Sida 1 av 1

620, Sk 12

Postat: 22 sep 2013, 18:52
av Lars Larsson
620
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw44J Stieglitz
Tillverkad av Focke Wulf Flugzeugbau
c/n: 1902
Tillverkningsår: 1937

1937 Till F5 Kod F5-78
1937-01-29 Godkänd
? kod F5-20
? kod F5-52
1946-01-22 Haveri på F16.Trädkollision vid mörkerlandning.Ff furir Stig Hedblom skadades.
1946-02-13 Kasserad, totalhaveri.
Gångtid: 2867 timmar

Re: 620, Sk 12

Postat: 27 sep 2013, 20:50
av Bengt Ekbladh
Kan bara tillfoga att 620 hade motor nr.28402 vid tillfället.

( kolla även 645 , som havererade vi samma tillfälle)

Re: 620, Sk 12

Postat: 07 nov 2013, 12:45
av Leif Fredin
620
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz
Tillverkare: Focke-Wulf Flugzeugbau G.m.b.H., Bremen, Tyskland
Tillverkningsnummer: 1902

Godkänt 1937-01-29
F 5 formation 1937-02-01. Motor typ Sh nr 25928.
Märkning 5-78
Till F 5 verkstad 1937-07-20 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 26072 inmonterad.
F 5 formation 1937-07-30.
Märkning enligt fo nr 47/37 daterad 1937-05-18.


Bild
Foto: Okänt

Till F 5 verkstad 1937-11-15 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 26399 inmonterad.
F 5 formation 1937-12-22,

Haveri 1938-01-27. Fpl har kolliderat med fpl 636. Propeller skadad. Montering av propeller tagen från fpl 627.

F 5 verkstad 1938-09-13 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 25935 inmonterad. Fpl divisionsnummer.
Märkning 5-20.
F 5 formation 1938-09-26.
Till F 5 verkstad 1939-02-14 för utbyte av undervinge.
F 5 formation 1939-02-17.
Märkning enligt to nr 77/39 daterad 1939-04-22. Ändrad sifferstorlek å flj - och ordningsnummer.
Till CVM 1939-08-03 för stor översyn.
Till F 5 verkstad 1939-12-04 för montering av vingar.
F 5 formation 1940-02-05.

Haveri 1940-04-13 i Eskilstuna.
Ff flygelev Morell oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver
Skador flygplan: 0,5 m av vänster undervinge bortsliten.
Beräknad reparationskostnad: 3.125:- kr.

Till verkstad 1940-04-14 för reparation.
F 5 formation 1940-04-18.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25.
Till F 5 verkstad 1940-09-14 för liten översyn. Motor typ Sh nr 25934 inmonterad.
F 5 formation 1940-09-25.

Bild
Foto: Okänt

Till F 5 verkstad 1941-05-26 för motorbyte. Motor typ Sh nr 28417 inmonterad.
F 5 formation 1941-06-09.

Haveri 1941-09-24
Motor typ Sh nr 28417
Ff furir Karlsson oskadad
Orsak till haveri: Hög sättning. Felbedömning.
Skador flygplan: Landningsställ, propeller samt framkantfanér å höger vinge skadade.
Beräknad reparationskostnad: 1.500:- kr.

Nödlandning 1941-10-01
Motor typ Sh nr 28417
Ff löjtnant Iacobi
Orsak till nödlandning: Motorstopp

Nödlandning 1943-11-03. Märkning 5-20
Motor typ Sh nr 26344
Ff sdergeant Hoffberg oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp vid glidflykt i ryggläge på grund av kvarblivande för lång tid i nämnda läge.

Överlämnat till F 16 1944-04-01. Motor typ Sh14A nr 26344.
Märkning 20-52
Märkning enligt fo nr A 65/1944 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-01-22 vid F 20
Motor typ Sh nr 28402
Ff kadett 297-13-43 S. R. Hedblom smärre ansiktsskador.
Skadornas omfattning: Fpl: Större skador å vingställ, landningsställ, motorfundament.
Propeller: Totalhavererad
Motor: Skadorna ha ej kunnat fastställas

Bild
Foto: Krigsarkivet

Bild
Foto: Krigsarkivet

Bild
Foto: Krigsarkivet

Beslut
Haveriet har orsakats av att ff under planén före landning flugit på för låg höjd, varvid fpl kolliderat med ett i flygfältets norra gräns stående träd.
Bidragande orsak härtill ha varit följande:
1. Grpch har påbörjat planén för tidigt, varvid 2.an och 3.an dragits med på den låga höjden.
2. Förarna synes omedelbart före islaget ha bländats av en kraftig ljuskälla framifrån vänster.
3. Trädet, med vilket fpl kolliderade, har icke varit utmärkt med varningsljus.
Med hänsyn till eleverna utbildningsståndpunkt har övningen varit i svåraste laget. Materiel- eller materialfel synes icke föreligga.
Haverierna handlägges icke vid krigsrätt.
Detta beslut meddelas CF 20.
Haverikommissionens protokoll bifogas. Återställes.

Stockholm den 28 mars 1946
B.G. Nordenskiöld
Chef för flygvapnet
/A. Ljungdahl

Kasserat 1946-02-13. Gångtid 2867 tim. Antal flygningar 8984 st. Motor typ Sh nr 28402