Sida 1 av 1

16218, Sk 16B

Postat: 21 sep 2013, 11:23
av Lars Larsson
16218
Sk 16B
Typ: North American SNJ-3 Texan
c/n: 78-6101
Tillverkningsår:

Ex: Bu6914(USN),NC52230

1952-03-20 Till F1 Kod F1-
1952-04-01 Godkänd
1957-12-12 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.

? Registrerad N52230 på Tom R.Burns, Washington DC

Re: 16218, Sk 16B

Postat: 15 apr 2016, 10:30
av Leif Fredin
16218
Sk 16B
Typ: North American NA-78
Tillverkare: North American Aviation Inc, Dallas, Texas, USA
Tillverkningsnummer: 78-6101

Ex U.S. Navy SNJ-3 6914

Till CVV för översyn. Gångtid 2976 tim.
Motor typ Wp nr P-327116. Gångtid 221 tim.
Levererat till F 1 1952-03-20. Motor typ Wp 100644.
Godkänt 1952-04-0
Till CVV 1954-11-11 för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1954-12-11.
Klar 1955-01-10
Överfört till CFA (F 3 Jägarvallen) 1956-11-29 för uppställning jämlikt skrivelse UHD A542:4 daterad 1956-11-14
Försålt till A E Ulman Associated Ltd, New York jämlikt skrivelse INKU/BLtz daterad 1957-12-12

Re: 16218, Sk 16B

Postat: 05 aug 2020, 20:50
av Stig Jarlevik
Ännu en märklig amerikansk registrering
NC52230 registrerades på Tom Burns 1946
När den äntligen togs bort som N52230 ur FAA register den 14 december 2012 stod sagde Burns fortfarande som innehavare.
Således skall han ha varit ägare till den här maskinen under 66 år (minus 5-6 år då den var i svensk ägo)

Någonstans känns inte detta troligt, speciellt inte med tanke på Burns tidigare ägande av en annan Sk 16.
Känslan är att den förmodligen inte blev avregistrerad av Burns när han sålde den till Charles Babb, men å andra sidan undrar man ju i så fall hur FAA kan ha haft den liggande i 60 år utan att reagera?

Letar man på nätet så finner man en något obskyr uppgift där det står Last action taken: 1977-01-14
Vad denna aktivitet innebär framgår inte.

Någon annan som har någon uppfattning?
Hälsningar
Stig i Göteborg