Sida 1 av 1

Sk 14 nr 688

Postat: 02 okt 2013, 11:50
av Leif Fredin
688
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 115
Godkänt 1939-12-15
Levererat till F 5 1939-12-16
Märkning 5-88
Märkning 5-188 (jml Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Märkning 5-97 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Verkstad 1940-12-09. Liten översyn.
Formation 1941-01-25
Verkstad 1941-12-05. Utbyte av vänster vinge.
Formation 1941-12-15.
Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-15
Till CVM 1946-05-29 för stor översyn, motorbyte. Motor typ WwE3 nr 15359.
Anmäld klar 1946-10-04. Motor typ WwE3 nr 15364 inmonterad.
Till F 16 1946-10-07.
Överlämnat till F 8 1947
Märkning 8-15
Flottiljverkstad för reparation. Påbörjad 1948-04-16, klar ?
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-08-18, klar 1950-02-15

Tillbud 1950-03-10
Gångtimmar totalt 1928 tim. Efter LF 11 tim.
Haveritillbudet inträffade vid landning på F 15 i svag sidvind från vänster.
Efter sättningen drog fpl åt vänster, rullade av den permanentade banan, skar ner i skaren och ställde sig på nosen.
Inga skador uppstodo.

Kasserat 1952-04-23

Re: Sk 14 nr 688

Postat: 10 nov 2013, 22:27
av Bengt Ekbladh
Sk 14 . 688

1950-03-10 vid landning F15. Av banan på nosen...”oskatt!”
688 hade då 1928 ggt och motor var nr. 15342

Re: Sk 14 nr 688

Postat: 19 nov 2013, 23:53
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev: Sk 14 688
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 115
Godkänt 1939-12-15
Levererat till F 5 1939-12-16
....
Överlämnat till F 8 1947 Märkning 8-15
Flottiljverkstad för reparation. Påbörjad 1948-04-16, klar ?
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-08-18, klar 1950-02-15
Kasserat 1952-04-23
1948-02-20 blir det en ground loop på F15... in i snövallen... (150:-)

Här står att Sk14 688 då tillhörde F8.s 4.e division..Stabsflygavdelningen .!
Motor var nr. 15364

Kommentarer ?