20. Motor typ Wp nr 21137.
Godkänt 1947-06-07.
Märkning 5-14
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-08-26
Klar 1949-01-25.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-11-09
Klar 1951-01-25.
F 5 verkstad för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1952-11-18
Klar 1953-01-19.

Haveri 1955-01-03. Vikning före sättning, Höger vinge skadad.

Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1955-11-28
Klar 1956-01-02.
Överlämnat till F 14 1956-07-12 som lån.
Till F 14 uppbörd enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.

Haveri 1957-08-01 vid F 14
Besättningen, ff löjtnant Torbiörsson (AFT), fs sergeant Liidh oskadad

Ur utredningsrapport:

Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Efter avslutat uppdrag skulle ff landa på F 14. På baslinjen tog ff ut landstället och kontrollerade att detta var ut. I samband med sista insvängningen för landning tog ff ut 20° klaff. Mot slutet av planén avsåg ff att taga ut full klaff. Samtidigt som ff tog ut, som han trodde full klaff, märkte han att han var på ganska låg höjd och måste stött på med gas. Ff var då nästan inne på fältet och hann ej kontrollera reglageinställningen. I sättningsögonblicket hörde han TL ropa någonting men kunde ej uppfatta vad det var eller till vem det var riktat. Fpl buklandade på banan och ff fattade det som att stället gått in vid sättningen. Ff hade ju kontrollerat stället före landningen och även från fs fått bekräftelse om att stället var ute. TL bekräftade att stället varit ute i början av planén men fällts in strax innan fältet. TL hann ej varna ff ti tid.

Materielskadornas omfattning
Propellerbladen krökta. Utbytes. Motorn insänd till CV för undersökning. Luftintaget jämte kåpor för huvudstället samt anslutningsfläns till höger vinge skadat. Detaljerna utbytta. Flygplanet var försett med livbåt som måste kasseras

Beräknad reparationskostnad 2.900:- kr.

Utlåtande och beslut
Haveriet har förorsakats av att ff förväxlat klaff- och landställsreglagen. Ff får fn p g a medicinska skäl endast flyga fpl där säkerhetsff kan medfölja (Sk 16 och 28C). Ff hade vid haveritillfället ringa träning på fpltypen. Med hänsyn till klaff- och landställsreglagens placering och utformning, vilket kan medföra en förväxling, bör ff ej, vid här uppkommen situation, lastas för det inträffade.
Kronan bör vidkännas kostnaderna och fpl repareras vid flj.
Reparationskostnaderna överstiger 2000 kr, varför målet hänskjutes till åklagare.

Bo Lindgren
Fljch/
Elov Edin
Haveriutredare
Hans Mossberg
fljing

Haveri 1962-07-02

Märkning 14-91 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-03-10
Klar 1965-05-11.
Överlämnat till F 3 1968-08-19
Märkning 3-72

Haveri 1971-06-23 vid Visby
Fpl skadat i samband med ground-loop.
Skador: Höger landställsben avbrutet. Vänster landställsben krökt. Höger vinge och skevroder skadade.

Kasserat 1971-09-30. Fpl får disponeras av Luftfartsverket för brandövning.

Re: 16014, Sk 16A

Postat: 09 dec 2020, 16:48
av Rainer Rosvik
16014, Sk 16A
..
Haveri 1971-06-23 vid Visby
Fpl skadat i samband med ground-loop.(bild)
http://www.gotlandsforsvarshistoria.se/fv/fv1971-1.htm