Sk 14
5820
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: SAAB 186
Levererat till F 5 1941-05-03. Motor typ WwE3 nr 18717.
Godkänt 1941-05-27
Flögs ej 1941-06-01 – 1941-10-06.
F 5 verkstad 1941-10-31. Motorbyte. Motorn skurit.
F 5 formation 1941-12-15.
Haveri 1943-03-15 vid F 5 Ljungbyhed. Märkning 5-118.
Total gångtid: 294.20 tim
Motor typ Ww E3 nr 15359
Total gångtid: 428.45 tim
Ff aspirant 155 Björn Lindh oskadad
Orsak till haveri: Bromsarna låsta på grund av luft i bromssystemets ledningar.
Skador flygplan: Propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad: 1.200:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. Flygläraren, att fpl nr 118 skadats vid landning (låsta bromsar).
Utförda materielprov:
Låsningen av bromsarna har vid företagen undersökning visat sig bero på att luft fanns i bromssystemet.
Sedan densamma uttömts fungerade bromsarna anmärkning.
Aspirant 155 Lindh anförde i huvudsak följande:
Han skulle enligt dagsprogram den 15/3 1. passet ha start- och landningsövn i ek fpl typ Sk 14 nr 118. Då han skulle köra ut till start från uppställningslinjen voro båda hjulbromsarna nästan hela tiden låsta trots att han frikopplat parkeringsbromsen. Han kunde köra på marken endast genom att använda högt motorvarv. Han körde på detta sätt c:a 100 m med en korpral i ena vingen. Dennes försök att få bromsarna att släppa misslyckades, varför han stannade och inväntade hjälp av fplmästare Magnusson. Med korpralens hjälp lyfte denne vänstra vingen och drog i denna fram och tillbaka tills vänster broms släppte och därefter upprepades samma sak med höger vinge tills även höger broms släppte. Därefter körde han långsamt framåt och svängde av och ab under det att fplmästare Magnusson sprang bredvid fpl och kontrollerade. Efter att ha kört ett 100-tal m gav fplmästare Magnusson klartecken och L. körde ut till märket. Denna körning varade c:a 5 min och intet anmärkningsvärt betr bromsarna kunde iakttagas. Starten var också fullt normal. I landningen voro båda hjulen låsta och fpl ställde sig på nosen c:a 50 efter sättningen.
Uppläst och vidkänt:
Björn Lindh
Aspirant.
Flygplanmästare Magnusson anförde i huvudsak följande:
Han hade med 1. mek hjälp lyft något i vingarna och dragit fpl något bakåt, varefter bromsarna släppt helt. Därefter tillsade han ff att svänga höger och vänster och sålunda pröva bromsarna. Härvid kunde intet onormalt iakttagas, varför han gav tecken till ff att köra vidare ut till märket. Han sade sig inte kunna förstå anledningen till att bromsarna efter starten låst sig.
Uppläst och vidkänt:
Eric Magnusson
Fplm.
Korpral 26 Lundgren anförde i huvudsak följande:
Han hade denna dag hjälpt till med startningen av motorn på nr 118 och varit närvarande, då aspirant Lindh körde ut. Då han upptäckte, att bromsarna kärvade tillkallade han fplmästare Magnusson. För övrigt vitsordade han dennes uppgifter beträffande vidtagna åtgärder.
Uppläst och vidkänt:
Olof Lundgren K 26
Korpral.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Bromsarna ha vid landningen varit låsta på grund av att luft funnits i bromssystemet.
Ljungbyhed den 15/4 1943.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av att bromsarna låst sig, troligen beroende på att luft inkommit i bromssystemets ledningar. Anmälan om liknande felaktigheter i bromssystemet har tidigare anmälts till FF. Ingen kan göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 1/6 1943.
Åge Lundström
CFKS
Överlämnat till F 20 1944-04-12
Märkning 20-35
Överlämnat till F 13 1944-02-11 som lånjämlikt Fo B 125 och 144
Återlämnat till F 20 1944-11-11
Överlämnat till F 13 1945-10-29 som lån jämlikt Fo B 115/45. Motor typ WwE3 nr 18723
Återlämnat till F 20 1945-11-23
Till F 16 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-06-25
Klar 1946-09-04
Överlämnat till F 1 1948-05-26
Till F 18 flottiljverkstad för motorbyte.
Påbörjad 1949-01-03
Klar 1949-03-09
Överlämnat till F 12 1949-08-04 jämlikt fo B 55/49 p 16
Gångtid total 924.05 tim. Efter LF 87.35 tim.
Motor typ WwE3 nr 15341 Gångtid total 1454.05 tim. Efter SM 69.05 tim
Kasserat 1952-05-17. Gångtid total 1026 tim, efter LF 190 tim, antal flygningar 3002 st.
Motor typ WwE3 nr 15372, gångtid total 1440 tim, efter SM 95 tim
Sk 14 nr 5820
I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Sk 14 nr 5820
Inlägg av Leif Fredin »
Senast redigerad av Leif Fredin den 30 aug 2016, 09:53, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 3394
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Återgå till "Sk 14, North American NA 16-4M"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier