Sida 1 av 1

Sk 14 nr 697

Postat: 01 okt 2013, 10:45
av Leif Fredin
Sk 14
697
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 124

Levererat till F 5 1940-04-25. Motor typ WwE3 nr 15359.
Godkänt 1940-04-26
Märkning 5-197
Märkning 5-106 (jml go nr 248 av 1940-06-08)

Haveri 1940-09-30
Motor: Ww E3 nr 15359
Ff flygelev Lindelöf oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning och felaktig rodergivning.
Skador flygplan: Kroppen deformerad. Fena, sidoroder och propeller kassabla. Diverse mindre skador.
Beräknad reparationskostnad: 10.000:- kr

Verkstad 1940-10-01.
Till SAABL 1940-10-14. Haverireparation.
Åter F 5 1941-03-22. Motor typ WwE3 nr 15341.

Haveri 1942-02-23 Höger vinge skadad vid landning. Märkning 5-106
Motor: Ww E3 nr 15341
Ff aspirant 91 Lars Gunnar Nordström oxkadad
Orsak till haveri: Felbedömning av höjd.
Skador flygplan: Höger vinge skadad.
Beräknad reparationskostnad: 4.500:- kr

Nödlandning 1942-11-03 vid F 5, Ljungbyhed. Märkning 5-106, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 535 tim. 05 min.
Motor typ WwE3 nr 18161
Total gångtid: 305 tim.
Besättningen löjtnant Per Th. Svensson (ldk), furir 9/F 21 L. Nilsson (edk) oskadad
Orsak till nödlandning: Fel på termostatventilen till oljekylaren
Skador flygplan: Inga
Skador motor:Inga

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att fanj Olsson nödlandat på flygfältet på grund av för hög oljetemperatur.

Löjtnant Svensson anförde i huvudsak följande:
Han var lärare i dk i fpl typ Sk 14 nr 106 med furir 9/F 21 Nilsson som elev. Övningen omfattade sluten instrumentflygning. Vid emottagandet av fpl var oljetemp +40°. Oljekylarreglaget ställdes på halvstängt läge. Strax efter påbörjad övning, c:a 5 m efter starten, var oljetemp c:a 65°, varför oljekylarreglaget öppnades nästan helt. (2 hack från fullt öppet läge). Oljetemp höll sig därefter oförändrad under övningspassets första hälft. Eleven steg under flygningen och fpl kom så småningom in i moln. Efter ungefär 10 m flygning i moln började fpl skaka, motorvarvet sjönk till c:a 1600 v/min. Oljetemp var då +110°. Oljekylarreglaget öppnades omedelbart för fullt. S. tog rodren planerade ned genom molnen med kurs hemåt och flög i planflykt med minsta möjliga motorvarv. Oljetemp höll sig härunder oförändrad. Vid två tillfallen iakttogs rök från motorn. S. landade längs flygfältets norra gräns.
Uppläst och vidkänt:

Per Th. Svensson
Löjtnant

Furir 9/F 21 Nilsson anförde i huvudsak följande:
Vid urgången ur trafikvarvet kontrollerade N. oljetemp, som var +60°. Oljetrycket normalt. När fpl sedermera började skaka, var oljetemp +110° och oljetrycket 4,5 kg/cm². F.ö. vitsordade han löjtnant Svenssons uppgifter.
Uppläst och vidkänt:

L. Nilsson
Furir

Vk 174 Magnusson anförde i huvudsak följande:
Han var 1. mek på fpl 106. Klargöringen före flygning gick fullt normalt. Inte ovanligt hade förmärkts beträffande motorn.
Uppläst och vidkänt:

Lars-Erik Magnusson
Vicekorpral

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Motorstörning. Flygläraren, löjtnant Svensson, synes icke kunna göras ansvarig för motorstörningen.

Ljungbyhed den 9/11 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Nödlandningen har förorsakats av fel på termostatventilen till oljekylaren. Anmälan har gjorts till FF den 2/12 1942, FKS skr 543/VI.

Ljungbyhed den 10/12 1942.
Åge Lundström
CFKS

Nödlandning 1942-11-27 på Havgård. Märkning 5-106, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 542 tim. 05 min.
Motor typ WwE3 nr 18161
Total gångtid: 312 tim.
Flygförare fanjunkare Å. Olsson oskadad
Orsak till nödlandning: Hög oljetemperatur, sannolikt förorsakad av för länge stängt oljekylarreglage.
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att fanj Olsson nödlandat påHavgård på grund av för hög oljetemperatur.

