Sida 1 av 1

16023, Sk 16A

Postat: 15 sep 2013, 12:56
av Lars Larsson
16023
Sk 16A
Typ: North American Harvard Mk IIB
Tillverkad av Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
c/n: 14-766

Ex: 42-12519(USAAF),FH132(RAF)

1947-05-20 Till F5 Kod F5-23
1947-06-07 Godkänd
1956-12-20 Till F11 kod F11-23
? kod F11-023
? kod F11-73
1972-03-30 Kasserad, fpl-typen utgår.
1972 Till CVMV för nedmontering.Såld till Lance Aircraft Supply,Dallas,Texas,USA.

Re: 16023, Sk 16A

Postat: 12 jul 2015, 21:24
av Leif Fredin
16023
Sk 16A
Typ; Noordyun (North American) AT-16-ND
Tillverkare: Noorduyn Aviation Ltd, Montreal, Quebec, Kanada
Tillverkningsnummer: 14-766

(Ex U.S.A.A.F. AT-16 42-12519)

Ex RAF Harvard IIB FH132

Till CVA. Gångtid 1125 tim. Motor typ Wp nr 22442. Gångtid 165 tim.
Besiktning och montering påbörjad 1947-04-21
Klar 1947-05-20.
Levererat till F 5 1947-05-20. Motor typ Wp nr 22442.
Godkänt 1947-06-07.
Märkning 5-23
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-12-09
Klar 1949-04-19.
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-06-13
Klar 1951-01-16.
F 5 verkstad för 500 tim tillsyn.
Påbörjad 1952-09-30
Klar 1952-11-11.

Haveri 1953-05-28. Vänster vinge tog i marken efter landning.

Haveri 1954-05-17. Kollision på marken med Sk 16A nr 16044. Höger vinge skadad.

Till CVV för 600 tim tillsyn.
Påbörjad 1955-09-14
Klar 1955-10-03.
Förrådsställt 1956-05-16
Överlämnat till F 1 1956-10-06 som lån.
Överlämnat till F 11 1957-02-11 enligt FF skrivelse nr UH M58-16:20 daterad 1956-12-20.
Märkning 11-23

Haveri 1957-08-01 vid F 11
Motor typ Wp nr 16441
Besättningen ff fältflygare 2. gr (FFSU), vpl furir Dahl, frivillig tjänstgöring i reservflygkåren oskadad

Ur utredningsrapport:

Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Flygningen var Dahls andra övning under tjänstgöringsperioden. Start- och landningsövningar med Andersson som ldk i baksits. Vid andra landningen under passet tog Dahl upp för tidigt och lät fpl sätta sig från c:a ½ m höjd. Fpl började omedelbart efter sättningen gira åt vänster och vänster vingspets doppade, först utan att ta mark. I detta läge drog Dahl av gasen, varvid vingdpetsen slog i marken. För att förhindra ground loop drog Andersson på gasen kraftigt, övervann girningen och gick om för ny landning. Sidvind höger 20 km/t försvårade landningen.

Materielskadornas omfattning
Vänster vingspets tillbucklad. Tygklädsel på vänster skevroder avnött till c:a 5 cm längd.

Beräknad repkostnad 150:- kr.

Utlåtande och beslut
Haveriet har orsakats av ff (edk) bristande rutin. Brott mot OSF eller andra reglementen föreligger icke. Ingen skall lastas för det inträffade. Målet hänskjutes icke till åklagaren. Vingspetsen repareras på flygverkstaden. Kronan vidkännes kostnaden.

Henrik Nordström
Flottiljchef /
B. Ljungberg
haveriutredare /
J.-O. Arman
fljing

Till CVV för översyn.
Påbörjad 1959-12-18
Klar 1960-02-04.
Överlämnat till F 16 1960-02-05 som lån.
Återlämnat till F 11 1960-04-29.
Märkning 11-73 enligt fo A nr 11/1964 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01.
Till CVV för H-tillsyn.
Påbörjad 1966-08-19
Klar 1966-10-05.
Överfört till FFV-CVMV för försäljning enligt skrivelse FMV-F:UHD M58-16:2 daterad 1972-03-30

Re: 16023, Sk 16A

Postat: 15 mar 2021, 08:50
av Sven-Erik Jönsson
Tre foton som vi erhållit från Pär Lundqvist och som är tagna 1947-1948.
Ovan finns notering
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-12-09
Klar 1949-04-19.
Kan denna incident vara anledningen till översyn och motorbyte?
Tacksam om någon har mer uppgifter om händelsen, datum, flygförare m.m.
002-1207327.jpg
002-1207331.jpg
Föraren erhöll tydligen skador i ansiktet.
Föraren erhöll tydligen skador i ansiktet.

Re: 16023, Sk 16A

Postat: 23 jan 2023, 17:18
av Stig Jarlevik
Har tittat lite till och från på de här fotona Sven-Erik

Maskinen ser väldigt oskadad ut. T o m propellern ser helskinnad ut vilket skulle innebära att motorn klarat
sig bra, kanske så bra att den inte behövde bytas ut.
Att piloten erhållit ansiktsskador kan ju bero på att han spänt loss sig efter landning för bättre rörelsefrihet
och när han sedan bromsade för hårt och gick på nosen, så slog han i ansiktet.

Hälsningar
Stisse i Göteborg

Re: 16023, Sk 16A

Postat: 25 jan 2023, 23:13
av Sven-Erik Jönsson
Håller med dig Stig, maskinen ser ut att vara ganska oskadad. Men tittar man noga på propellern, så tycker jag mig se att bladet som är närmast marken ser ut att vara böjt bakåt något. I så fall tyder det på att propellern stått still eller nästan still när maskinen ställt sig på nosen. Men med en sådan propellerskada, så borde nog motorn kontrolleras, vevaxel kan ju ha blivit böjd. Men det är svårt att avgöra med enbart foton.