Hej!
Ännu en fråga efter läsning av gamla Flyghistoriskt Månadsblad.
I Nr 11:1980 s. 158 visas ett foto som enligt uppgift föreställer en "engelsk flygofficer som tjänstgjort på F 11." Han står bredvid en S 29C, men ingen kod finns målad på fenan.
Någon som vet mer om detta, namn, datum och närmare omständigheter?
M V H
Jan Forsgren
RAF-pilot (?) flyger S 29C på F 11, 1950-talet
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Tack Jan för att du fick mig att gå tillbaka o titta efter i äldre FM
(vilken Au-gruva vi har)
P.L. fick ju inget svar vad jag ser
”han” kanske kan någorlunda datera fotot?
Tunna med flottiljmärke o märkt 11 (för det är väl 11?)
Samt omärkt (retuscherad ?)
Ett flygplan i bakgrunden syns lite vagt (SK ? ) kan kanske ge nån hint?
Om det är en Eng. flygoff. (intressant uppgifts-uppgift?)
RAF / England var väl så intresserad av spanings- data från Östersjön , åtminstone i dåtid
Hoppas Janne får sina svar (o vi andre också)
Bengt
(vilken Au-gruva vi har)
P.L. fick ju inget svar vad jag ser
”han” kanske kan någorlunda datera fotot?
Tunna med flottiljmärke o märkt 11 (för det är väl 11?)
Samt omärkt (retuscherad ?)
Ett flygplan i bakgrunden syns lite vagt (SK ? ) kan kanske ge nån hint?
Om det är en Eng. flygoff. (intressant uppgifts-uppgift?)
RAF / England var väl så intresserad av spanings- data från Östersjön , åtminstone i dåtid
Hoppas Janne får sina svar (o vi andre också)
Bengt
-
Vill minnas att det så småningom framkom vem denne RAF-officer var. Är just nu inte säker på namnet och avstår därför från att gissa, men det kan möjligen vara publicerat i en senare FM.
Fann bilden i F 11:s fotoarkiv under min värnplikt vid Nyköpings-flottiljen 1978-79 och jag har kopierat den själv från originalneget och den är inte retuscherad. (Förresten, varför skulle den vara det?)
Har säkert kopian kvar någonstans och förhoppningvis står årtalet på baksidan - får kolla vid tillfälle.
Efter att den publicerats i FM berättade Gösta Norrbohm för mig att det förekom ett antal RAF-officerare som flög i det svenska Flygvapnet under 50-talet. Det lär bland annat ha funnits någon/några som flög J 33 Venom vid F 1 i Västerås. Varför eller hur länge vet jag inte. Kanske ett intressant forskningsuppslag för någon att ta sig an?
Hälsningar
Lia
Fann bilden i F 11:s fotoarkiv under min värnplikt vid Nyköpings-flottiljen 1978-79 och jag har kopierat den själv från originalneget och den är inte retuscherad. (Förresten, varför skulle den vara det?)
Har säkert kopian kvar någonstans och förhoppningvis står årtalet på baksidan - får kolla vid tillfälle.
Efter att den publicerats i FM berättade Gösta Norrbohm för mig att det förekom ett antal RAF-officerare som flög i det svenska Flygvapnet under 50-talet. Det lär bland annat ha funnits någon/några som flög J 33 Venom vid F 1 i Västerås. Varför eller hur länge vet jag inte. Kanske ett intressant forskningsuppslag för någon att ta sig an?
Hälsningar
Lia
-
Hej Peter,
Tack för svar. jag skall tröska FM igen. Pilot- och informationsutbytet mellan Flygvapnet och RAF är absolut ett intressant forskningsämne. Omnämns inte de brittiska J 33-flygarna i Mikael Forslunds bok om just J 33?
På det gamla forumet var en svensk pilot (kommer ej ihåg namnet eller de närmare omständigheterna) i RAF under början av 1950-talet uppe till diskussion. Piloten skall ha omkommit i samband med ett haveri med en Gloster Meteor?
M V H
Jan Forsgren
Tack för svar. jag skall tröska FM igen. Pilot- och informationsutbytet mellan Flygvapnet och RAF är absolut ett intressant forskningsämne. Omnämns inte de brittiska J 33-flygarna i Mikael Forslunds bok om just J 33?
På det gamla forumet var en svensk pilot (kommer ej ihåg namnet eller de närmare omständigheterna) i RAF under början av 1950-talet uppe till diskussion. Piloten skall ha omkommit i samband med ett haveri med en Gloster Meteor?
M V H
Jan Forsgren
>> Omnämns inte de brittiska J 33-flygarna i Mikael Forslunds bok om just J 33?>>
Jo
>>1959-01-02 åkte kapt. Uno Andersson o nav. serg. Olle Norling till England ”för att lära sig” mera om nattjakttaktik>>
inflygning på Meteor Mk7 samt typ inskolning på Javelin Mk 5
Byte gjordes o RAF nav Gilliat o pilot Langstaff fick ”prya” på alla tre div. vid F1 , dock ej flyga tillsammans!
Utbytet varade i 6 månader.
Resultatet får ni läsa om i boken!
Bengt
Jo
>>1959-01-02 åkte kapt. Uno Andersson o nav. serg. Olle Norling till England ”för att lära sig” mera om nattjakttaktik>>
inflygning på Meteor Mk7 samt typ inskolning på Javelin Mk 5
Byte gjordes o RAF nav Gilliat o pilot Langstaff fick ”prya” på alla tre div. vid F1 , dock ej flyga tillsammans!
Utbytet varade i 6 månader.
Resultatet får ni läsa om i boken!
Bengt