Fanjunkare Olsson anförde i huvudsak följande:
Han hade den 27/11 på em enligt dagsprogram för flygning instrumentflygning i fpl typ Sk 14 nr 106. Vid starten (1. passet) var oljetemp +20°, varför oljekylarreglaget stängdes. Efter c:a 15 m hade oljetemp stigit till nära +80°. O. öppnade då oljekylarreglaget helt, men temp fortsatte stiga även sedan han lagt fpl i plané. Han landade då omedelbart på Havgård. I slutet av landningsplanen steg oljetemp hastigare och motorn började ryka. Efter en kortare körning på marken hade temp stigit till 110°. O. kupérade då motorn och sedan temp sjunkit till +75° startades motorn ånyo. Efter endast 3 m körning på tomgång måste emellertid motorn åter kupéras, emedan oljetemp då redan var +85°. Sedan oljetemp sjunkit till +40° startades motorn på nytt och O. flög till Ljungbyhed. Under denna förflyttning var oljetemp normal. Ytterlufttemp vad denna dag under 0°.

Uppläst och vidkänt:
Å. Olsson
Fanjunkare.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Orsaken till att oljetemperaturen blivit för hög har icke genom förhör kunnat utredas.

Ljungbyhed den 4/12 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Vid undersökning av flygplanet ha intet onormalt kunnat konstateras. Den höga oljetemperaturen har sannolikt förorsakats av att oljekylarreglaget varit stängt för länge.

Ljungbyhed den 10/12 1942.
Åge Lundström
CFKS

Nödlandning 1942-12-11 vid F 5, Ljungbyhed. Märkning 5-106, tillhörde aspirantskolan
Total gångtid: 542.55 tim.
Motor typ WwE3 nr 18161
Total gångtid: 312.55 tim.
Ff aspirant 107 Hans Åke Westöö oskadad
Orsak till nödlandning: För hög oljetemperatur.
Skador flygplan: Inga

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från 1. flygläraren, att aspirant 107 Westöö nödlandat med fpl Sk 14 nr 106 på grund av för hög oljetemperatur.

Aspirant 107 Westöö anförde i huvudsak följande:
Han hade enligt dagsprogram för flygning den 11/12 första passet branta svängar i sektor. Vid starten var oljetemp +40° och oljekylarreglaget i mittläge. Under stigningen upp till den anbefallda höjden började oljetemp att stiga och sedan han kommit på plats i sektor var oljetemp +65°. Oljekylarreglaget öppnades då helt. W. kontrollerade oljetemp då och då. På några få minuter steg sedan oljetemp från +65° till c:a +100° och samtidigt kändes lukt av bränd olja och olja började stänka från motorn. W. gick då omedelbart i plané. Under planén sjönk oljetemp till c:a +60°, men så snart han övergick till stigning steg oljetemp mycket hastigt. W. landade då snararst möjligt på flygfältet.

Uppläst och vidkänt:
Hans Åke Westöö
Aspirant.

Av besiktning och förhör framgår, att nödlandningen föranletts av:
För hög oljetemp. Orsaken till den höga oljetemperaturen har icke kunnat fastställas.

Ljungbyhed den 17/12 1942.
Grels Naeslund
Förhörsledare
Sten Ahlfors
Protokollförare

Anmälan till FF: 14/12 543:1/42

Beslut:
Nödlandningen har måst företagas på grund av för hög oljetemperatur. Utredning ang orsaken härtill pågår. Anmälan har gjorts till FF.

Ljungbyhed den 30/12 1942
Åge Lundström
CFKS

Överlämnat till F 16 1944-04-22 med motor typ WwE3 nr 18715
Märkning 20-23
Överlämnat till Fc 1946-12-14 som lån för CO-undersökning. Installation för prov med elektrisk gyrohorisont. Motor typ WwE3 nr 18717
Återlämnat till F 20 1947-02-24.
Till F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-04-13, klar 1947-05-29
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-04-05, klar 1949-12-09
Överlämnat till F 15 1949-12-23
Kasserat 1952-01-23. Gångtid total 1426 tim, efter LF 91 tim, antal flygningar 3443 st. Motor typ WwE3 nr 15361, gångtid total 1258 tim, efter SM 49 tim

Re: Sk 14 nr 697

Postat: 01 okt 2013, 20:31
av Lars Larsson
Gångtid: 1425 timmar

Re: Sk 14 nr 697

Postat: 23 nov 2013, 20:34
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:Sk 14 697
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare SAAB, Linköping
Tillverkningsnummer: 124
....
Överlämnat till F 15 1949-12-23
Kasserat 1952-01-23
Brev 1949-12-23, 697 har nyligen erhållits från CVV, F15 har nu 7 st. Sk 14 och därför föreslås 676 till kass.
detta pga 676:s dåliga tillstånd och bara 60 timmar kvar till LF.