Sida 1 av 1

Sk 14 nr 5822

Postat: 23 sep 2013, 10:20
av Leif Fredin
Sk 14
5822
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: SAAB 188

Levererat till 1941-05-08 med motor typ WwE3 nr 18716.
Godkänt 1941-05-27
Flögs ej 1941-07-01 – 1941-10-06.

Nödlandning 1941-10-23 vid Eslöv. Märkning 5-120
Motor: Ww E3 nr 18716
Ff löjtnant Silvén
Orsak till nödlandning: Motorskärning.

F 5 verkstad 1941-10-24. Motorbyte. Motor typ WwE3 nr 18721 inmonterad
F 5 formation 1941-10-29
Överlämnat till F 16 1944-04-22 med motor typ WwE3 nr 15350
Märkning 20-37
Överlämnat till F 13 1945-04-30 som lån med motor typ WwE3 nr 15350 jämlikt fo B 43/45
Återlämnat till F 20 1945-05-19
Till CVM 1945-08-03 för liten översyn, motorbyte. Motor typ WwE3 nr 15350
Anmäld klar 1945-10-15. Motor typ WwE3 nr 15348 inmonterad
Till F 16 1945-10-16

Nödlandning 1946-02-25 vid Værnäs flygplats i samband med start. Märkning 20-37
Orsak till haveri: Nödlandning. Motorstörning p g a felaktighet i vänstermagnetens fördelare.
Vänster landningsställ knäckt, vänster vingnock och skevningsroder bräckta.
Besättning: ff flygkadett A. O. Tingdahl, fs furir E. G. Frisk oskadad

Till CVM 1946-03-04 för haverireparation. Motor typ WwE3 nr 15348.
Anmäld klar 1946-05-14. Till F 16 1946-05-18.

Nödlandning 1947-03-03. Märkning 20-37
Nödlandning på grund av för hög oljetemperatur.
Besättning: ff kadett B-A Öste, mek vpl Nordstedt oskadad

Nödlandning 1947-07-02 2 km sydväst Sätersta kyrka. Märkning 20-37
Orsak till haveri: Nödlandning. Igenoljning av vindrutan.
Skadornas omfattning: Båda vingarna och mittpartiet något deformerade, landstället avslaget, undersidan av
kroppen något skadad och deformerad, avgasrör avslaget och deformerat, nedre motor-
plåtar deformerade.
Besättning ff vpl furir U. Staffenburg,, fsig furir Harald Gustavsson oskadad

Till CVM 1947-07-09 för haverireparation. Motor typ WwE3 nr 18162
Anmäld klar 1948-02-07. Motor typ WwE3 nr 18709 inmonterad.
Överlämnat till F 12 1948-02-10 jämlikt fo B 9/48.
Kasserat 1952-05-17. Gångtid total 1113 tim, efter LF 131 tim, antal flygningar 3083 st. Motor typ WwE3 nr 15358, gångtid total 1325 tim, efter SM 29 tim.

Re: Sk 14 nr 5822

Postat: 01 okt 2013, 20:46
av Lars Larsson
Gångtid: 1113 timmar

Re: Sk 14 nr 5822

Postat: 19 nov 2013, 21:13
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:Sk 14 5822
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: SAAB 188
Levererat till 1941-05-08
Godkänt 1941-05-27
Flögs ej 1941-07-01 – 1941-10-06.
------
Nödlandning 1947-03-03. Märkning 20-37
Nödlandning på grund av för hög oljetemperatur.
Besättning: ff kadett B-A Öste, mek vpl Nordstedt oskadad
....
Kasserat 1952-05-17
Nödlandningen 1947-03-03 verkar inte kostat nått och vet ej var det hände.
Motor nr. 18162 var med.

Re: Sk 14 nr 5822

Postat: 19 nov 2013, 22:31
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:Sk 14 5822
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: SAAB 188
Levererat till 1941-05-08
Godkänt 1941-05-27
.....
Nödlandning 1947-07-02 2 km sydväst Sätersta kyrka. Märkning 20-37
Orsak till haveri: Nödlandning. Igenoljning av vindrutan.
Skadornas omfattning: Båda vingarna och mittpartiet något deformerade, landstället avslaget, undersidan av
kroppen något skadad och deformerad, avgasrör avslaget och deformerat, nedre motor-
plåtar deformerade.
Besättning ff vpl furir U. Staffenburg,, fsig furir Harald Gustavsson oskadad
.....
Kasserat 1952-05-17
Nödlandningen 1947-07-02 ...beräknades kosta 30000:-
motor vid tillfället var nr. 18162 (956 ggt då) och planet hade 981 timmars ggt.

Re: Sk 14 nr 5822

Postat: 22 nov 2013, 22:13
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:Sk 14
5822
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: SAAB 188
----
Till CVM; reparation. Påbörjad 1947-07-09, klar 1948-02-10
Överlämnat till F 12 1948-02-10
Kasserat 1952-05-17
Vid överflyttningen F16---F12 (1948-02-10) hade planet 982 ggt. och motor nr.18709 hade 854 ggt.