16210
Sk 16B
Typ: North American AT-6A/SNJ-3 Texan
c/n: 78-6804
Tillverkningsår:
Ex: 41-16426(USAAF),Bu01823(USN), NC52235
1951-10-22 Till F4 Kod F4-210
1951-10-24 Godkänd
1957-12-12 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.
1957 Till Argentinas marinflyg kod ANA 0437
? kod 1-E-202
? kod 1-E-210
? kod 1-E-235
? Till Paraguays marinflyg kod ANP235
? Ur tjänst.
16210, Sk 16B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 16210, Sk 16B
16210
Sk 16B
Typ: North American NA-78
Tillverkare: North American Aviation Inc, Dallas, Texas, USA
Tillverkningsnummer: 78-6804
(Ex U.S.A.A.F. AT-6A 41-16426)
Ex U.S. Navy SNJ-3 01823
Till CVV för översyn, Gångtid 1330 tim
Motor typ Wp nr 18974. Gångtid 10 tim.
Levererat till F 4 1951-10-22. Motor typ Wp nr 15988.
Godkänt 1951-10-24
Haveri 1953-05-07 vid landning. Höger vinge och höger landställ skadade.
Haveri 1954-06-06. Groundloop. Vänster vingspets, landställsben skadade.
Till F 4 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1955-06-02.
Klar 1955-06-13.
Konserverat 1955-11-02. Till förråd
Överfört till CFA (F 3 Jägarvallen) 1957-02 för uppställning jämlikt skrivelse UHD A542:4 daterad 1956-11-14
Försålt till A E Ulman Associated Ltd, New York jämlikt skrivelse INKU/Jn daterad 1957-05-03
Sk 16B
Typ: North American NA-78
Tillverkare: North American Aviation Inc, Dallas, Texas, USA
Tillverkningsnummer: 78-6804
(Ex U.S.A.A.F. AT-6A 41-16426)
Ex U.S. Navy SNJ-3 01823
Till CVV för översyn, Gångtid 1330 tim
Motor typ Wp nr 18974. Gångtid 10 tim.
Levererat till F 4 1951-10-22. Motor typ Wp nr 15988.
Godkänt 1951-10-24
Haveri 1953-05-07 vid landning. Höger vinge och höger landställ skadade.
Haveri 1954-06-06. Groundloop. Vänster vingspets, landställsben skadade.
Till F 4 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1955-06-02.
Klar 1955-06-13.
Konserverat 1955-11-02. Till förråd
Överfört till CFA (F 3 Jägarvallen) 1957-02 för uppställning jämlikt skrivelse UHD A542:4 daterad 1956-11-14
Försålt till A E Ulman Associated Ltd, New York jämlikt skrivelse INKU/Jn daterad 1957-05-03
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: 16210, Sk 16B
Lars
Vad är källan till att Paraguay skulle ha erhållit den här maskinen?
Enligt Antonio Luis Sapienza (som är boende i Paraguay och har forskat i deras arkiv) har detta aldrig skett.
Även Jorge Felix Nunez Padin (specialiserad på Argentinskt marinflyg) känner inte till detta.
Har nya rön framkommit?
Hälsningar
Stig i Göteborg
Vad är källan till att Paraguay skulle ha erhållit den här maskinen?
Enligt Antonio Luis Sapienza (som är boende i Paraguay och har forskat i deras arkiv) har detta aldrig skett.
Även Jorge Felix Nunez Padin (specialiserad på Argentinskt marinflyg) känner inte till detta.
Har nya rön framkommit?
Hälsningar
Stig i Göteborg