Sida 1 av 1

Sk 14 nr 699

Postat: 01 okt 2013, 10:38
av Leif Fredin
Sk 14
699
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 126
Levererat till F 5 1940-06-04
Märkning 5-199
Godkänt 1940-06-04
Märkning 5-108 (jml go nr 248 av 1940-06-08)

Haveri 1940-10-11
Orsak till haveri: Kollisionen med Sk 14 nr 679 förorsakad av att löjtnant Sundén vid upptagande av taltratt från fpl botten ofrivilligt kommit åt gasreglaget i fpl 699.
Skador flygplan: Propeller deformerad. Vingar, vingklaffar och beklädnad deformerade.
Ff löjtnant Sundén

Verkstad 1940-10-11. Haverireparation.
Formation 1940-10-14.
Verkstad 1941-09-20. Liten översyn; motorbyte
Formation 1941-10-06

Nödlandning 1942-03-20 på grund av motorstopp.
Orsak till nödlandning: Ff ej använt beordrad bränsletank.
Ff aspirant 114 Bengt Fryklund

Överlämnat till F 16 1944-04-22
Märkning 20-25
Till CVM 1946-07-23 för stor översyn, motorbyte. Motor typ WwE3 nr 15365.
Anmäld klar 1946-10-04. Motor typ WwE3 nr 15371 inmonterad.
Till F 16 1946-10-07.
Överlämnat till F 13 1947-11 (?)
Överlämnat till F 15 1948-10-07
Kasserat 1952-01-23

Re: Sk 14 nr 699

Postat: 01 okt 2013, 20:33
av Lars Larsson
Gångtid: 1791 timmar

Re: Sk 14 nr 699

Postat: 20 nov 2013, 21:56
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:Sk 14 699
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 126
Levererat till F 5 1940-06-04
Märkning 5-199
....
Överlämnat till F 13 1947-11 (?)
Överlämnat till F 15 1948-10-07
Kasserat 1952-01-23
1948-06-12, eller -06-15 ,,,? kolliderar 699 med hangarport, var? ,,(1500:-)
Även här är insändande flottilj (F12) överstruken och ingen annan angiven.
SE liknande överstrykning på Sk 14 694.
699 hade vid tillfället 181 ggt och WwE3 nr. 15371 var med.