Sida 1 av 1

Sk 14 nr 606

Postat: 29 sep 2013, 08:58
av Leif Fredin
Sk 14
606
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 130
Godkänt 1940-07-05
Levererat till F 5 1940-07-06
Märkning 5-112
Verkstad 1941-12-18. Liten översyn, motorbyte.
Formation 1942-01-10

Haveri 1944-01-10.

Överlämnat till F 16 1944-04-22
Märkning 20-2
Till CVM 1945-09-05 för liten översyn, motorbyte. Montering av noshjulsinstallation. Motor typ WwE3 nr 18728.
Anmäld klar 1946-01-21. Motor typ WwE3 nr 18722 inmonterad.
Till F 16 1946-02-18.

Haveri 1947-03-11
Motor: WwE3 nr 18722Ff kadett G.E. Ekelin,oskadad
Skadornas omfattning: En vinge skadad
Orsak till haveri: Kollision med kraftledningar
Beräknad kostnad 800:- kr

Till CVM 1947-08-01 för stor översyn, motorbyte. Motor typ WwE3 nr 18722
Anmäld klar 1947-11-18. Motor typ WwE3 nr 18719 inmonterad.
Överlämnat till F 13 1947-12-13
Överlämnat till F 15 1949-08-03 jämlikt fo B 94/48 p 11
Gångtid total 1659.4 tim. Efter SF 66.0 tim.
Motor typ WwE3 nr 18719 Gångtid total 1015.5 tim. Efter SM 0.3 tim
Kasserat 1952-11-19 med motor typ WwE3 nr 18719.

Re: Sk 14 nr 606

Postat: 19 nov 2013, 22:16
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:Sk 14 606
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 130
Godkänt 1940-07-05
Levererat till F 5 1940-07-06
Märkning 5-112
-----
Haveri 1947-03-11
Orsak till haveri: Kollision med kraftledningar
En vinge skadad
Ff kadett G.E. Ekelin,oskadad

Kasserat 1952-11-19
Haveriet 1947-03-11 kostade 800:- och motor var nr. 18722

Re: Sk 14 nr 606

Postat: 27 sep 2017, 21:32
av Bengt Ekbladh
Sk 14 nr 606

1951-04-11...efter landning får man girotendens med ground loop som resultat.
motornr.var 18719
nr 606 hade då 210 flygtimmar och det hände på F15 fältet

Eventuellt finns bild här::
http://www.dibis.se/index.php?a=sp&cid= ... &plimit=20

Här märkt F5-126

Re: Sk 14 nr 606

Postat: 27 sep 2017, 21:57
av Bengt Ekbladh
Komplement till Sk 14 606
PÅ FB , "Flygvapnets fordon" finns nu ett foto med samma plan under bärgning.