Sk 14 nr 603
Postat: 29 sep 2013, 09:07
603
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 127
Levererat till F 5 1940-06-10
Märkning 5-103
Godkänt 1940-06-14
Märkning 5-109 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Överlämnat till F 8 1940-08-03 som lån
Återlämnat till F 5 1940-08-20
Överlämnat till F 16 1944-04-22
Märkning 20-1
Till CVM 1946-04-15 för liten översyn, motorbyte. Montering av noshjulsinstallation. Motor typ WwE3 nr 15345.
Anmäld klar 1946-06-21. Motor typ WwE3 nr 15363 inmonterad.
Till F 15 1946-06-28.
Överlämnat till F 15 1946-06-26 jämlikt fo B 74 av 1946-06-21.
Nödlandning 1946-08-02. Märkning 15-1
Orsak: Brott på ingasventil, vilket förorsakat motorhaveri. Nödlandning utanför fältet.
Skadornas omfattning:
Fpl: Samtliga infästningsstöttor till nosstället deformerade. 1 öra på nosstället brustet. Båda vänster nedre fundamentrören böjda. Fundamentet skevt c:a 4 mm. Naca-kåpa tillbucklad. 2 st hål i brandskottet. 2 st bränsleled-ningar skadade.
Motor: Cylinder nr 6 med kolv och ventilhus deformerade.
Propeller: 1 blad böjt.
F 15 flottiljverkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1946-08-02, klar 1947-07-01
Skall iordningställas och överflygas till Skarpnäcks flygplats för att där användas för vissa rullningsprov på marken för Statens Tekniska Forskningsråds Bassängkommittés räkning enligt FF skrivelse MV M58-13 daterad 1951-10-27
Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 1513 tim, efter LF 319 tim, antal flygningar 3958 st. Motor typ WwE3 nr 18723, gångtid total 1154 tim, efter SM 51 tim
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 127
Levererat till F 5 1940-06-10
Märkning 5-103
Godkänt 1940-06-14
Märkning 5-109 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Överlämnat till F 8 1940-08-03 som lån
Återlämnat till F 5 1940-08-20
Överlämnat till F 16 1944-04-22
Märkning 20-1
Till CVM 1946-04-15 för liten översyn, motorbyte. Montering av noshjulsinstallation. Motor typ WwE3 nr 15345.
Anmäld klar 1946-06-21. Motor typ WwE3 nr 15363 inmonterad.
Till F 15 1946-06-28.
Överlämnat till F 15 1946-06-26 jämlikt fo B 74 av 1946-06-21.
Nödlandning 1946-08-02. Märkning 15-1
Orsak: Brott på ingasventil, vilket förorsakat motorhaveri. Nödlandning utanför fältet.
Skadornas omfattning:
Fpl: Samtliga infästningsstöttor till nosstället deformerade. 1 öra på nosstället brustet. Båda vänster nedre fundamentrören böjda. Fundamentet skevt c:a 4 mm. Naca-kåpa tillbucklad. 2 st hål i brandskottet. 2 st bränsleled-ningar skadade.
Motor: Cylinder nr 6 med kolv och ventilhus deformerade.
Propeller: 1 blad böjt.
F 15 flottiljverkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1946-08-02, klar 1947-07-01
Skall iordningställas och överflygas till Skarpnäcks flygplats för att där användas för vissa rullningsprov på marken för Statens Tekniska Forskningsråds Bassängkommittés räkning enligt FF skrivelse MV M58-13 daterad 1951-10-27
Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 1513 tim, efter LF 319 tim, antal flygningar 3958 st. Motor typ WwE3 nr 18723, gångtid total 1154 tim, efter SM 51 tim