32173
SAAB ,A 32A
Till F14, 570910
Godkänd 570920
590312 ,F14 Kod: B
Till F6 610517 Kod:Blå B
Totalhaveri i Vänern 630401
Kasserad 630705
Länkar till Haverirapporten
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... V32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... _32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... a32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... e32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... _32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... L32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... s32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... s32173.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32173.pdf
Data nedan förmedlade av Bertil Andersson
32173, A 32A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 32173, A 32A
Tillverkningsnummer: 32.173
Levererat till F 14 1957-09-10 (uppbörd)
Till CVA 1957-09-10 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-09-16
Godkänt 1957-09-20
Klar 1957-09-26
Till F 14 1956-09-27
Märkning 14- B (1959-03-12)
Överlämnat till F 6 1961-05-17
Märkning 6-blå B (1961-10-12)
Totalhaveri 1963-04-01 på Vänerns is sydsydost Hindens båk (Hattefuran). Märkning 6-blå B
Gångtid total 403 tim
Motor typ RM5A2S nr 6244, gångtid 63 tim efter SÖ, 385 tim totalt.
Ff 1. fältfl Bo Henry Ericsson (begr FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kort sammanfattning av haveriet
Efter raketskjutning i 4-grp mot F 7 tillämpningsmål utanför Hattefuran kl 1900 (start från F 6 kl 1833) kom splitter från spränghylsa in i kompressorn till fpl 2 med kompressorhaveri som följd. Ff sköt ut sig och hamnade på Vänerns is. Även fpl slog ned på isen och slog delvis igenom denna och totalhavererade.
Kasserat 1963-07-05 med motor typ RM5A nr 6244, ebk typ 55S nr 5727
Levererat till F 14 1957-09-10 (uppbörd)
Till CVA 1957-09-10 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-09-16
Godkänt 1957-09-20
Klar 1957-09-26
Till F 14 1956-09-27
Märkning 14- B (1959-03-12)
Överlämnat till F 6 1961-05-17
Märkning 6-blå B (1961-10-12)
Totalhaveri 1963-04-01 på Vänerns is sydsydost Hindens båk (Hattefuran). Märkning 6-blå B
Gångtid total 403 tim
Motor typ RM5A2S nr 6244, gångtid 63 tim efter SÖ, 385 tim totalt.
Ff 1. fältfl Bo Henry Ericsson (begr FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kort sammanfattning av haveriet
Efter raketskjutning i 4-grp mot F 7 tillämpningsmål utanför Hattefuran kl 1900 (start från F 6 kl 1833) kom splitter från spränghylsa in i kompressorn till fpl 2 med kompressorhaveri som följd. Ff sköt ut sig och hamnade på Vänerns is. Även fpl slog ned på isen och slog delvis igenom denna och totalhavererade.
Kasserat 1963-07-05 med motor typ RM5A nr 6244, ebk typ 55S nr 5727
Senast redigerad av Leif Fredin den 23 aug 2016, 11:11, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 11 sep 2013, 14:09
Re: 32173, A 32A
Värdelöst vetande, men jag har under åren spelat en del golfrundor med ff.
Re: 32173, A 32A
32173, A 32A Lansen
....
OM Totalhaveriet 1963-04-01
Kan även läsas i OFYL nr.643
....
OM Totalhaveriet 1963-04-01
Kan även läsas i OFYL nr.643