Sk 14 nr 5817
Postat: 23 sep 2013, 10:29
Sk 14
5817
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkningsnummer: 183
Levererat till F 5 1941-03-29. Motor typ WwE3 nr 18728.
Godkänt 1941-04-22
Flögs ej 1941-09-01 – 1941-10-07.
Nödlandning 1943-04-09 nära Havgård. Märkning 5-113
Total gångtid: 446.50 tim
Motor: Ww E3 nr 18713
Total gångtid: 451.35 tim
Ff aspirant 139 Sten Torbiörn oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Orsak till haveri: Låsta bromsar
Skador flygplan: Propellern krökt.
Skador motor: Startkloaxeln skadad.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 1.000:- kr.
Motor 2.000:- kr
Summa 3.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1.flygläraren, att fpl nr 113 nödlandat på grund av motorstopp i starten.
Utförd besiktning:
Mutter i bakändan på startkloaxeln hade lossnat, vilket förorsakat stopp på kamhjulet. Rester av saxpinne för låsning av nämnda mutter ha icke blivit funna.
Aspirant 139 Torbiörn anförde i huvudsak följande:
Han hade enligt dagsprogram för flygning den 9/4 sista passet på fm start- och landningsövningar på Havgårds flygfält med fpl typ Sk 14 nr 113. Före starten från Ljungbyhed hade han kopplat bränslekranen till vänster tank. Han hade hunnit göra 4 landningar på Havgård och motorn hade hela tiden gått normalt och motorinstrumenten hade visat normala värden. Vid 5. starten stannade motorn, då fpl kommit upp på knappt 100 m höjd, varför han gick i plané, kontrollerade bränslekranens läge, pumpade med bränslehandpumpen, allt utan resultat. Han landade då rakt fram. Sedan fpl efter sättningen rullat c:a 20 m kom det ut på en relativt mjuk åker och efter c:a 30 m rullning på denna föreföll de som om bromsarna låste sig, varefter fpl stjärt långsamt lyftes och fpl ställde sig på nosen. I sista starten från Havgård hade han känt, att bromsarna huggit ganska kraftigt, trots att han icke använt dessa.
Uppläst och vidkänt:
Sten Torbiörn
Aspirant.
Löjtnant Löfstedt anförde i huvudsak följande:
Han hade flugit nr 113 de två första passen och inte kunnat förmärka något onormalt beträffande motorns gång eller bromsarna funktion.
Uppläst och vidkänt:
C. Löfstedt
Löjtnant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Se sid 2: Utförd materielbesiktning. Nämnda mutter skall vara låst med saxpinne, vilket skall kontrolleras i samband med motoröversyn. Denna ägde rum vid CVM i nov 1942.
Ljungbyhed den 19/4 1943.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Vid nödlandning på grund av motorstopp ställde sig fpl på nosen. Motorstoppet har berott på att muttern R-1734 i bakändan på startkloaxeln lossnat. Anmälan har gjorts till FF. Ingen synes kunna göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 1/6 1943
Åge Lundström
CFKS
Haveri 1944-01-12. Märkning 5-113
Överlämnat till F 16 1944-04-22. Motor typ WwE3 nr 18721
Märkning 20-32
Till F 16 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1945-10-26
Klar 1946-02-26
Till F 16 flottiljverkstad för motorbyte.
Påbörjad 1946-09-02
Klar ?
Till CVV för begränsad översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-10-04
Förstörd vid hangarbrand CVV 1949-01-26
Kasserat 1949-03-23. Motor typ WwE3 nr 18715
5817
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkningsnummer: 183
Levererat till F 5 1941-03-29. Motor typ WwE3 nr 18728.
Godkänt 1941-04-22
Flögs ej 1941-09-01 – 1941-10-07.
Nödlandning 1943-04-09 nära Havgård. Märkning 5-113
Total gångtid: 446.50 tim
Motor: Ww E3 nr 18713
Total gångtid: 451.35 tim
Ff aspirant 139 Sten Torbiörn oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Orsak till haveri: Låsta bromsar
Skador flygplan: Propellern krökt.
Skador motor: Startkloaxeln skadad.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 1.000:- kr.
Motor 2.000:- kr
Summa 3.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1.flygläraren, att fpl nr 113 nödlandat på grund av motorstopp i starten.
Utförd besiktning:
Mutter i bakändan på startkloaxeln hade lossnat, vilket förorsakat stopp på kamhjulet. Rester av saxpinne för låsning av nämnda mutter ha icke blivit funna.
Aspirant 139 Torbiörn anförde i huvudsak följande:
Han hade enligt dagsprogram för flygning den 9/4 sista passet på fm start- och landningsövningar på Havgårds flygfält med fpl typ Sk 14 nr 113. Före starten från Ljungbyhed hade han kopplat bränslekranen till vänster tank. Han hade hunnit göra 4 landningar på Havgård och motorn hade hela tiden gått normalt och motorinstrumenten hade visat normala värden. Vid 5. starten stannade motorn, då fpl kommit upp på knappt 100 m höjd, varför han gick i plané, kontrollerade bränslekranens läge, pumpade med bränslehandpumpen, allt utan resultat. Han landade då rakt fram. Sedan fpl efter sättningen rullat c:a 20 m kom det ut på en relativt mjuk åker och efter c:a 30 m rullning på denna föreföll de som om bromsarna låste sig, varefter fpl stjärt långsamt lyftes och fpl ställde sig på nosen. I sista starten från Havgård hade han känt, att bromsarna huggit ganska kraftigt, trots att han icke använt dessa.
Uppläst och vidkänt:
Sten Torbiörn
Aspirant.
Löjtnant Löfstedt anförde i huvudsak följande:
Han hade flugit nr 113 de två första passen och inte kunnat förmärka något onormalt beträffande motorns gång eller bromsarna funktion.
Uppläst och vidkänt:
C. Löfstedt
Löjtnant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Se sid 2: Utförd materielbesiktning. Nämnda mutter skall vara låst med saxpinne, vilket skall kontrolleras i samband med motoröversyn. Denna ägde rum vid CVM i nov 1942.
Ljungbyhed den 19/4 1943.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Vid nödlandning på grund av motorstopp ställde sig fpl på nosen. Motorstoppet har berott på att muttern R-1734 i bakändan på startkloaxeln lossnat. Anmälan har gjorts till FF. Ingen synes kunna göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.
Ljungbyhed den 1/6 1943
Åge Lundström
CFKS
Haveri 1944-01-12. Märkning 5-113
Överlämnat till F 16 1944-04-22. Motor typ WwE3 nr 18721
Märkning 20-32
Till F 16 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1945-10-26
Klar 1946-02-26
Till F 16 flottiljverkstad för motorbyte.
Påbörjad 1946-09-02
Klar ?
Till CVV för begränsad översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-10-04
Förstörd vid hangarbrand CVV 1949-01-26
Kasserat 1949-03-23. Motor typ WwE3 nr 18715