Sida 1 av 1

Sk 14 nr 5814

Postat: 23 sep 2013, 10:35
av Leif Fredin
Sk 14
5814
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 180
Levererat till F 5 1941-02-10
Godkänt 1941-03-04
F 5 verkstad 1941-09-01. Motorbyte.
F 5 formation 1941-09-11

Nödlandning 1941-12-18 vid Ljungbyhed på grund av bensinbrist. Kadettskolan. Märkning 5-91.
Ff kadett 126 K. A. Wallmark

Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-29

Haveri 1944-10-24 Märkning 20-29
Orsak till haveri: Fpl vek sig vid landning
Skador flygplan: Höger vingspets och höger skevningsroder skadade.
Ff löjtnant Torberger

Till CVM 1946-05-29 för liten översyn, motorbyte. Motor typ WwE3 nr 15370.
Anmäld klar 1946-08-05. Motor typ WwE3 nr 15353 inmonterad.
Till F 16 1946-08-05.
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-03-05 (?), klar 1949-06-16
Överlämnat till F 8 1949-06-20

Totalhaveri 1950-03-29 vid landning F 8. Märkning 8-14
Gångtimmar totalt 1257 tim. Efter LF 340 tim.
Motor typ WwE3 nr 15359. Gångtimmar totalt 1145 tim. Efter SM 107 tim.
Ff flygdirektör 656-27-26 Edlén (AFT) oskadad
Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning uppkom tendens till höger ground-loop. Då ff försökte stoppa densamma genom bromsning på vänster hjul, gick fpl över på rygg, varvid följande större skador uppkommo:
Propellern kraftigt deformerad
Motorkåpan, motorsidplåtarna, luftintaget och oljetanken deformerade
Motorfundament kraftigt deformerat
Främre delen av överbyggnaden svårt skadad
Höger sidas övre kroppsrör deformerat
Sidstyrverk samt höger höjdstyrverk skadade
Vänster vingspets deformerad
Rapportörens förslag till åtgärd
Med hänvisning till ovanstående skador föreslås fpl till kassation. Användbara delar tillvaratages som reserv-delar.

Bild
Foto: Krigsarkivet

Bild
Foto: Krigsarkivet

Kasserat 1950-05-16

Re: Sk 14 nr 5814

Postat: 26 sep 2013, 19:37
av Bengt Ekbladh
Sk 14....5814...1950-03-29
Ggt 1257 tim samt motor nr. 15359 med 1145 tim.
Störst skadorna på:: nos,överbyggnad,h. höjdstyrverk samt vingspetsar.

Här skall bilder finnas på planet upp o ner.
Propeller P1 nr 39 hade då 738,35 timmar