Hälsningar
Kenneth
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Ja, och förståndetKenneth Johansson skrev: Jag kunde ju ha flugit Mustang om jag haft åldern inne!
![]()
Kenneth
Om jag försöker läsa på skivans tänder med början från vänster (vid avläsaren?) kan jag möjligen få det till "...SM6JO SN CQ CQ...". Jag utgår från att konstruktören var radioamatör med anropssignalen SM6JO. Vad SN står för vet jag inte (kanske send now), men CQ CQ (seek you) är väl fortfarande en vanlig kontaktskapande invit på detta ädla språk och borde vara början på hela meddelandet. Kanske rymmer hjulet "CQ CQ CQ DE SM6JO SM6JO SM6JO SN".
Hej Rolf! Jag ser på http://en.wikipedia.org/wiki/Morse_code_abbreviations att SN i telegrafivärlden betyder "soon" (snart) vilket väl låter lämpligt i sammanhanget. Andra förkortningar, då inom amatörvärlden som man som vanlig amatör här i livet kan ha glädje av att känna till, är "73" samt "XYL". Jag tror inte det finns något förkortat skällsord. Då får man köra "i klartext" och sådant tar ju tid... Sajten jag hänvisar till ger några exempel på hur förkortningar väsentligt kan korta ned meddelanden.Rolf Broberg skrev:Vad SN står för vet jag inte (kanske send now), men CQ CQ (seek you) är väl fortfarande en vanlig kontaktskapande invit på detta ädla språk och borde vara början på hela meddelandet. Kanske rymmer hjulet "CQ CQ CQ DE SM6JO SM6JO SM6JO SN".