Sida 1 av 1

Flygdagen på Säve i helgen

Postat: 29 aug 2008, 14:15
av Sven-Erik Jönsson
I dagens nätupplaga av GP finns en bra notis om flygdagen på Säve i helgen.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=441686

Den finns säkert också i pappersupplagan, men jag har tyvärr ej haft möjlighet att kontrollera det.

Ser fram mot en fin flygdag, vädret verkar ju också bli bra.
Önskar arrangörerna lycka till!

/Sven-Erik

http://www.aeroseum.se

Postat: 30 aug 2008, 10:50
av Christian S
Den stod allt med i pappersupplagan med en bild på Biltemas Spitfire.

Postat: 01 sep 2008, 09:59
av Åke Karlsson
Det finns en del som ondgör sig över showen.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=442174

Personligen har jag inget emot lite nostalgiska avgaser men vad tycker ni andra? Visst blir det en del men utspritt över åren blir det inte så mycket. Det är den reguljära dagliga flygtrafiken som står för huvudparten av avgasutsläppen. Skall men sluta med museiånglokskörningen också? Veteranbilsrallyn? Mopedträffar? Folket behöver bröd och skådespel.

Dubbelmoral?

Postat: 01 sep 2008, 11:02
av Najk
Tycker det är rätt intressant att läsa artikeln Åke länkade till.

Lotta i Kungälv ondgör sig över alla avgaser flyget spyr ut, och tycker uppenbarligen att man inte ska genomföra flygdagar. Själv säger hon att hon "överväger att av miljöskäl avstå från vår årliga vinterresa till solen.". Borde det inte vara mer än ett övervägande om hon nu ska vara den miljövän hon påstår sig vara?

Jag tycker det andas lite dubbelmoral...

Tycker Aeroseums svar är klockrent. Visst är det så att vi i försvaret har en viss mängd tid att flyga upp, om vi sen gör det som övningsflygning på vardagar, eller uppvisningsflygning på helger är faktiskt skit samma. Med tanke på att allmänflyget inte varit igång under helgen skulle jag tippa att eventuella skillnader i utsläpp, med tanke på uppvisningsmaskiner som varit igång istället, är marginella.

Det var bara mina tankar. I övrigt tack för en fin flygdag, om än med vissa brister...

Postat: 01 sep 2008, 11:52
av Kent Schram
Det var så kul med en rejäl flyguppvisning igen,det var så länge sedan jag hade möjlighet att åka på någon.Jag hade på ett prisbord valt en tvådagars biljett så nu såg man fram emot en kanon helg. Nu var bara
söndagen tillgänglig för mig men det var fullt schåå att fånga allt på bild och kolla alla intressanta utställningar.F9 boken ville man ju få med hem.Segelflyguppvisningen med musik var fint .Yaken med sina krumbukter .Utom programmet var det faktiskt roligt att plåta de landande/startande passagerarflygplanen.Det var en fröjd att få se alla fina musei maskiner(får man kalla de så?)propeller som jet.
Det var en trött och lite lomhörd flygentusiast som rullade hem till Halmstad på kvällen. :cool:

KS HAD

Re: Dubbelmoral?

Postat: 01 sep 2008, 12:10
av Seve Ungermark
Najk skrev:... fin flygdag, om än med vissa brister...
Har man sagt A så...? Tycker avundsjuk stockholmare.

För övrigt visar GP prov på god redigering. Artikeln under den upprörda miljövännen har rubriken "Stan behöver fler p-platser, inte färre" och bildtexten "Parkerad vid gatan har den röda sportbilen utsatts för både inbrott och rispor."

Och jag tycker att Aeroseums sponsorer skulle kunna stå för sina beslut. Om man nu tycker att flygplan är en styggelse varför överhuvudtaget hjälpa till att spara på dom?

Seve

Re: Dubbelmoral?

Postat: 01 sep 2008, 18:00
av Najk
Seve Ungermark skrev:
Najk skrev:... fin flygdag, om än med vissa brister...
Har man sagt A så...? Tycker avundsjuk stockholmare.

