Sk 14 nr 694
Postat: 01 okt 2013, 10:55
694
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 121
Godkänt 1940-04-09
Levererat till F 5 1940-04-22
Märkning 5-194
Märkning 5-103 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Verkstad 1941-07-08. Liten översyn och motorbyte.
Formation 1941-07-30
Haveri 1942-08-04 vid Eslöv. Efter landning blev fpl blev påkört bakifrån av Sk 15 nr 5006.
Skador flygplan: Två djupa revor i vänster vinge, sido- och höjdroder kassabla. Stabilisator skadad.
Ff furir Bertil Pettersson oskadad
Haveri 1942-09-14 vid Eslöv. Påkört av Sk 14 nr 5818 på marken vid parkeringslinjen.
Skador flygplan: Vänster vinge skadad i framkant innanför strålkastare, kroppsplåt kassabel, nacahuv skadad, propellerblad deformerade.
Överlämnat till F 16 1944-04-22
Märkning 20-20
Nödlandning 1944-12-11. Motorstörning.
Orsak till haveri: Rundslagning vid landning.
Skador flygplan: Sidoroder, fena och antennmast med hållare samt glas i huvar skadade.
Skador motor: Kompressorkullager skadade. Propellern deformerad.
Besättningen kadett Hägg, kadett Trädgårdh oskadad
Överlämnat till F 13 1948
Överlämnat till F 12 1948 som lån jml FoB 36
Återlämnat till F 13 1948-12-13 jämlikt FoB 36/48
Gångtid total 1430 tim. Efter LF 99 tim.
Motor typ WwE3 nr 18716. Gångtid total 925 tim
Överlämnat till F 15 1949-01-12 jämlikt FoB 94/48 p 11
Gångtid total 1432.25 tim. Efter LF 101.5 tim.
Motor typ WwE3 nr 18716 Gångtid total 927.26 tim. Efter SM 2.10 tim
Nödlandning 1950-08-01
Gångtimmar totalt 1553 tim. Efter LF 232 tim.
Motor typ WwE3 nr 18716. Gångtimmar totalt 1058 tim. Efter SM 133 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Ff nödlandade på åker på grund av motorstörning, varvid fpl slog runt. Härvid uppkommo följande skador:
Fpl kropp: Överbyggnaden krossad.
Stagbock för fena deformerad.
Vänster vinge: Avbruten
Höger vinge: Framkant intryckt.
Fena och roder krossade
Motor: Några skador ej upptäckta vid okulärbesiktning.
Rapportörens förslag till åtgärd
Fpl föreslås till kassation.
Motorn översändes till CVM för undersökning.
Propellern översändes till CVV för rep ev kass.
Kasserat 1950-08-24
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 121
Godkänt 1940-04-09
Levererat till F 5 1940-04-22
Märkning 5-194
Märkning 5-103 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Verkstad 1941-07-08. Liten översyn och motorbyte.
Formation 1941-07-30
Haveri 1942-08-04 vid Eslöv. Efter landning blev fpl blev påkört bakifrån av Sk 15 nr 5006.
Skador flygplan: Två djupa revor i vänster vinge, sido- och höjdroder kassabla. Stabilisator skadad.
Ff furir Bertil Pettersson oskadad
Haveri 1942-09-14 vid Eslöv. Påkört av Sk 14 nr 5818 på marken vid parkeringslinjen.
Skador flygplan: Vänster vinge skadad i framkant innanför strålkastare, kroppsplåt kassabel, nacahuv skadad, propellerblad deformerade.
Överlämnat till F 16 1944-04-22
Märkning 20-20
Nödlandning 1944-12-11. Motorstörning.
Orsak till haveri: Rundslagning vid landning.
Skador flygplan: Sidoroder, fena och antennmast med hållare samt glas i huvar skadade.
Skador motor: Kompressorkullager skadade. Propellern deformerad.
Besättningen kadett Hägg, kadett Trädgårdh oskadad
Överlämnat till F 13 1948
Överlämnat till F 12 1948 som lån jml FoB 36
Återlämnat till F 13 1948-12-13 jämlikt FoB 36/48
Gångtid total 1430 tim. Efter LF 99 tim.
Motor typ WwE3 nr 18716. Gångtid total 925 tim
Överlämnat till F 15 1949-01-12 jämlikt FoB 94/48 p 11
Gångtid total 1432.25 tim. Efter LF 101.5 tim.
Motor typ WwE3 nr 18716 Gångtid total 927.26 tim. Efter SM 2.10 tim
Nödlandning 1950-08-01
Gångtimmar totalt 1553 tim. Efter LF 232 tim.
Motor typ WwE3 nr 18716. Gångtimmar totalt 1058 tim. Efter SM 133 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Ff nödlandade på åker på grund av motorstörning, varvid fpl slog runt. Härvid uppkommo följande skador:
Fpl kropp: Överbyggnaden krossad.
Stagbock för fena deformerad.
Vänster vinge: Avbruten
Höger vinge: Framkant intryckt.
Fena och roder krossade
Motor: Några skador ej upptäckta vid okulärbesiktning.
Rapportörens förslag till åtgärd
Fpl föreslås till kassation.
Motorn översändes till CVM för undersökning.
Propellern översändes till CVV för rep ev kass.
Kasserat 1950-08-24