Sk 14 nr 5815

I tjänst 1937-1953
54 st Sk 14 och 83 st Sk 14A i Flygvapnet
Sk 14: reg 603-609, 671-699, 5810-5827
Sk 14A: 5828-5850, 14001-14060

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Sk 14 nr 5815

Inlägg av Leif Fredin »

Sk 14
5819
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 181
Till CVM Fc 1941-02-17
Godkänt 1941-03-04
Överlämnat till F 5 1941-03-17.

Haveri 1943-03-26 vid F 5, Ljungbyhed. Märkning 5-93, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 448.50 tim.
Motor typ WwE3 nr 18726
Total gångtid: 444 tim.
Flygförare furir 53/F 9 Gösta Berglin oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus.
Skador flygplan: Propeller skadad. Mittsektion tillbucklad och delvis uppriven. Kroppens undersida delvis uppriven.
Skador motor: Propelleraxeln krökt.
Skador annan materiel: Gränsmarkeringsljus skadat.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 4.650:- kr
Motor 7.000:- kr
Annan materiel 600:- kr
Summa 12.250:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att furir Berglin kolliderat med gränsmarkering vid körning på marken.

Furir Berglin anförde i huvudsak följande:
Han hade enligt dagsprogram den 26/3 flugit Sk 14 nr 93 2. passet. Efter landningen skulle fpl parkeras på 3. parkeringslinjen (den bakersta). Avståndet mellan denna och fältgränsen uppskattade han till c:a 40 m. Vid körningen fram till 3. parkeringslinjen funnos två fpl typ Sk 14 framför honom och hade sin huvudsakliga uppmärksamhet riktad på dem. Han hade icke observerat gränsmarkeringen och kolliderat med denna.

Uppläst och vidkänt:
Gösta Berglin
Furir.

Löjtnant von Segebaden anförde i huvudsak följande:
Han tjänstgjorde som avdelningslärare och var övningsledare vid detta tillfälle. Märket var placerat på ungefär samma ställe som de föregående dagarna och låg relativt nära fältgränsen. Avståndet mellan 3. parkeringslinjen och det påkörda gränsmarkeringsljuset bedömde han till c:a 50 m.

Uppläst och vidkänt:
Uno von Segebaden
Löjtnant.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Kollision med fältbegränsning. Med hänsyn till att ff haft sin huvudsakliga uppmärksamhet riktad på framförvarande fpl, finnes viss förmildrande omständighet.

Ljungbyhed den 5/4 1943.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadan har förorsakats av kollision med fältbegränsning. Med hänsyn till förhanden varande omständigheter synes föraren icke kunna göras ansvarig. Kronan vidkännes kostnaderna. Utredning vid krigsrätt erfordras icke.

Ljungbyhed den 9/4 1943
Åge Lundström
CFKS

Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-30
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn.
Påbörjad 1945-08-21
Klar 1945-10-31

Haveri 1945-11-30. Märkning 20-30
Orsak till haveri: Kollision i samband med gruppflygning med Sk 14 nr 5816. Inga skador
Ff kadett Lithén

Till CVV; liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1948-11-27
Klar 1949-04-20
Överlämnat till F 11 1949-04-20
Märkning 11-15

Haveri 1950-08-23
Gångtimmar totalt 1401 tim. Efter LF 205 tim.
Kort beskrivning av skadan.
Böjda propellerspetsar
Skadans omfattning, art och orsak
Vänster hjul punkterade under utrullningen. Ff bromsade och då fpl nästan stannat, lyfte stjärten långsamt och fpl ställde sig på nosen. Båda propellerspetsarna böjda. Motorkåpan tillbucklad.
Rapportörens åtgärd
Propellern sändes cv för rep.

Kasserat 1952-11-19
Senast redigerad av Leif Fredin den 09 jul 2016, 14:04, redigerad totalt 2 gånger.
Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Sk 14 nr 5815

Inlägg av Lars Larsson »

Gångtid: 1401 timmar
Skriv svar

Återgå till "Sk 14, North American NA 16-4M"