16244, Sk 16B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
16244, Sk 16B
16244
Sk 16B
Typ: North American AT-6A/SNJ-3 Texan
c/n: 78-6840
Tillverkningsår:
Ex: 41-16462(USAAF),Bu01840(USN), NC66841
1952-09-17 Till F21 Kod F21-244
1952-09-19 Godkänd
? kod F21-2
? kod F21-6
? kod F21-44
1957-05-03 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.
1957 Till Argentinas marinflyg kod ANA 0400
? kod 5-A-1
? kod 1-E-223
? kod EAN-223
? Till Paraguays marinflyg kod ANP400
? kod ANP265
1979 Ur tjänst. Bevarad som gate guard vid flygbasen Sajonia.
1989 Såld till USA.
? Registrerad N625JT ?
Sk 16B
Typ: North American AT-6A/SNJ-3 Texan
c/n: 78-6840
Tillverkningsår:
Ex: 41-16462(USAAF),Bu01840(USN), NC66841
1952-09-17 Till F21 Kod F21-244
1952-09-19 Godkänd
? kod F21-2
? kod F21-6
? kod F21-44
1957-05-03 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.
1957 Till Argentinas marinflyg kod ANA 0400
? kod 5-A-1
? kod 1-E-223
? kod EAN-223
? Till Paraguays marinflyg kod ANP400
? kod ANP265
1979 Ur tjänst. Bevarad som gate guard vid flygbasen Sajonia.
1989 Såld till USA.
? Registrerad N625JT ?
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 16244, Sk 16B
Enligt Fedreral Aviation Administration Registry, USA har denna individ inte haft registreringen N625JT.
(N625JT var en Confer James, Avid Magnum c/n 022)
(N625JT var en Confer James, Avid Magnum c/n 022)
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: 16244, Sk 16B
Ett litet tillägg
Vad gäller N625JT så verkar det som c/n 78-6840 blev registrerat under den beteckningen 1993
Maskinen är idag registrerad som N4448W, men förmodligen inte luftvärdig, då alla giltiga uppgifter ser ut att saknas
https://registry.faa.gov/aircraftinquir ... rtxt=4488W
Den verkar ha genomgått en mängd ägarbyten sedan den återkom till USA. Kanske är det så att den hittills aldrig varit luftvärdig sedan dess?
Ett av de större problemen med det amerikanska civilregistret är dess system med dels omregistreringar i tid och otid samt återanvändande av förbrukade registreringar.
Den Confer James som refereras till blev inte registrerad förrän 10 maj 2006
https://registry.faa.gov/aircraftinquir ... rtxt=625JT
Det känns väldigt troligt att "vår" Sk 16 hade blivit avregistrerad vid det laget, förmodligen vid något av ägarbytena.
Hälsningar
Stig i Göteborg
Vad gäller N625JT så verkar det som c/n 78-6840 blev registrerat under den beteckningen 1993
Maskinen är idag registrerad som N4448W, men förmodligen inte luftvärdig, då alla giltiga uppgifter ser ut att saknas
https://registry.faa.gov/aircraftinquir ... rtxt=4488W
Den verkar ha genomgått en mängd ägarbyten sedan den återkom till USA. Kanske är det så att den hittills aldrig varit luftvärdig sedan dess?
Ett av de större problemen med det amerikanska civilregistret är dess system med dels omregistreringar i tid och otid samt återanvändande av förbrukade registreringar.
Den Confer James som refereras till blev inte registrerad förrän 10 maj 2006
https://registry.faa.gov/aircraftinquir ... rtxt=625JT
Det känns väldigt troligt att "vår" Sk 16 hade blivit avregistrerad vid det laget, förmodligen vid något av ägarbytena.
Hälsningar
Stig i Göteborg
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 16244, Sk 16B
Jag hade väldig stor komunikation med FAA Reg. 2015 när jag letade fakta för olika Sk 16.
Frågade då bl.a. om registreringen N625JT, vilket FAA Reg. nekade til.
Bifogar kopia av komunikationen:
May I also ask for your help with N625JT.
I have seen information that a North American SNJ-3 Texan
with construction number 78-6840 was registered N625JT about 1989.
