Sida 1 av 1

Sk 14 nr 691

Postat: 01 okt 2013, 11:03
av Leif Fredin
691
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 118
Godkänt 1939-12-29
Levererat till F 5 1940-01-04
Märkning 5-91
Märkning 5-191 (jml Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Märkning 5-100 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Verkstad 1941-01-18. Liten översyn.
Formation 1941-01-31

Haveri 1942-04-19 1942 vid Ljungbyhed. Ground loop under utrullning efter landning.
Lärare löjtnant G. Jacobsson. Elev kadett 218 Kullberg

Haveri 1942-05-11 vid landning. Fpl ställde sig på nosen.
Ff kadett 216 Håkan Walander

Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-18

Haveri 1945-12-11. Kollision med flodljus
Ff löjtnant Blomberg

Till F 5 flottiljverkstad; stor översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-12-14, klar 1947-04-08
Överlämnat till F 4 1948-06-28

Haveri 1949-05-09 vid Oviken. Nödlandning på grund av motorstopp.
Skador materiel: Höger vingspets framkant något deformerad. Ett propellerblad böjt (ber kostnad 175:-).
Motorn skurit.
Ff löjtnant Gunnar V. Olsson (FFSU), mek vicekorpral 195-6-49 Edlund oskadade.

Kasserat 1951-12-18

Re: Sk 14 nr 691

Postat: 01 okt 2013, 20:21
av Lars Larsson
Gångtid: 1753 timmar

Re: Sk 14 nr 691

Postat: 21 nov 2013, 20:50
av Bengt Ekbladh
Lars Larsson skrev:Gångtid: 1753 timmar
Vid haveriet 1949-05-09 på en åker vid Oviken har jag noterat 1640 ggt.

(vet att det i "The ASJA/SAAB Sk 14"..bla av M. Östberg står 1753 timmar)

I samma bok anges "sista" kod F20-18,men planet tillhörde F4/ Östersund vid haveriet.

Motor var nr. 18717