Sida 1 av 1

F13:s förste divC med J29A!?

Postat: 16 sep 2008, 22:07
av Bengt Ekbladh
Hej!
Söker information om en , som det verkar vara, F13:s förste divC med J29A!

Namnet är:
Nils G A Hellqvist

Tyvärr havererade han med 29596 F15-gE 1958-06-23 i havet

Sökandet tog lång tid o återfanns först 580630 ca Enskär , utanför Hälsingekusten
Osäker om marinen hittade kärran ( Minsveparna M7 o M8 söker i augusti-58)

Nåväl nämnde Nils G A Hellqvist (39år)
Var åtminstone 1947 kapten å F15 o 1954 major vid F15

Skulle vid inspelningen av filmen ”Jaktflygare” varit anlitad som ”expert” samt
Skött utbildningen av CFV gen. Nordenskiöld vid hans inflygning på 29:an , då den var ny.

Frågorna är alltså:

Var han divC F13 1950 för första org. div J29A där? (det bör väl vara 1951?)
Och i så fall Vilken Div.?
Sökt i FR 27 (om Tunnan) o (29-boken fortfarande utlånad, men texten är väl eg. identisk?) utan framgång.

Även intresserad av andra ”data” om maj. Nils G A Hellqvist

Hoppas på er hjälp

Mvh Bengt

Tillägg:
Kadett Nils Hellqvist, senare major på F15. Omkom vid ett flyghaveri med en 29:a "Tunnan" den 23 juni 1958 under en flygning från Söderhamn till Östersund.
Var med i filmen "1:a divisionen", som spelades in på F6.
https://digitaltmuseum.se/021017448302/ ... om-vid-ett

Postat: 18 sep 2008, 14:53
av Björn Ek
Hej igen Bengt,

Mj Nils Hellqvists haveri med 29596 var ofta omtalat av de äldre flygteknikerna på F15, alltså de som var med när det begav sig.
Mj Hellqvist, som jag har för mig var reg.off. 2 på F15, har i samband med startförberedelserna haft bråttom och ignorerat det faktum
att en viss tid åtgår för kurshorisontens uppvärmning.
Resultatet av detta blev oftast felaktig indikering av horisontläget p.g.a. ofullständig resning av gyrot.
Den aktuella dagen rådde gult basväder med dimma i viss omfattning.
Mj Hellqvist startade bana 30 på F15 d.v.s ut mot havet och det omnämnda haveriet var snart ett faktum. Vill minnas att destinationen var F4, Frösön.
Notera att jag inte läst någon haverirapport utan citerar den muntliga berättelse som "de äldre" delade med sig.
Detta sagt för att slippa besserwisser komentarer från krigsarkivs murvlar :o

Postat: 18 sep 2008, 15:20
av Bengt Ekbladh
Tack Björn
Ja det stod mycket om haveriet i tidningen, spec då det tog så lång tid tills han hittades.
Ja han skulle upp till F4, men om kurshorisonten stod det naturligtvis inget om.

Någon som vet om hans tid på F13 o DivC där?

Hälsningar
Bengt

Postat: 18 sep 2008, 15:58
av Guy Abrahamsson
Hej!
Ingen besserwisserkommentar, dock en stilla undran. Startar man bana 30 F 15 kommer man väl inte ut mot havet? Snarare tvärtom, in mot land.
Bam

Postat: 19 sep 2008, 13:06
av Björn Ek
Guy Abrahamsson skrev:Hej!
Ingen besserwisserkommentar, dock en stilla undran. Startar man bana 30 F 15 kommer man väl inte ut mot havet? Snarare tvärtom, in mot land.
Bam
Helt rätt, det var bana 12 och inget annat.
Misstag i skrivandets stund.

Postat: 19 sep 2008, 13:55
av curtll
Jag håller med Dig Björn. Tänk bara på den A32 som vid start bana 30 vid infällning av ställen råkade ut för att ett helt magasin avfyrades med akan och man hittade nedslag vid Trönö kyrka. Felet då var en kortslutning i en anslutning som gjorde att nosställsbrytaren fick avfyringskretsen att slutas.
En av flera händelser kring tiden då 3 div skulle läggas ned.
Curt