Junker?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

rauk

Junker?

Inlägg av rauk »

Har hört talas om Junker som 1919 flögs av af Uhr från någonstans i söder mot Malmen. Den fick landa, ev nödlanda, i Slätthult söder Älmhult men även senare i Jönköpingstrakten, innan han lyckligt nådde Malmen. Någon som vet något om denna flygning, en Junkers har nämnts, vilken typ kan det ha varit. Kanske var det inget dramatiskt med ett sådant uppträdande då, men om, kan man läsa någonstans om detta? Tacksam för tips o råd.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: Junker?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

rauk skrev:Har hört talas om Junker som 1919 flögs av af Uhr från någonstans i söder mot Malmen. Den fick landa, ev nödlanda, i Slätthult söder Älmhult men även senare i Jönköpingstrakten, innan han lyckligt nådde Malmen. Någon som vet något om denna flygning, en Junkers har nämnts, vilken typ kan det ha varit. Kanske var det inget dramatiskt med ett sådant uppträdande då, men om, kan man läsa någonstans om detta? Tacksam för tips o råd.
Har för mig att Paul af Uhr var involverad att flyga upp denna AEG G.V från Eksjö till Malmen senhösten 1918:

http://hem.passagen.se/sfff/aeg.htm

Kanske den "Junker" du tänker på..?
Användarens profilbild
Lennart A

Inlägg av Lennart A »

Något Junkersflygplan fanns inte i Sverige 1919, men väl 1920.

Lennart Andersson
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Jo, allt tyder att det handlade om någon av de leveransflygningar av stora f d AEG tvåmotoriga bombflygplan man köpt som "surplus" i Tyskland.

Man köpte billigt totalt sex plan på det kreativa sätt Flygkompaniets chef Ernst Fogman var bra på, om alla de 5 senare kom fram till Malmen från Skåne (Kristianstad) under 1919 vet jag inte. Man var nog främst intresserad av de stora (260 hkr) Mercedes-motorerna. Inte otroligt att Paul von Uhr var involverad. Denne officer från Jämtlands fältjägare hade flygutbildats hos Thulin, fick certifikat nr 141 år 1918, och var kommenderad till tjänst på Malmen.

Det första planet omnämndes som trafikplan, pappershanteringen blev väl enklare så. Och Junkers var ju synonymt med trafikplan en gång och så har planet kommit att bli ihågkommet som en Junkers.

Planet är kort omnämnt i dagens flyghistoriska böcker (bl a av Lennart A) ser jag. I Flyghistoriskt Månadsblad nr 3, 4 och 5 år 1973 har Rolf Bergström skrivit om planen (jag har ej de numren), och det kan vara ett lästips. Det finns även litet att läsa i praktverket "Arméflygets historia", dock inget om andra leveransflygningar än den första.

Se även Lars Henrikssons lilla presentation på http://www.avrosys.nu/aircraft/Flygkomp/18AEG.htm

Lars S
rauk

Inlägg av rauk »

Tack snälla - mycket spännade och troligt, mot bakgrund jag fått mig beskrivit.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"