http://www.hoganas.se/fotoarkiv/ViewOne.aspx?id=4039
Obs, bilden kan laddas ner högupplöst.
Mvh/Thomas Å
Intressant gammalt foto från Skåne
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 27 feb 2008, 13:33
Intressant gammalt foto från Skåne
Senast redigerad av Thomas Åkerblad den 09 sep 2008, 15:43, redigerad totalt 1 gång.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Yak-40, CCCP-19661 i Höganäs
Detta är sannolikt den första prototypen av Yak-40 som visas på bilden. Någon som kan bekräfta. I Airliners.Net påstås i varje fall att detta flygplan är prototyp nr 1.
Skandinaviska Flygutställningen i Helsingborg/Höganäs ägde rum 1966 och 1968. Genomfördes denna utställning under fler år?
/Sven-Erik
Skandinaviska Flygutställningen i Helsingborg/Höganäs ägde rum 1966 och 1968. Genomfördes denna utställning under fler år?
/Sven-Erik
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag kikade in på Nordvästra Skånes flygklubbs sajt och där får man intrycket att utställningen endast hölls 1968:
1967 köptes en ny Piper Cherokee 140 SE-EZP. Under 1968 anordnades Skandinavisk Flygutställning på fältet och under en veckas tid fanns utställare i alla hangarerna och en rad aktiviteter som avslutates med stor flygdag.
Men säkert är det ju inte.
Om någon nu gör en bildtext kanske han skall betänka att planet säkert hade landat på många europeiska gräsfält tidigare. Man brukar ju anse att Europa sträcker sig fram till Ural.
Jak-40 bör man väl skriva på svenska. Om någon har tumme med kommunens bildarkivarie så kan ju denne be honom/henne rätta typbeteckningen och "förstlingsskapet". Förstlingsskap är alltid ett kärt tvisteämne; det finns nästan alltid något att invända.
Lars S
1967 köptes en ny Piper Cherokee 140 SE-EZP. Under 1968 anordnades Skandinavisk Flygutställning på fältet och under en veckas tid fanns utställare i alla hangarerna och en rad aktiviteter som avslutates med stor flygdag.
Men säkert är det ju inte.
Om någon nu gör en bildtext kanske han skall betänka att planet säkert hade landat på många europeiska gräsfält tidigare. Man brukar ju anse att Europa sträcker sig fram till Ural.
Jak-40 bör man väl skriva på svenska. Om någon har tumme med kommunens bildarkivarie så kan ju denne be honom/henne rätta typbeteckningen och "förstlingsskapet". Förstlingsskap är alltid ett kärt tvisteämne; det finns nästan alltid något att invända.
Lars S
-
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 27 feb 2008, 13:33
Om man går in http://www.hoganas.se/fotoarkiv/ och skriver flyg i rutan för textsökning kommer det upp 46 bilder till med flyganknytning från Kullabygden. Det står 48 foton men med "flyg"-sökningen kommer även en konsertflygel och varmbadhusets flygel med!
Mvh/Thomas Å
Mvh/Thomas Å
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Mycket trevligt bildarkiv från Höganäs och Kullabygden tycker jag! Man kan inte låta att försöka identifiera folk och flygplan.
En annan kommun med många flygbilder är Järfälla. Det handlar där om Barkarby, både flottiljen och det som fanns före den. Jag kommer inte åt den just nu men den intresserade kan börja på http://www.jarfalla.se/
Ibland kliar det i fingrarna att bidra med ytterligare data eller rätta fel när man kikar i sådana arkiv.
Några Höganäsbilder att testa sin flyghistoriska kunskap med:
http://www.hoganas.se/fotoarkiv/GetFile ... nline=true
http://www.hoganas.se/fotoarkiv/GetFile ... nline=true
http://www.hoganas.se/fotoarkiv/GetFile ... nline=true (Jag vill minnas att någon frågat om målningen av DC 3 från Tor Air)
http://www.hoganas.se/fotoarkiv/GetFile ... nline=true
Om man går in i arkivet rätt väg hittar man förklarande bildtexter. Jag kunde ju förstås givit bilderna med en adress typ http://www.hoganas.se/fotoarkiv/ViewOne.aspx?id=999 men litet sport skall det väl vara...
Och så finns ju alternativet högupplöst bild; här en väl beväpnad autogiro, från utställningen 1968: http://www.hoganas.se/fotoarkiv/GetFile ... x?id=16201 Det finns även en bild av SE-CPW som ett par år senare fick ett så sorgligt slut. På bilden har den en illa skadad propeller.
Jag har stärkts i min uppfattning att den Skandinaviska flygutställningen hölls enbart 1968. Det finns fler bilder från öppningen av denna utställning i arkivet.
Lars S
En annan kommun med många flygbilder är Järfälla. Det handlar där om Barkarby, både flottiljen och det som fanns före den. Jag kommer inte åt den just nu men den intresserade kan börja på http://www.jarfalla.se/
Ibland kliar det i fingrarna att bidra med ytterligare data eller rätta fel när man kikar i sådana arkiv.
Några Höganäsbilder att testa sin flyghistoriska kunskap med:
http://www.hoganas.se/fotoarkiv/GetFile ... nline=true
http://www.hoganas.se/fotoarkiv/GetFile ... nline=true
http://www.hoganas.se/fotoarkiv/GetFile ... nline=true (Jag vill minnas att någon frågat om målningen av DC 3 från Tor Air)
http://www.hoganas.se/fotoarkiv/GetFile ... nline=true
Om man går in i arkivet rätt väg hittar man förklarande bildtexter. Jag kunde ju förstås givit bilderna med en adress typ http://www.hoganas.se/fotoarkiv/ViewOne.aspx?id=999 men litet sport skall det väl vara...
Och så finns ju alternativet högupplöst bild; här en väl beväpnad autogiro, från utställningen 1968: http://www.hoganas.se/fotoarkiv/GetFile ... x?id=16201 Det finns även en bild av SE-CPW som ett par år senare fick ett så sorgligt slut. På bilden har den en illa skadad propeller.
Jag har stärkts i min uppfattning att den Skandinaviska flygutställningen hölls enbart 1968. Det finns fler bilder från öppningen av denna utställning i arkivet.
Lars S