Is this information right? In that case when was it deregistered?
Mr Comstedt,
Our records indicate that N66841 was assigned to a North American SNJ-4, serial number 78-6840.
Thank you very much for your answer.
May I ask you what your records tell about which aircraft
was registered N625JT the years 1970 to 2000.
Mr Comstedt,
Our records indicate that N625JT was assigned to a Confer James, Avid Magnum serial number 022.
Lite konstigt om de har en helt annan uppfattning nu.
Ser att N625JT Confer James, Avid Magnum c/n 022 i alla fall var registrerad 1995 enligt en FAA-lista från 1999.
Tror att FAA Reg. just nu har problem med sin net site.
Har precis gjort två samtidiga sök på N4448W:
Ena svaret: N4488W is Assigned NORTH AMERICAN 78-6840
Andra svaret: N4448W is Deregistered CESSNA 30403
Väldigt frustrerande!
Frågade då bl.a. om registreringen N625JT, vilket FAA Reg. nekade til.
Bifogar kopia av komunikationen:
May I also ask for your help with N625JT.
I have seen information that a North American SNJ-3 Texan
with construction number 78-6840 was registered N625JT about 1989.
Is this information right? In that case when was it deregistered?
Mr Comstedt,
Our records indicate that N66841 was assigned to a North American SNJ-4, serial number 78-6840.
Thank you very much for your answer.
May I ask you what your records tell about which aircraft
was registered N625JT the years 1970 to 2000.
Mr Comstedt,
Our records indicate that N625JT was assigned to a Confer James, Avid Magnum serial number 022.
Lite konstigt om de har en helt annan uppfattning nu.
Ser att N625JT Confer James, Avid Magnum c/n 022 i alla fall var registrerad 1995 enligt en FAA-lista från 1999.
Tror att FAA Reg. just nu har problem med sin net site.
Har precis gjort två samtidiga sök på N4448W:
Ena svaret: N4488W is Assigned NORTH AMERICAN 78-6840
Andra svaret: N4448W is Deregistered CESSNA 30403
Väldigt frustrerande!
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: 16244, Sk 16B
Hej Johnny
Ledsen att jag inte har svarat förrän nu. Det är något konstigt med vårt forum.
Jag klickar i den lilla rutan att jag vill bli meddelad när tråden besvaras, men det funkar tydligen inte så bra.
Jag tänker inte orda något om FAA i USA, förutom att jag inte är ett dugg imponerad av deras verksamhet vad gäller historiska kunskaper.
Vad gäller att N625JT skulle varit registrerat some en Confer James Avid Magnum från 1970 verkar märkligt och reflekterar väl mest en ganska ointresserad tjänsteman.
Jag vet näst intill ingenting om den "moderna" småflygplans/hemmabygge tillverkningen i USA då mitt intresse idag enbart sträcker sig till ca 1960
Således skall, enligt uppgifter på Internet och Google, detta flygplan vara baserad på en Avid Aircraft Magnum och i just detta fall kanske hemmabyggd av James Confer i USA
Avid Aircraft bildades inte förrän 1983 och modellen under namnet Magnum var helt klart inte först ut på marknaden.
Tyvärr kan jag inte hitta när modellen flög för första gången, men du kan kanske leta vidare om det är jätteviktigt.
Att en Avid Magnum skulle varit registrerad mellan 1970 och åtminstone till 1983 är således en omöjlighet (om Google för en gång skull har rätt! )
Den elektroniska sidan hos FAA är ju bara så bra som personen som fyller i uppgifterna gör den.
Jag är verkligen ingen världsmästare när det gäller att tolka densamma, men åtminstone jag läser det som att N625JT blev registrerad först 2006 i sin nuvarande skepnad.
Kanske har jag fel där....
Hälsningar
Stig i Göteborg
Ledsen att jag inte har svarat förrän nu. Det är något konstigt med vårt forum.
Jag klickar i den lilla rutan att jag vill bli meddelad när tråden besvaras, men det funkar tydligen inte så bra.
