Sida 1 av 1

Fartmätare - Machmätare

Postat: 16 sep 2008, 21:42
av Olle Ekwall
Under ett annat ämne berör man machmätere och skriver att det finns i samma instrument som fartmätaren.

En vanlig fartmätare baserar sitt utslag på trycket den får från pitotröret. Detta innebär att den endast visar verklig fart då omgivande luft är av standaratmosfär, d.v.s. 1013,25 hPa och någon viss temeratur som jag inte minns nu.

Machvärdet är inte beroende av lufttrycket eller luftens densitet, däremot beroende av temperaturen. Hur fungerar då en machmätare? Är det möjligt att kombinera instrumenten? Har man någon trimbar skala som visar machvärden nära ljudhastigheten ( mach 1 ) ?

Postat: 16 sep 2008, 21:55
av Niclas Strandberg
Hej Olle

Det står en del här http://en.wikipedia.org/wiki/Machmeter

/Niclas

Postat: 16 sep 2008, 22:16
av Lars Sundin
Hej Olle!

Så här kan machmetern vara kombinerad med en vanlig hastighetsmätare, här i en Boeing 737:

http://www.b737.org.uk/flightinsts.htm# ... nstruments (se bilden under "Classic Flight Instruments")

Vad gäller J 29:an tror jag det kan ha varit något liknande, sifferhjul bakom det som ser ut som en skyddsplåt i "nordöstra kvadranten". Kanske någon gammal J 29-pilot kan bekräfta detta eller rätta mig:

http://larssundin.ownit.nu/29-instrument.jpg

Lars s

Postat: 16 sep 2008, 22:27
av Åke Karlsson
En följdfråga från amatören. Det finns alltså dels Machmätare, dels hastighetsmätare som visar planets hastighet i förhållande till luften. Nu undrar jag om det också används hastighetsmätare baserat på GPS, som visar planets absoluta hastighet i förhållande till jorden? Var det inte nåt sånt Lantz pysslade med?

Postat: 17 sep 2008, 00:53
av Lars Sundin
Hej Åke! Det finns numera ett otal sätt att med olika radionavigationshjälpmedel (varav GPS är ett) och andra sätt (tröghetsnavigering) få hjälp i sin navigering. Med någon dator därtill och lämpliga "informationsskärmar" så kan man idag göra "vad som helst" när det gäller att presentera position, kurs och fart m m. Hur man i praktiken gör kan kanske någon pensionerad linjepilot berätta.

Ett sedan 50-talet etablerat slag av radiofyr är DME (Distance Measuring Equipment) som med en samlokaliserad VOR (VHF Omni Range) ger avstånd (slant range) och bäring till fyren. En känd flygare har berättat hur man i en övning i lågfartsflygning över Uppland med en SAS-Caravelle på hög höjd, kunde avläsa en negativ "DME-hastighet" i den starka motvinden.

Håkan Lans har främst haft framgång med sin datalänk för att fartyg (och flygplan) skall veta var alla andra objekt man kan kollidera med befinner sig. GPS-biten var en central och därtill pedagogiskt tacksam (=begriplig) detalj i det hela. Det används inom flyget även andra datalänkar. Svenska LFV har dock tillsammans med SAS länge utvecklat Lans idéer. Se http://www.lfv.se/sv/LFV/Media/Pressmed ... LFV/54038/, http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... -Broadcast samt för den till synes framgångsrika sjöfartsapplikationen http://familjenhakansson.se/html/ais___ships.html (men med en länk till en "flygradar").

Jag tycker svenska Wikipedia ger en bra presentation av Håkan Lans verk.

Lars S

Postat: 17 sep 2008, 08:05
av Åke Karlsson
Jaså, det är så han stavar sitt namn. :D Det var därför jag inte hittade honom när jag gjorde en snabbsökning. Jo, idag är det bara fantasin som sätter begränsningar vad gäller positionering mm.

Re: Fartmätare - Machmätare

Postat: 19 sep 2008, 18:03
av Christer Sidelöv
Olle Ekwall skrev: En vanlig fartmätare baserar sitt utslag på trycket den får från pitotröret. Detta innebär att den endast visar verklig fart då omgivande luft är av standaratmosfär, d.v.s. 1013,25 hPa och någon viss temeratur som jag inte minns nu.
Att fartmätaren använder ramtrycket för att få fram IAS, dvs Indicated Air Speed, är i och för sig riktigt, men att den bara visar verklig fart i standardatmosfären är ett direkt felaktigt påstående!! Om vi börjar med definitionen för standardatmosfären så innefattar den följande tre parametrar (ingen av dessa kan uteslutas i en korrekt definition!): Ett: 1013,25 hPa MSL dvs vid havsytans medelnivå (havsytan är som bekant inte konstant, lite hafsig mao!), två: 15 grader Celsius MSL, och sist men lika viktigt som de första två, ett konstant temperaturfall i höjdled med 2 grader Celsius per 1000 fot, samma som 0,65 grader C per 100 meter upp till minus 55 grader. Denna exakta omständighet råder inte nu, har aldrig rått och kommer aldrig att råda! En fartmätare skulle med andra ord vara värdelös om den var beroende av standardatmostfär eftersom den då alltid skulle visa fel utan att man skulle kunna veta säkert med hur mycket! I stället mäter man samtidigt omgivande statiskt tryck för att värdet från ramtrycket ska ha något att jämföra med. Skillnaden är farten! Fast samtidigt skall erkännas att avvikelser i standardatmosfären ger en skillnad mellan indikerad fart och verklig fart. Detta märks oftast då indikerad fart med höjden blir lägre. Därför har många fartmätare i mindre flygplan två skalor där den ena kan ställas in efter rådande verklig ytterluftstemperatur. Om intaget för det statiska trycket blir blockerat, exempelvis av is, kommer indikerad fart att öka under stigning trots konstant fart. Till och med stora trafikflygplan har havererat på grund av det!
Olle Ekwall skrev: Machvärdet är inte beroende av lufttrycket eller luftens densitet, däremot beroende av temperaturen. Hur fungerar då en machmätare? Är det möjligt att kombinera instrumenten? Har man någon trimbar skala som visar machvärden nära ljudhastigheten ( mach 1 ) ?
Att Machtalet inte är beroende av något annat än rådande temperatur är helt riktigt, det fick jag försvara och argumentera flera gånger i gamla forumet mot tjurskallar (framför allt en) som tyckte att densitet och avstånd till berg (!) skulle påverka. Det är därför värt att påpeka att lufttryck och densitet är resultatet av just temperaturen!