Sk 14 nr 685
Postat: 02 okt 2013, 11:59
685
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 112
Godkänt 1939-09-29
Levererat till F 5 1939-10-04 med motor typ WwE3 nr 15349.
Märkning 5-85
Märkning 5-185 (jml Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Märkning 5-94 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Verkstad 1940-09-14. Liten översyn.
Formation 1940-10-28
F 5 formation 1940-10-28 med motor typ WwE3 nr 18705.
Haveri 1940-12-04 cirka 4 km öster Stenestads kyrka Hastigt barometerfall. Märkning 5-94
Motor: WwE3 nr 18705
Ff kadett Abramson kontusion i ansiktet, krossat näsben, skada å vänster öga.
Skador flygplan: Landningsställ, kropp, vinge och propeller skadade.
Beräknad reparationskostnad: 30.000:- kr.
Ur protokoll
Haverier under flygövningar i mörker. Molnhöjd kl 2000 c:a 500 m. 1:e flygläraren Bunke bestämde då att öv-ning skulle ske. Kl 2025 kom rapport från Bulltofta om QBI där. Övningarna hade då avbrutits och flygfyren tänts som tecken på övningens avslutande. Ny mätning visade att molnhöjden nedgått till c:a 150 m.
Fpl 94: Fpl startade c:a kl 2025 för att tillsammans med fpl 93 och 95 öva flygning i grupp norr om Klippan. Fpl startade tätt efter varandra för att samlas i grupp snaras~ efter starten. Fpl 94 var ledarfpl och steg på rakbana till omkr 250 m höjd. Föraren ansåg denna höjd vara tillräcklig för att gå fri frän Söderåsen. Någon dimma upptäcktes icke, då allt syntes mörkt. Gruppen var snart samlad, varför ledaren under planflykt påbör-jade en högersväng för att flyga till anbefallt övningsområde. plötsligt och överraskande kom nu gruppen in i tät dimma. Strax därefter kolliderade ledarfpl med ett föremål på marken. Föraren försökte stiga med fpl, vilket misslyckades, varför motorn kuperades och fpl tog mark och stannade. Trolig anledning till haveriet: Fpl har hastigt och överraskande kommit in i dimman. Det har för föraren tagit en viss tid att helt koppla om sin inställning till instrumentflygning. Under detta osäkra moment har fpl befunnit sig på för låg höjd och vid minsta höjdförlust kolliderat med terrängen. Direkt andledning: som 88, 91,102. Besiktning å haveriplatsen; Fpl har törnat mot ett logtak - c:a 800 m sydsydväst Magleröd eller 4 km öster Stenestads kyrka. Det hade sedan uppenbarligen försökt att land rakt fram i flygriktningen, då gasen var avdragen och motorn kuperad. När fpl tagit mark omkring 1 km längre bort, hade landningsstället slagits sönder, men fpl hade fortsatt ett stycke framåt till det hejdats av en stor sten. Stjärtpartiet hade därvid kastats över åt vänster. Fpl hade återfunnits kl. 0800 på morgonen den 5 december, varvid föraren Abramson, vilken skadats omhändertagits.
Beslut 21/6-41:
Den omedelbara orsaken till haveriet synes hava varit den plötsligt uppträdande, kraftiga väderleksförsämringen.
F 5 verkstad 1940-12-05.
Till SAABL 1940-12-19. Haverireparation.
F 5 verkstad 1941-04-01. Flygkroppen varit reparerad vid SAABL.
F 5 formation 1941-10-17 med motor typ WwE3 nr 15353.
Haveri 1942-02-24 vid Grangärde. Kollision under körning på marken. Påkört av fpl 698/107
Motor: WwE3 nr 15353
Ff aspirant 165 Gerhard Dyrssen
Skador flygplan: Fena och sidoroder skadade.
Beräknad reparationskostnad: 1.400:- kr
Överlämnat till F 16 1944-04-01 med motor typ WwE3 nr 15341
Haveri 1944-05-12. Märkning 5-94 (?)
Motor: WwE3 nr 18713
Förare: Resoffasp Hammerberg
Orsak till haveri: Kollision på marken med Sk 14 nr 674
Skador flygplan: Höger vingspets skadad. Buckla i vänster vinge.
Beräknad reparationskostnad: 400:-kr
Märkning 20-12
Till CVM för liten översyn, motorbyte 1945-09-05, klar 1945-11-15 (?)
Till CVM 1947-06-19 för liten översyn, motorbyte. Motor typ WwE3 nr 18710.
Anmäld klar 1947-10-02. Motor typ WwE3 nr 15374 inmonterad.
Till F 16 1947-10-13.
Överlämnat till F 8 1947-10-21
Kasserat 1950-11-28. Gångtid 1624 tim. Antal flygningar 4533 st. Fpl uppnått full gångtid för LF
Sk 14
Typ: North American NA-16-4M
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 112
Godkänt 1939-09-29
Levererat till F 5 1939-10-04 med motor typ WwE3 nr 15349.