För övrigt visar GP prov på god redigering. Artikeln under den upprörda miljövännen har rubriken "Stan behöver fler p-platser, inte färre" och bildtexten "Parkerad vid gatan har den röda sportbilen utsatts för både inbrott och rispor."

Och jag tycker att Aeroseums sponsorer skulle kunna stå för sina beslut. Om man nu tycker att flygplan är en styggelse varför överhuvudtaget hjälpa till att spara på dom?

Seve

Hej Seve,

Visst kan du få B av mig, inga problem!

1. Jag var där runt 0830 på lördagsmorgonen och väntade vid ingången. Ungefär 0850 kommer personalen dit, och sätter upp bord och allt för att kunna ta betalt. Vid 0900, när insläppen ska öppna, har fortfarande inga kassalådor eller entréband (man fick band som "biljett", á la Gröna Lund) dykt upp vid insläppet, det tycker jag är under all kritik! Står det att man öppnar en viss tid ska allt vara klart till den tiden också.

2. Jag hade anmält mig som spotter och fick ett mail nån vecka innan om att man skulle hämta ut ett spottersband på ett visst ställe. När jag väl kom dit var det väldigt rörigt och ingen hade riktigt koll på vad som skulle hända. Till slut kom det en äldre gentleman och vi skulle få gå ut på plattan och fota. Nu var det bara det att det var öppet rakt ut på plattan, så alla som inte var spotters gick ju också där och tittade. Som fotograf vill man ju gärna ha kärran utan några människor med på bilden, något som nu var en omöjlighet. Till slut lyckades dom stänga igen och få bort alla som inte hade rätt att vara där, för att vi skulle få våra bilder, men då blev vi också bortkörda...! Tydligen var plattan i bruk, så vi kunde inte få gå omkring och fota av säkerhetsskäl. Det argumentet köper jag, men varför anordnar man en spotterstur på en platta som ändå ska vara avstängd? Man kan ju stänga av plattan från flygrörelser under säg 30 min istället, så att spotters kan få ta sina bilder.

3. Det var vääääldigt mycket luft och dötid i flygprogrammet. Det skylldes på startande och landande civila airliners, så vissa programpunkter fick kortas ner, men min uppfattning är att det inte påverkade nämnvärt. Det går att pussla ihop bara man gör upp ett tidsschema och håller det. Jag har varit på andra flygdagar där det funkat utmärkt. En start som kanske behövde 5 min på sig tog i det här fallet upp till 20 min..

4. Det var alldeles för få matställen! Anordnar man en flygdag får man räkna med att det dels kommer mycket folk, samt att dessa gärna vill äta där också. 100 meter kö (ingen överdrift) känns inte riktigt hållbart..


Slutligen ska väl sägas att jag uppskattar detta initiativ väldigt mycket! Min kritik är inte menad som påhopp på arrangemanget, utan som punkter som går att förbättra, så jag hoppas det tas på rätt sätt. Ser fram emot en ännu bättre flygdag nästa år!

Postat: 01 sep 2008, 19:47
av Daniel Karlsson
Hej!

Först - tack alla fantastiska besökare! Ni var många... väldigt många!!

Tack också Najk för dina synpunkter, som vi tar till oss. Vi är fullt medvetna om lördagsmorgonens kaos på många håll. Att det var problem med matköerna är ett understatement. En hel del saker, dock ej maten tyvärr, lyckades vi ordna till söndagen som generellt flöt betydligt bättre. Tänk också på att 99% av alla som arbetade ställde upp frivilligt, och arbetar vanligtvis med helt andra saker.

Flygprogrammet är besvärligt när det ska synkas med trafikflyget. Även en liten försening ger stora effekter. Platsen i sig är mycket komplicerad för uppvisning, kanske den besvärligaste i landet, med stora restriktioner i områden och avstånd. Nu vet vi hur detta fungerar i praktiken.

Vi har lärt oss massor, och vi kommer nu jobba vidare på konceptet inför framtiden. Än en gång tack till alla "goa gubbar och damer" som besökte oss och gav oss mänger med härliga minnen!

