Flygtidtabell 1954 BMA-USA

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lennart Berns

Flygtidtabell 1954 BMA-USA

Inlägg av Lennart Berns »

SFF har fått en fråga från en författarinna som gör research för en bok. Jag citerar del ur hennes mejl:

"Måndagen den 25 januari 1954 hölls en begravning kl 12.45 på
Skogskyrkogården i Stockholm, enligt uppgifter från folk som var med
sjöng Jussi Björling på begravningen.

Å andra sidan står det i Stockholms-Tidningen den 26 januari att "igår flög Jussi Björling och
fru Anna-Lisa till Amerika". Det finns också uppgifter om att han sjöng på en konsert
i Milwaukee, USA, den 27 januari.

Det jag letar efter är alltså någon som kan veta om den här
ekvationen går ihop. Kunde man flyga från Bromma till USA på
eftermiddan den 25 januari 1954 och vara framme lagom till en konsert
i USA den 27? Skulle han ha hunnit, eller har någon av mina
uppgiftslämnare fel? Ännu bättre: hur såg flygtrafiken ut från Bromma
på den här tiden? Jag utgår från att han i så fall flög från Bromma
och med SAS. Det behöver inte vara så förstås, men det är rätt troligt.

Jag har prövat såväl Luftfartsverket som SAS och på deras respektive
informationsenheter låter det ungefär som de trodde att flyget
uppfanns igår. "1954... när det tror jag inte... jag vet inte var det
skulle kunna finnas... det finns nog inga uppgifter kvar... ".

Själv är jag övertygad om att det visst finns. Jag tror alla
uppgifter finns kvar. Nånstans. Frågan är bara var..."

Finns det någon som har en tidtabell sparad i sina gömmor eller har kunskap på annat sätt? Det vore ju trevligt att kunna hjälpa till.
Användarens profilbild
Krister Lindblad
Kontakt:

Inlägg av Krister Lindblad »

Fel år förvisso, men här är en sida ur SAS tidtabell från 1955:
http://www.timetableimages.com/ttimages/sk55-04.htm

Nu har jag inte koll på vilka veckodagar de aktuella datumen blir, men jag tycker det ser ut att vara möjligt rent allmänt. Utresa 17:00 och ankomst på förmiddagen dagen efter lokal tid, om jag inte läser tidtabellen helt galet?

mvh / Krister
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

24 januari var en måndag enligt Lennart Berns inlägg (annars kan man kolla på http://www.fourmilab.ch/documents/calendar/).

Spontant tycker jag det borde hinnas med om man kunde komma iväg från Bromma samma dag. Kikade i Holger Ängeskogs "40 år i luften - från Anfänger till Douglas DC-10" som ger inblickar i hur det var med DC-6(B).

Med dessa gällde tydligen mellanlandning både i Prestwick och Gander, ja Ängeskog beskriver en färd då man på grund av ovanligt stark motvind t o m måste gå ned på Island (Keflavik). Tydligen är året just 1954:

...Alltnog, kaptenen flög första sträckan till Keflavik där vi landade på snorhala banor i minusgrader. Vi fick bensin och jag skulle flyga nästa sträcka. Jag satt till vänster och konstaterade att noshjulsstyrningen var inte mycket att ha på det isiga underlaget. Med olika gaspådrag och ibland med reversering på en yttermotor kom jag runt alla tvära böjar. I startposition med drivsnö in från höger kunde jag inte göra den motoruppkörning med tändkontroll som krävdes för start. Det fick vi göra under start med släckta strålkastare för att inte förvillas av drivsnön. Då är det att styra mitt emellan banljusen.
...
Det är en härlig känsla när man känner att farten bygger upp och att roderkrafterna blir de rätta. Det behövs faktiskt inte någon hastighetsmätare för att lyfta ett plan från marken, det känns i höjdrodret och i det här fallet var det extra skönt att komma upp i vårt rätt element.
...
Alltnog denna resa gick galant, vi fick kraftig medvind väster om Grönland och kunde trots den extra landningen på Island komma fram i tid till New York.

Hårda tider...

Lars S, som kommer att tänka på betydligt beskedligare men ändå litet lika situationer i snöyran på Ottsjöns is. Yrsnön efter bogserplanets propeller alltså...
Senast redigerad av Lars Sundin den 01 sep 2008, 20:13, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Krister Lindblad
Kontakt:

Inlägg av Krister Lindblad »

Lars Sundin skrev:24 januari var en måndag enligt Lennart Berns inlägg
Ja, jag ser det nu. Ögonen är det första man blir blind på. :lol:

mvh / Krister
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"