Svenska flygstridskrafter under U 137-krisen 1981
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Flygstridskrafter under U 137-krisen 1981
Hej! Jag skulle gärna vilja läsa mer om detta, Några tips?/Jonas
Hej! Jag skulle gärna vilja läsa mer om detta, Några tips?/Jonas
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Självklart säger jag då SFF medlemservice, alt kolla med SFF kansli som kan kopiera kanske...varför inte bli medlem på kuppen?jonas skrev:Tack för upplysningen! Men var kan jag beställa den?Mvh JonasFredric Lagerquist skrev:En slagning i databasen över SFFs publikationer ger träff på följande artikel:
Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT), 3/2007
Stenfeldt, Bert
- Lars Sundin
Hur incidenten med U-137 upplevdes från luftförsvarssidan (STRIL; RGC o d) skildras även i Bjarne Darvalls bok "Luftens dirigenter" från AHR, ISBN 91-973892-6-9. Skildringen är rätt konkret dramatisk (jämfört med Stenfeldts artikel) och visar även en radarbild från incidentens första morgon. Ett citat: Han observerade noggrannt några ekon på väg söderut. Det var en grupp attackviggen som snart anmälde sig på kanalen på väg för en styrkedemonstration mot ubåten. De flög över och vände tillbaka. Snart startade fiskroten och flög över, och efter hand följde nästan hela flygvapnet för att göra lågjöjdsnavigeringar över Karlskrona skärgård.
En märkbart irriterad Jean-Carlos Danckwardt, överste och chef för för markstyrkorna runt ubåten, lät höra av sig till Svalan och berättade att soldaterna i ubåtens torn nästan fått ducka.
Det var nästan omöjligt att hålla isär alla de småflygplan som kretsade runt skådeplatsen. ... De journalister som anlänt till Karlskrona från hela världen var beredda att betala stora summor för bra närbilder på ubåten.
Lars S
En märkbart irriterad Jean-Carlos Danckwardt, överste och chef för för markstyrkorna runt ubåten, lät höra av sig till Svalan och berättade att soldaterna i ubåtens torn nästan fått ducka.
Det var nästan omöjligt att hålla isär alla de småflygplan som kretsade runt skådeplatsen. ... De journalister som anlänt till Karlskrona från hela världen var beredda att betala stora summor för bra närbilder på ubåten.
Lars S
- Lars Sundin
Tyvärr ges inte sådana detaljer som varifrån planen kom ifrån och om de var beväpnade och hur. De enda flygbaser som nämns i framställningen är F 6 och F 17 vad jag kan se vid en hastig titt; luftförsvarscentralen som skildringen kretsar kring låg i/vid Göteborg; även händelserna i en radargruppcentral i Blekinge belyses. Intressant i Darwalls bok är ju omnämnandet av det som inte fungerade så bra i den militära organisationen. Stenfeldt ger mer av militära data och officiell bild; i Darwalls bok får man konkret skildring av "hur det egentligen var" sett ur stridsledarnas perspektiv.
Tillägg: Jag har nu tittat närmare på Stenfeldts artikel och här nämns hur två grupper AJ 37 från F 6 med lysbomber och 13,5 cm rakekapslar i ett tidigt skede visade upp sig för en sovjetisk fritagningsstyrka (Stenfeldts term) då utanför territorialvattengränsen söder om Öland. Man följde "kränkningsreglementet" IKFN för fredstid. Senare visades "beväpnad närvaro" då och då. Texten är för mig oklar huruvida RB 04 då förekom.
För en komplett bild rekommenderar jag läsning av Stenfeldts hela artikel, jag kan ha feltolkat eller missförstått något.
Lars S
Tillägg: Jag har nu tittat närmare på Stenfeldts artikel och här nämns hur två grupper AJ 37 från F 6 med lysbomber och 13,5 cm rakekapslar i ett tidigt skede visade upp sig för en sovjetisk fritagningsstyrka (Stenfeldts term) då utanför territorialvattengränsen söder om Öland. Man följde "kränkningsreglementet" IKFN för fredstid. Senare visades "beväpnad närvaro" då och då. Texten är för mig oklar huruvida RB 04 då förekom.
För en komplett bild rekommenderar jag läsning av Stenfeldts hela artikel, jag kan ha feltolkat eller missförstått något.
Lars S
- Emil Lindberg
Jag har av äldre kollegor fått berättat för mig att när de kom till jobbet (1/2 kompaniet F17) en morgon (27 oktober 1981?) var linjen full av "främmande" flygplan - Viggenflygplan från F6 (eller var det F15?).Lars Sundin skrev:Tyvärr ges inte sådana detaljer som varifrån planen kom ifrån och om de var beväpnade och hur. De enda flygbaser som nämns i framställningen är F 6 och F 17 vad jag kan se vid en hastig titt.
Lars S
De ska enligt uppgift har varit beväpnade med skarpladdade raketkapsel m/70. Att man valde raketkapslar framför t.ex akan eller RB 04E var att man då kunde skjuta mycket synliga varningsskott mot främmande fartyg. Akanprojektiler syns ju inte så väl. Och RB 04E kunde man väl knappast skjuta varningsskott med - verkanseld direkt. Allt enligt berättelser från äldre.