32036
SAAB A 32A
Till F7 560830 Kod: Gul B
Godkänd 560920
Lån till F11, 580922
Lån till F21 ,581201
F7 kod:07, Totalhaveri 660314 NV Otterbäcken (Vänern)
Kasserad 660614
den här har jag inte skaffat hela rapporten på eftersom den enligt ortsbefolkningen låg i stort sett oskadad på isen !!
Har även hört en historia om att en pilot skulle buklandat en Lansen på isen i detta området ,och fått buren för att inte följt order att hoppa ?
kan vara en skröna ? eller så är det en annan händelse där planet inte blev totalhavererat
Nån som kan ge mera info ?
Data nedan förmedlade av Bertil Andersson
32036, A 32A Lansen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: 32036, A 32A Lansen
en bit ner i den här skriften finns det en utförlig redogörelse av bärgningen !
http://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrifte ... 1966-3.pdf
http://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrifte ... 1966-3.pdf
Re: 32036, A 32A Lansen
Det kan inte vara haveriet med J 32B 32508 F21-34:s "själv" landning runt Vargön utanför Piteå.Klas Andersson skrev:32036
SAAB A 32A
Till F7 560830 Kod: Gul B
Godkänd 560920
Lån till F11, 580922
Lån till F21 ,581201
F7 kod:07, Totalhaveri 660314 NV Otterbäcken (Vänern)
Kasserad 660614
den här har jag inte skaffat hela rapporten på eftersom den enligt ortsbefolkningen låg i stort sett oskadad på isen !!
Har även hört en historia om att en pilot skulle buklandat en Lansen på isen i detta området ,och fått buren för att inte följt order att hoppa ?
kan vara en skröna ? eller så är det en annan händelse där planet inte blev totalhavererat
Nån som kan ge mera info ?.....
Det inträffade 1965-02-25
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2932
Hittar inget annat haveri vid Otterbäcken, men något lite utanför orten finns säkert?
>>fått buren för att inte följt order att hoppa>>?
Låter väl lite drastiskt .
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 32036, A 32A Lansen
Tillverkningsnummer: 32.036
Levererat till F 7 1956-08-30 (uppbörd)
Till CVA 1956-08-30 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1956-09-03.
Godkänt 1956-09-20.
Klar 1956-10-01.
Till F 7 1956-10-02.
Nödlandning 1956-10-29 c:a 4 km från F 7 flygfält. Märkning 7-gul B
Besättningen, ff överste Stig Norén (FFSU), fnav flygnavigatör 3. gr Stolpe oskadad
F 7 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1956-10-29
Klar 1957-05-28
Överlämnat till SAAB L 1958-03-19 som lån. Vingförstärkning
Återlämnat till F 7 1958-05-02
Överlämnat till F 11 1958-09-22 som lån
Återlämnat till F 7 1958-11-12
Överlämnat till F 21 1958-12-01 som lån
Återlämnat till F 7 1959-02-05
Haveri 1961-10-20. Märkning 7-gul B
Märkning 7-07. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
F 7 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-02-16.
Klar 1965-03-02
Haveri 1966-03-14 6 km nordväst Otterbäcken.
Fältflygare 2.grad B. T. H. Eriksson (TIS) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1966-06-14. Drifttid total 819,95 tim. Med motor typ RM5A nr 6080, ebk typ 55 nr 85.
Till F 7 förfogande som övningsobjekt i brand- och räddningstjänst.
Levererat till F 7 1956-08-30 (uppbörd)
Till CVA 1956-08-30 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1956-09-03.
Godkänt 1956-09-20.
Klar 1956-10-01.
Till F 7 1956-10-02.
Nödlandning 1956-10-29 c:a 4 km från F 7 flygfält. Märkning 7-gul B
Besättningen, ff överste Stig Norén (FFSU), fnav flygnavigatör 3. gr Stolpe oskadad
F 7 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1956-10-29
Klar 1957-05-28
Överlämnat till SAAB L 1958-03-19 som lån. Vingförstärkning
Återlämnat till F 7 1958-05-02
Överlämnat till F 11 1958-09-22 som lån
Återlämnat till F 7 1958-11-12
Överlämnat till F 21 1958-12-01 som lån
Återlämnat till F 7 1959-02-05
Haveri 1961-10-20. Märkning 7-gul B
Märkning 7-07. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
F 7 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1965-02-16.
Klar 1965-03-02
Haveri 1966-03-14 6 km nordväst Otterbäcken.
Fältflygare 2.grad B. T. H. Eriksson (TIS) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1966-06-14. Drifttid total 819,95 tim. Med motor typ RM5A nr 6080, ebk typ 55 nr 85.
Till F 7 förfogande som övningsobjekt i brand- och räddningstjänst.