För tre år sedan hade jag en tråd om ovanstånde flygplan som användes av Airborne Mapping Ltd åren 1957-1960. Efter att ha läst en hel del nytt om flygplanen så undrar jag igen om skrotningen. De stod ute på Sundbrofältet en längre tid och ett av planen stod i en lada våren 1961. i mitten av 1960-talet åkte Sven-Åke Lindberg ut till Sundbro för att se om flygplanen fanns kvar och fann då en hög med skrot.
Gissar att F11 Nyköping som ägde flygplanen, de var uthyrda, ville köra dem till Kolbäck men de var ju civilregistrerade. Luftfartsmyndingheten väntade väl på avregistreringshandlingarna och konkursförvaltaren var väl inte intresserad av planen eftersom Airborne Mapping inte ägde dem. Jag har varit i Sundbro och försökt hitta någon som vet mer men ännu inte lyckats klara ut när flygplanen försvann.
Planen borde ha skrotats mellan någon gång mellan 1960 och 1964. Men när och av vem? Och vem beställde skrotningen?
Finns någon på detta Forum som har mer information?
Hälsningar Erling N.
Skrotningen av S18 SE-CFO och SE-CFL
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: Skrotningen av S18 SE-CFO och SE-CFL
Tyvärr inga svar, utan kanske fler frågetecken?Erling Norberg skrev:För tre år sedan hade jag en tråd om ovanstånde flygplan som användes av Airborne Mapping Ltd åren 1957-1960. Efter att ha läst en hel del nytt om flygplanen så undrar jag igen om skrotningen. De stod ute på Sundbrofältet en längre tid och ett av planen stod i en lada våren 1961. i mitten av 1960-talet åkte Sven-Åke Lindberg ut till Sundbro för att se om flygplanen fanns kvar och fann då en hög med skrot.
Gissar att F11 Nyköping som ägde flygplanen, de var uthyrda, ville köra dem till Kolbäck men de var ju civilregistrerade. Luftfartsmyndingheten väntade väl på avregistreringshandlingarna och konkursförvaltaren var väl inte intresserad av planen eftersom Airborne Mapping inte ägde dem. Jag har varit i Sundbro och försökt hitta någon som vet mer men ännu inte lyckats klara ut när flygplanen försvann.
Planen borde ha skrotats mellan någon gång mellan 1960 och 1964. Men när och av vem? Och vem beställde skrotningen? Finns någon på detta Forum som har mer information? Hälsningar Erling N.
>>"En sorglig bild, förmodligen från Sundbrofältet norr om Uppsala. Flygplanen skrotades av Jordbruksflyg för att få pengar. Det vart fel för flygplanen vara bara hyrda från Flygvapnet. >>
Lite konstigt här:
FR31 om Saab 18 säger för 18131 och 18157 att de försåldes 58-08-01 till Airborne Mapping Ltd, Stockholm.
>>...samt operatör av två Saab 18A, SE-CFL och -CFO, båda ägda av KFF. Dock endast den förstnämnda iståndsatt och flugen. >>
FV-nr 18131, registrerades SE-CFL den sista juni 1957 .
Påföljande år kom ytterligare en Saab 18A till Sundbro. Detta var FV-nr 18157 som fick registreringen SE-CFO påmålad. Dock kom aldrig detta flygplan sättas in i Airborne Mappings produktion utan "degraderades" till reservdelsflygplan. Systerflygplanet SE-CFL hann i alla fall logga cirka 700 flygtimmar civilt.
Airborne Mapping blev dock inte långlivat, liksom Jordbruksflyg gick företaget i konkurs 1960.
Några länkar som du naturligtvis vet om men som har en del bilder.
http://lae.blogg.se/2012/april/
http://lae.blogg.se/2012/may/airborne-m ... td-ab.html
http://lae.blogg.se/2012/april/ab-jordbruksflyg.html
Hyrda eller försålda?..Ett plan (18131) civilregistrerad ett år innan det försäljs?
Som sagt inga svar utan kanske några fler ..?..
Tänk om man kunnat ”rädda” den ena.
Mvh Bengt
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: Skrotningen av S18 SE-CFO och SE-CFL
Ja, det går nog inte att få reda på hur det egentligen gick till när de två S18 planen skrotades.
Finns några levande ögonvittnen kvar som skulle kunna berätta, så finns de säkert inte på detta forum.
Visst skulle man kunna tillbringa ett antal dagar i Sundbrotrakten och knacka dörr och vara frågvis
men frågan är hur viktigt det är att få svar.
Men visst önskar man att någon kört in planen i en lada och sparat dem.
Det hade varit enklare än att lyfta upp maskinen ur vattnet i Härnösand.
När det gäller de maskinerna som var ute och vinglade i snöstormnen så har jag hört från min mor att de flög otroligt lågt.
Hon såg några när de var på väg att nödlanda.
Hälsn. Erling
Finns några levande ögonvittnen kvar som skulle kunna berätta, så finns de säkert inte på detta forum.
Visst skulle man kunna tillbringa ett antal dagar i Sundbrotrakten och knacka dörr och vara frågvis
men frågan är hur viktigt det är att få svar.
Men visst önskar man att någon kört in planen i en lada och sparat dem.
Det hade varit enklare än att lyfta upp maskinen ur vattnet i Härnösand.
När det gäller de maskinerna som var ute och vinglade i snöstormnen så har jag hört från min mor att de flög otroligt lågt.
Hon såg några när de var på väg att nödlanda.
Hälsn. Erling