Hej!
I Flyghistoriskt Månadsblad Nr 4:1981, finns nedanstående text om 04451:
"04451 F15-91 Denna maskin har idag ett modifierat stjärtparti efter en olycka i januari 1969. Reparationen tog lång tid eftersom kroppen blivit sned vid kraschen och måste riktas. En jigg för detta arbete lånades från USA och sändes till CVV i Västerås där reparationen utfördes. Även stjärtpartiet var svårt skadat. I sökandet efter ett stjärtparti hamnade man hos US Marine Corps i Vietnam, där man mitt under kriget modifierade sina CH-46. För att detaa skulle gå snabbt monterade man helt enkelt av de gamla stjärtpartierna med motorer och växlar, varefter nya stjärtpartier monterades. Några av dessa gamla stjärtpartier inköptes och togs hem till Sverige med hjälp av en Hercules. På F 15-91 sitter idag ett av dessa stjärtpartier av CH-46D-modell. Hkp-4 F 8-96 fanns på F 15 som ersättning under reparationstiden."
Med tanke de svenska protesterna mot det då pågående Vietnamkriget (de diplomatiska relationerna befann sig strax ovanför nollpunkten) låter ovannämnda som en intressant affär. Finns det någon som vet mer om och kring dessa helikopterdelar? Och, givetvis, hur många jämte serienummer?
M V H
Jan Forsgren
Stjärtpartier från CH-46 till Hkp 4, 1969
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 25 feb 2008, 00:08
Hkp-4 stjärtpartier.
Hej Jan,
Jag fick dessa uppgifter från en kille på materielverket när jag skrev artikeln 1981. Några C/N har jag inte.
04451 och 04457 fick "nya" CH-46 stjärtpartier efter haverier. Dessa har senare flyttats så att idag har:
04061 långt CH-46 stjärtparti från 04457 som har det gamla korta från 04061
04063 långt CH-46 stjärtparti från 04451 som har det gamla korta från 04063
När det såldes 4 st Hkp-4or till Columbia Helicopters var det minst ett
ljusgrönt stjärtparti från en CH-46 med i leveransen till USA. Två av dessa fyra helikoptrar har sedan havererat
Mvh
Bengt Andersson
Jag fick dessa uppgifter från en kille på materielverket när jag skrev artikeln 1981. Några C/N har jag inte.
04451 och 04457 fick "nya" CH-46 stjärtpartier efter haverier. Dessa har senare flyttats så att idag har:
04061 långt CH-46 stjärtparti från 04457 som har det gamla korta från 04061
04063 långt CH-46 stjärtparti från 04451 som har det gamla korta från 04063
När det såldes 4 st Hkp-4or till Columbia Helicopters var det minst ett
ljusgrönt stjärtparti från en CH-46 med i leveransen till USA. Två av dessa fyra helikoptrar har sedan havererat
Mvh
Bengt Andersson
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Var det inte en Helikopter som skadades under transport?
Jag har fått mig berättat att man köpte in en bakkropp som ersättning för den individ som blev skadad under transport från Japan ?!
Denna bakkropp skall ha kommit från en föredetta amerikansk individ förmodligen havererad.
Denna bakkropp skall ha kommit från en föredetta amerikansk individ förmodligen havererad.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est