Sk 14 nr 5818
Postat: 23 sep 2013, 10:27
Sk 14
5818
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 184
Levererat till F 5 1941-04-16
Godkänt 1941-05-02
Flögs ej 1941-09-01 – 1941-10-06.
Haveri 1942-09-14 vid Eslöv. Körde på Sk 14 nr 694 på marken vid parkeringslinjen. Märkning 5-116
Orsak till haveri: Gasreglaget i fpl 5818 har vid ev. skakning förskjutits framåt. Olyckshändelse.
Skador flygplan: Motor- och kroppsplåt samt nacahuv skadade. Urluftningsrör till generator kassabelt. Vänster vinge skadad i fläns mellan ytter- och mittelstycke. Propellerblad skadade (ett kassabelt).
Mek vpl 2840 Stig Dahlquist
Haveri 1944-03-22. Märkning 5-116
Orsak till haveri: Fpl och motorns skador uppkomna genom främmande föremål
Skador flygplan: Tre hål på naca-huven.
Överlämnat till F 20 1944-04-12
Märkning 20-33
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-04-06, klar 1946-06-23
Överlämnat till F 13 1947-11-14
Överlämnat till F 12 1948-01-16
Kasserat 1952-05-17
5818
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 184
Levererat till F 5 1941-04-16
Godkänt 1941-05-02
Flögs ej 1941-09-01 – 1941-10-06.
Haveri 1942-09-14 vid Eslöv. Körde på Sk 14 nr 694 på marken vid parkeringslinjen. Märkning 5-116
Orsak till haveri: Gasreglaget i fpl 5818 har vid ev. skakning förskjutits framåt. Olyckshändelse.
Skador flygplan: Motor- och kroppsplåt samt nacahuv skadade. Urluftningsrör till generator kassabelt. Vänster vinge skadad i fläns mellan ytter- och mittelstycke. Propellerblad skadade (ett kassabelt).
Mek vpl 2840 Stig Dahlquist
Haveri 1944-03-22. Märkning 5-116
Orsak till haveri: Fpl och motorns skador uppkomna genom främmande föremål
Skador flygplan: Tre hål på naca-huven.
Överlämnat till F 20 1944-04-12
Märkning 20-33
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-04-06, klar 1946-06-23
Överlämnat till F 13 1947-11-14
Överlämnat till F 12 1948-01-16
Kasserat 1952-05-17