629
Sk 12
Typ: Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer: 81
Godkänt 1937-08-28
F 5 formation 1936-09-02. Motor typ Sh nr 26175.
Märkning
5-87
Haveri 1938-01-24.
F 5 verkstad 1938-01-24. Reparation efter haveri. Vänster undervinge utbytt.
F 5 formation 1938-01-28.
F 5 verkstad 1938-04-14 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 25359 inmonterad
F 5 formation 1938-04-28
Nödlandning 1938-07-28
Motor typ Sh nr 25359
Flygförare löjtnant Wilander oskadad
Orsak till nödlandning: Motorn skurit
Skador flygplan: inga
Skador motor: Hopskärning.
Beräknad reparationskostnad: Motorn föreslagen till kassation.
F 5 verkstad 1938-07-28 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 26073 inmongterad
F 5 formation 1938-08-16
1938-11-10. Fpl divisionsnummer ändrat
Märkning
5-29
Haveri 1939-03-14 i närheten av Bjärahus ostnordost Röstånga
Motor typ Sh nr 26073
Flygförare officersaspirant, vpl 13 3/38 Oterdahl oskadad
Orsak till nödlandning: Målet överlämnat till Flygvapnets haverikommission.
Skador flygplan: Brandskott, höger under longeronger bakom brandskott, bensin- och oljetankar, stol i baksits, plåtar, sidorodrets undre sarg rep. Vingställ, landningsställ och motorfundament kassabla.
Skador motor: Totalhaveri.
Beräknad reparationskostnad: Fpl kr 15000. Motorn föreslagen till kassation.
F 5 verkstad 1939-03-15.
Till CVV 1939-03-23 per järnväg. Reparation efter haveri.
F 5 formation 1940-04-01. Motor typ Sh nr 28035.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25.
Haveri 1940-08-12.
F 5 verkstad 1940-08-13. Haverireparation.
F 5 formation 1940-08-26.
F 5 verkstad 1940-11-11 för liten översyn. Motor typ Sh nr 26481 inmonterad. Nationalitetsmärke förstorat.
F 5 formation 1940-11-23
F 5 verkstad 1942-01-08 för liten översyn och motorbyte. Motor typ Sh nr 26493 inmonterad
F 5 formation 1942-02-02
Haveri 1942-07-20 väster Sorrödsgården under start- och landningsövningar. Märkning
5-27
Motor typ Sh nr 26493
Besättningen, lärare fänrik G. Gullstrand, elev aspirant 39 Emanuelsson oskadad
Orsak till haveri: Handläggning vid krigsrätt.
Skador flygplan: Landningsställ, höger vingställ, stjärtparti och propeller skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 9.500:- kr
Haveri 1942-09-10 vid Ljungbyhed. Märkning 5-27
Besättningen, lärare löjtnant Uno von Segebaden, elev aspirant 164 Bertil Boman oskadad
Vid urgången ur vingglidning före landning gjordes en så hård sättning, att infästningen till höger V-stötta å landningsstället brast och fpl vid utrullningen mot neutrala zonen sjönk ned på höger vinge.
Nödlandning 1942-11-30 efter motorstopp på Bonarp. Märkning
5-27
Total gångtid: 1671.30 tim
Motor typ Sh nr 26493
Total gångtid: 1351.40 tim
Flygförare furir Wijkman oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp, troligen beroende på för lång plané.
Skador flygplan: inga
Skador motor: Inga
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1.flygläraren, att furir Wijkman nödlandat på Bonarp med fpl nr 27.
Furir Wijkman anförde i huvudsak följande:
Han hade den 30/11 sista passet navigeringsflygning i fpl typ Sk 12 nr 27. Bränslekranen stod under hela flygningen på reservtank. Oljetryck och oljetemp var normal. Någon som helst motorstörning hade icke förmärkts före ankomsten till märket, då W. på 400 m höjd drog av gasen och gick i plané. På c:a 300 m höjddrog han ånyo på gas, men motorn tog icke och efter några ögonblick stannade den helt. W. landade då på Bonarpsfältet.
Uppläst och vidkänt:
C.O. Wijkman
Furir.
Löjtnant Lange anförde i huvudsak följande:
Enligt protokoll för navigeringsflygning ankom furir Wijkman i mål i huvudsak på rätt tid.
Uppläst och vidkänt:
Sven-Erik Lange
Löjtnant.
Fplmästare C:son Brandt anförde i huvudsak följande:
Undersökning av det nödlandade fpl Sk 12 nr 27 gav vid handen, att tillräcklig bränslemängd fanns och att intet fel f ö kunde upptäckas på motorn. Anledningen till motorstoppet kan antingen ha varit en luftbubbla i bränsleledningen eller för hög oljetemperatur.
Uppläst och vidkänt:
C:son Brandt
Fplm.
Av besiktning och förhör framgår, att nödlandningen föranletts av:
Motorstopp. Orsaken härtill har icke med säkerhet kunnat fastställas.
Ljungbyhed den 17/12 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare
Beslut::
Motorstoppet torde hava berott på för lång plané. Anmälan har gjorts till FF.
Ljungbyhed den 30/12 1942
Åge Lundström
CFKS
Haveri 1943-10-27. Märkning
5-27
Motor typ Sh nr 28406
Flygförare kadett Rude oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken mellan fpl Sk 14 683 o. fpl Sk12 629 på grund av bristande uppmärksamhet av föraren av fpl Sk 14 683, kadett Löfdal.
Skador flygplan: Sidoroder och fena skadade.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 1.150:- kr
F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1944-07-3
Klar 1944-10-10
Nödlandning 1945-02-04 i Habo under förflyttning FKS-F6. Märkning
5-27
Motor typ Sh nr 26482
Flygförare furir Westberg oskadad
Orsak till nödlandning: Bränslebrist
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga
Haveri 1945-02-05. Märkning
5-27
Motor typ Sh nr 26482
Flygförare furir Westberg oskadad
Orsak till haveri: Avgasflammans antändande av duken på flygkroppen
Skador flygplan: Diverse brandskador på flygkroppen.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 1.500:- kr
Märkning enligt fo nr A 65/1944 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
F 5 verkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-12-02
Klar 1950-02-21
Utlånad 1959-07-02 till Ljungbyheds flygklubb
Återlämnat till F 5 1960/V09
Märkning
5-1
Överlämnat till Kungliga Svenska Aeroklubben, Skeppsbron 40, Stockholm C enligt FL A57:2 1965-06-11 med motor typ Sh nr 25926
Registrerades
SE-EGT