Hälsningar
Daniel K

PS. Om klimatkritiken - man får acceptera att människor har olika synsätt. Men man kan ändå begära att man baserar på fakta istället för känsloargument. Bara en sådan sak att vi hade avsevärt mindre antal rörelser på flygplatsen än normalt under en sådan här helg...

Postat: 01 sep 2008, 19:57
av Daniel Karlsson
Lite andra medierapporter från evenemanget:

GT "Vilken flygfest!"
http://www.gt.se/nyheter/1.1284094/sa-h ... gat-hoppas

G-P "Mullrande Show över Säve"
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d ... 09&ref=rss

Rapport:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=282973
(ca 11 min in i programmet):

Postat: 01 sep 2008, 21:57
av Najk
Hej Daniel,

Jag tror, med tanke på ditt svar, att du förstår att det inte är menat att dissa flygdagen, för jag tycker på det stora hela att det var en jättetrevlig tillställning! Dock finns det, som jag skrev, en hel del att förbättra, vilket ni verkar medvetna om också, det är bra!

Att frivilliga ställer upp och jobbar är nog en grundförutsättning, så det har jag full förståelse för. Det kändes som ni hade bättre flyt på söndagen också, de timmar jag var där. Jag ser väldigt mycket fram emot nästa år, då jag tror att ni fått till det ännu bättre! Sen hoppas jag på nåt utländskt inslag också, det skulle nog locka ännu fler besökare. :)

Med vänliga hälsningar,
Niklas

Postat: 01 sep 2008, 23:26
av DanielP
Håller med att det fanns en del saker som inte flöt bra. Matköer, övergrillade hamburgare osv. Men jag var där för flygplanen inte käka våfflor ;-) Så ni som ligger bakom detta arrangemanget ett jäkligt stort tack till er från en MYCKET glad och nöjd besökare. Begriper inte varför jag alltid blir tårögd av motorljudet från P51an. Måste vara avgaserna ;-)

Ps
En sak som vore kanoners vore om ni tex kunde få upp en läktare nästa gång.

Lägger ut lite bilder jag tog i Galleri forumet.

Tack

Postat: 02 sep 2008, 18:53
av Johan
Måste få lämna mitt stora tack till Aeroseum och arrangörer!
Alltid när man som SK50-förare anländer till Säve så blir man så väl omhändertagen och omhuldad! Parkering på första parkett, mat, mackor och dryck, helt enkelt en V.I.P.-behandling utan dess like.
Detta positiva budskap sprider jag självklart bland mina flygande och icke flygande vänner.
Hoppas att gamla F 16 i Uppsala kan hitta på något skoj när dom har bollen att arrangera SK50-träffen nästa år ;-)
Som man säger; We´ll be back! :D

Besökande flygplan.

Postat: 04 sep 2008, 13:48
av Martin Hellberg
Hej!

En synpunkt jag har är att besökande flygplan enligt information på hemsidan hänvisades till andra sidan av Säve flygplats, dvs. den civila delen. För att komma över till den sida där uppvisningen hölls skulle man bussas över på morgonen och åter på eftermidagen efter showens avslutande. Att man har begränsat ankomsttiderna är en sak som man kan ha förståelse för, men jag hade gärna sett att de besökande flygplanen hade fått möjlighet att stå på den sida av flygplatsen där uppvisningen hölls. Detta tror jag hade dels varit önskvärt för de flygande besökarna men framför allt även gett flygdagsbesökarna mer flygplan att beskåda på marken.

Martin Hellberg, Backamo.

Postat: 04 sep 2008, 16:10
av Daniel Karlsson
Hej Martin,

Det hade varit både trevligt och inte minst underlättat logistiken för både oss och flygarna - men det finns helt enkelt inte plats. De sista tillgängliga platserna på plattorna fick ett antal besökande Safirer (se föregående kommentar). Det finns inte heller några gräsparkeringar med tillräcklig bärighet inom området. Tyvärr!