AJ37 + luftbroms

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Daniel Mattsson
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 mar 2008, 16:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

AJ37 + luftbroms

Inlägg av Daniel Mattsson »

Har hört att man valde att nita fast den kroppsmonterade luftbromsen på alla AJ37or en gång i tiden.
Stämmer detta?
Om det gör det, vad var anledningen och ungefär när gjordes detta?
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Luftbroms Viggen

Inlägg av Emil Lindberg »

Nej, men det stämmer på JA 37. I någon av editionerna/modifieringarna kom man på ett "bättre sätt" att lösa detta på. Exakt hur minns jag inte.
Användarens profilbild
Daniel Mattsson
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 mar 2008, 16:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luftbroms Viggen

Inlägg av Daniel Mattsson »

Emil Lindberg skrev:Nej, men det stämmer på JA 37. I någon av editionerna/modifieringarna kom man på ett "bättre sätt" att lösa detta på. Exakt hur minns jag inte.
Med anda ord så använde man luftbroms ända tills dess att AJ37an utrangerades ur FV?
Najk
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44
Kontakt:

Re: Luftbroms Viggen

Inlägg av Najk »

Daniel Mattsson skrev:
Emil Lindberg skrev:Nej, men det stämmer på JA 37. I någon av editionerna/modifieringarna kom man på ett "bättre sätt" att lösa detta på. Exakt hur minns jag inte.
Med anda ord så använde man luftbroms ända tills dess att AJ37an utrangerades ur FV?

Hej Daniel,

Näe, det stämmer inte riktigt. Luftbroms används fortfarande, det sitter två stora ladugårdsdörrar på var sida om utblåset på Gripen.

Dock är det som Emil säger, luftbromsarna på just JA 37 ansågs inte vara tillräckligt effektiva för att göra nån större skillnad på den kärran. På övriga medlemmar av Viggenfamiljen användes de hela planets livslängd. SK 37E var ju den sista i familjen som utrangerades..
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Användarens profilbild
Daniel Mattsson
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 mar 2008, 16:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luftbroms Viggen

Inlägg av Daniel Mattsson »

Najk skrev: Hej Daniel,

Näe, det stämmer inte riktigt. Luftbroms används fortfarande, det sitter två stora ladugårdsdörrar på var sida om utblåset på Gripen.

Dock är det som Emil säger, luftbromsarna på just JA 37 ansågs inte vara tillräckligt effektiva för att göra nån större skillnad på den kärran. På övriga medlemmar av Viggenfamiljen användes de hela planets livslängd. SK 37E var ju den sista i familjen som utrangerades..
Tjena Niklas, det var länge sen :)

Tackar för klargörandet, nu är jag med på noterna.
Dock undrar ju vän av ordning varför man skulle krånga med att nita fast bromsarna på JA37 om de inte gjorde nån skada? Det var väl bara att låta bli att använda de?
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Luftbroms Viggen

Inlägg av UrbanFredriksson »

Daniel Mattsson skrev:Dock undrar ju vän av ordning varför man skulle krånga med att nita fast bromsarna på JA37 om de inte gjorde nån skada? Det var väl bara att låta bli att använda de?
Därför att man behövde reglaget till "nåt annat" (som jag aldrig fått reda på vad det var).
Anledningen till att de inte ansågs behövas längre var att man ändrat taktik, och inte längre flög jakt med rotar i tät formation utan med ett par till flera mil mellan planen i roten/gruppen.
Christoffer Ström
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:45
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Luftbroms Viggen

Inlägg av Christoffer Ström »

UrbanFredriksson skrev:Därför att man behövde reglaget till "nåt annat" (som jag aldrig fått reda på vad det var).
Anledningen till att de inte ansågs behövas längre var att man ändrat taktik, och inte längre flög jakt med rotar i tät formation utan med ett par till flera mil mellan planen i roten/gruppen.
Och detta "något annat" är att knappen för luftbroms blev "snabbvalsknapp radar" enligt SFI'n för JA37. :-)
Ha'T/C
Användarens profilbild
Daniel Mattsson
Inlägg: 38
Blev medlem: 13 mar 2008, 16:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Luftbroms Viggen

Inlägg av Daniel Mattsson »

Christoffer Ström skrev:
UrbanFredriksson skrev:Därför att man behövde reglaget till "nåt annat" (som jag aldrig fått reda på vad det var).
Anledningen till att de inte ansågs behövas längre var att man ändrat taktik, och inte längre flög jakt med rotar i tät formation utan med ett par till flera mil mellan planen i roten/gruppen.
Och detta "något annat" är att knappen för luftbroms blev "snabbvalsknapp radar" enligt SFI'n för JA37. :-)
Mycket intressant information Urban och Christoffer, mange takk!
Olof B
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 feb 2008, 11:41

Inlägg av Olof B »

Och luftbromsen användes alltså inte vid landing?

Jag tänkte på att JA'n hade större bromsar än AJ, iallafall fram till -90,-91. Då man byggde om AJ bromsarna till JA varinaten med fler lammeller.

Det var det jag pysslade med som sommarpraktik på fpl-verkstan på F6 en sommar.

Olof
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Luftbromsar Viggen

Inlägg av Emil Lindberg »

Olof B skrev:Och luftbromsen användes alltså inte vid landing?

Jag tänkte på att JA'n hade större bromsar än AJ, iallafall fram till -90,-91. Då man byggde om AJ bromsarna till JA varinaten med fler lammeller.

Det var det jag pysslade med som sommarpraktik på fpl-verkstan på F6 en sommar.

Olof
Du menar alltså att JA 37 hade större HJULbromsar? Och inte LUFTbromsar som tråden handlade om?

Nej, luftbromsen användes inte vid landning. Aerodynamisk bromsning räckte för det mesta, annars hade man ju hjulbromsar och reversering att ta till.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Läste nyligen på en f d Draken-pilots hemsida att Draken landades med luftbroms. Behövde man ett dragkraftstillskott på finalen fick man det snabbare genom att fälla in bromsen än att gasa med motorn.

Jag kan tänka mig att JA 37:ans motor var snabbare på gaspådraget än AJ 37:ans och att man inte behövde ta hjälp av någon luftbroms.

Lars S, en gång segelflygare van vid att "gasa med bromsen"
Steppen
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 mar 2008, 00:40

Luftbroms i JA 37

Inlägg av Steppen »

Hejsan!

Luftbromsen i JA 37 var inte effektiv i låg fart. Den märktes inte. Därför var det inte så svårt att välja bort luftbromsen till förmån för att utnyttja den knappen till att hantera radarn för automatisk pålåsning. Den gamla snabbvalsknappen användes enbart till vapenval efter modifieringen. Därigenom slapp man låsa upp radarn när man böt vapen. Det sparde sekunder i snabba lägen. Det kunde vara avgörande t.ex. om man skulle hinna få iväg några skott med akan innan skjuttillfället passerat.

Om jag inte minns fel hölls luftbromsen inne av hydraultryck. D.v.s de nitades inte fast. :roll:

Fördelen med att ha luftbromsen ute på J35 var att hon var mindre fartinstabil med luftbroms. Att man snabbare får dragkraft genom att ha luftbroms ute vid landning är inte bara att luftmotståndet minskar när bromsen går in. Den utfällda bromsen gör också att man har högre varvtal på motorn och därigenom snabbare når full effekt på motorn vid ett omdrag. Jetmotorer tar tid att varva upp. ;-)

Ha det bra
Steppen
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"