Märkning 5-85
Märkning 5-185 (jml Mi nr 164:4 av 1940-02-09)
Märkning 5-94 (jml go nr 248 av 1940-06-08)
Verkstad 1940-09-14. Liten översyn.
Formation 1940-10-28
F 5 formation 1940-10-28 med motor typ WwE3 nr 18705.
Haveri 1940-12-04 cirka 4 km öster Stenestads kyrka Hastigt barometerfall. Märkning 5-94
Motor: WwE3 nr 18705
Ff kadett Abramson kontusion i ansiktet, krossat näsben, skada å vänster öga.
Skador flygplan: Landningsställ, kropp, vinge och propeller skadade.
Beräknad reparationskostnad: 30.000:- kr.
Ur protokoll
Haverier under flygövningar i mörker. Molnhöjd kl 2000 c:a 500 m. 1:e flygläraren Bunke bestämde då att öv-ning skulle ske. Kl 2025 kom rapport från Bulltofta om QBI där. Övningarna hade då avbrutits och flygfyren tänts som tecken på övningens avslutande. Ny mätning visade att molnhöjden nedgått till c:a 150 m.
Fpl 94: Fpl startade c:a kl 2025 för att tillsammans med fpl 93 och 95 öva flygning i grupp norr om Klippan. Fpl startade tätt efter varandra för att samlas i grupp snaras~ efter starten. Fpl 94 var ledarfpl och steg på rakbana till omkr 250 m höjd. Föraren ansåg denna höjd vara tillräcklig för att gå fri frän Söderåsen. Någon dimma upptäcktes icke, då allt syntes mörkt. Gruppen var snart samlad, varför ledaren under planflykt påbör-jade en högersväng för att flyga till anbefallt övningsområde. plötsligt och överraskande kom nu gruppen in i tät dimma. Strax därefter kolliderade ledarfpl med ett föremål på marken. Föraren försökte stiga med fpl, vilket misslyckades, varför motorn kuperades och fpl tog mark och stannade. Trolig anledning till haveriet: Fpl har hastigt och överraskande kommit in i dimman. Det har för föraren tagit en viss tid att helt koppla om sin inställning till instrumentflygning. Under detta osäkra moment har fpl befunnit sig på för låg höjd och vid minsta höjdförlust kolliderat med terrängen. Direkt andledning: som 88, 91,102. Besiktning å haveriplatsen; Fpl har törnat mot ett logtak - c:a 800 m sydsydväst Magleröd eller 4 km öster Stenestads kyrka. Det hade sedan uppenbarligen försökt att land rakt fram i flygriktningen, då gasen var avdragen och motorn kuperad. När fpl tagit mark omkring 1 km längre bort, hade landningsstället slagits sönder, men fpl hade fortsatt ett stycke framåt till det hejdats av en stor sten. Stjärtpartiet hade därvid kastats över åt vänster. Fpl hade återfunnits kl. 0800 på morgonen den 5 december, varvid föraren Abramson, vilken skadats omhändertagits.
Beslut 21/6-41:
Den omedelbara orsaken till haveriet synes hava varit den plötsligt uppträdande, kraftiga väderleksförsämringen.
F 5 verkstad 1940-12-05.
Till SAABL 1940-12-19. Haverireparation.
F 5 verkstad 1941-04-01. Flygkroppen varit reparerad vid SAABL.
F 5 formation 1941-10-17 med motor typ WwE3 nr 15353.
Haveri 1942-02-24 vid Grangärde. Kollision under körning på marken. Påkört av fpl 698/107
Motor: WwE3 nr 15353
Ff aspirant 165 Gerhard Dyrssen
Skador flygplan: Fena och sidoroder skadade.
Beräknad reparationskostnad: 1.400:- kr
Överlämnat till F 16 1944-04-01 med motor typ WwE3 nr 15341
Haveri 1944-05-12. Märkning 5-94 (?)
Motor: WwE3 nr 18713
Förare: Resoffasp Hammerberg
Orsak till haveri: Kollision på marken med Sk 14 nr 674
Skador flygplan: Höger vingspets skadad. Buckla i vänster vinge.
Beräknad reparationskostnad: 400:-kr
Märkning 20-12
Till CVM för liten översyn, motorbyte 1945-09-05, klar 1945-11-15 (?)
Till CVM 1947-06-19 för liten översyn, motorbyte. Motor typ WwE3 nr 18710.
Anmäld klar 1947-10-02. Motor typ WwE3 nr 15374 inmonterad.
Till F 16 1947-10-13.
Överlämnat till F 8 1947-10-21
Kasserat 1950-11-28. Gångtid 1624 tim. Antal flygningar 4533 st. Fpl uppnått full gångtid för LF