Jag tänker inte orda något om FAA i USA, förutom att jag inte är ett dugg imponerad av deras verksamhet vad gäller historiska kunskaper.
Vad gäller att N625JT skulle varit registrerat some en Confer James Avid Magnum från 1970 verkar märkligt och reflekterar väl mest en ganska ointresserad tjänsteman.
Jag vet näst intill ingenting om den "moderna" småflygplans/hemmabygge tillverkningen i USA då mitt intresse idag enbart sträcker sig till ca 1960
Således skall, enligt uppgifter på Internet och Google, detta flygplan vara baserad på en Avid Aircraft Magnum och i just detta fall kanske hemmabyggd av James Confer i USA
Avid Aircraft bildades inte förrän 1983 och modellen under namnet Magnum var helt klart inte först ut på marknaden.
Tyvärr kan jag inte hitta när modellen flög för första gången, men du kan kanske leta vidare om det är jätteviktigt.
Att en Avid Magnum skulle varit registrerad mellan 1970 och åtminstone till 1983 är således en omöjlighet (om Google för en gång skull har rätt! )
Den elektroniska sidan hos FAA är ju bara så bra som personen som fyller i uppgifterna gör den.
Jag är verkligen ingen världsmästare när det gäller att tolka densamma, men åtminstone jag läser det som att N625JT blev registrerad först 2006 i sin nuvarande skepnad.
Kanske har jag fel där....
Hälsningar
Stig i Göteborg
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 16244, Sk 16B
Hej Stig.
Vet inte varför du inte fått meddelande om svar.
Jag tror att jag får meddelanden om alla svar.
Jag är, som du märkt, ingen flygplansexpert.
Kan bara referera till min tidigare korrespondans med FAA Reg.
När de upplysningar jag fått därifrån visar sig vara felaktiga,
kan jag bara upprepa. Det är frustrerande!
Jag ger mig så gärna, när någon har mer tillförlitliga upplysningar.
Bästa hälsningar
Johnny
Vet inte varför du inte fått meddelande om svar.
Jag tror att jag får meddelanden om alla svar.
Jag är, som du märkt, ingen flygplansexpert.
Kan bara referera till min tidigare korrespondans med FAA Reg.
När de upplysningar jag fått därifrån visar sig vara felaktiga,
kan jag bara upprepa. Det är frustrerande!
Jag ger mig så gärna, när någon har mer tillförlitliga upplysningar.
Bästa hälsningar
Johnny
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: 16244, Sk 16B
Det går inte att registrera sig för kommentarer på bloggen
så det får bli här istället
Registreringen N4488W är något märklig.
Tittar man på FAAs hemsida saknar den registreringsdatum, där finns bara när den avregistrerades, vilket var 9.9.2020
Enligt tidigare uppgifter skall den ha varit registrerad N625JT. Precis som tidigare saknas den helt.
Enligt argentinska källor anger säger man att FAP 400 blev N625JY (Y istället för T). Någon sådan reg finns överhuvudtaget
inte hos FAA
Men som sagt FAA hemsida är en väldigt ofta frustrerande att leta i.....
Hälsningar
Stisse
så det får bli här istället
Registreringen N4488W är något märklig.
Tittar man på FAAs hemsida saknar den registreringsdatum, där finns bara när den avregistrerades, vilket var 9.9.2020
Enligt tidigare uppgifter skall den ha varit registrerad N625JT. Precis som tidigare saknas den helt.
Enligt argentinska källor anger säger man att FAP 400 blev N625JY (Y istället för T). Någon sådan reg finns överhuvudtaget
inte hos FAA
Men som sagt FAA hemsida är en väldigt ofta frustrerande att leta i.....
Hälsningar
Stisse
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43
Re: 16244, Sk 16B
Flygplanet totalhavererade den 16 oktober 2024 efter start från Räyskälä i Finland. De två ombord omkom.
Flygplanet registrerat som OH-NAT
Flygplanet registrerat som OH-NAT
Senast redigerad av Peter Liander den 19 okt 2024, 09:43, redigerad totalt 1 gång.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 16244, Sk 16B
Litet mer kring haveriet: https://asn.flightsafety.org/wikibase/453869