P5:an:: Handley Page HP 52 “Hampden eller HP 53 “Suecia” i S
Postat: 21 sep 2008, 20:07
Hej!
Handley Page HP 52 “Hampden eller HP 53 “Suecia” i Sverige?
Jag har alltid ”sett” P5 som en Hampden, men haft ”Suecia” i bakhuvudet.
Det var ju en lite dragkamp om Sverige skull köpa Junkers B3 eller Hampden på 30-talet!
1933, 20 dec: Handley Page lämnar offert på bombplanet Hampden. Flygvapnet föredrog en annan typ (B3) men anskaffning av tyngre bombflygplan var politiskt känslig och valet drog ut på tiden. 1935 beställdes två plan och slutligen levererades ett plan 1 sept 1938. Då hade redan Junkers Ju 86K (B 3) valts som bombplan.
Just lev. av planet skedde inte före 1 / 9 1938, lång tid kan man tycka, men betänk:
Single prototype (K4240) ordered 1933 powered by 815 hp Pegasus XVIIIs, flown on June 21, 1936, without armament.
Second prototype (L7271) flown July 1, 1937, had 835 hp Pegasus XXs and
was started as the sole HP.53 for Swedish Air Force
(which later received a production HP.52, L4036, instead).
First production aircraft flown June 21, 1938; deliveries began to RAF No 49 Squadron
Frågorna:
Ett plan lev ej :Avbeställd? I så fall när?
Är vår P5:a ex L4036 ? (i så fall ingen “Suecia”)
Vad hände med L7271 ? , (2:a prototypen)
Vid ombyggnaden i Sverige till ”stabstransportflygplan ” fick man ju 1 (en) extra stol!!
Någon som vet vilken Radar/radio utrustning som testades av Saab sen de köpt planet?
Alltså : ingen “Suecia” i Sverige eller?
Bengt
Handley Page HP 52 “Hampden eller HP 53 “Suecia” i Sverige?
Jag har alltid ”sett” P5 som en Hampden, men haft ”Suecia” i bakhuvudet.
Det var ju en lite dragkamp om Sverige skull köpa Junkers B3 eller Hampden på 30-talet!
1933, 20 dec: Handley Page lämnar offert på bombplanet Hampden. Flygvapnet föredrog en annan typ (B3) men anskaffning av tyngre bombflygplan var politiskt känslig och valet drog ut på tiden. 1935 beställdes två plan och slutligen levererades ett plan 1 sept 1938. Då hade redan Junkers Ju 86K (B 3) valts som bombplan.
Just lev. av planet skedde inte före 1 / 9 1938, lång tid kan man tycka, men betänk:
Single prototype (K4240) ordered 1933 powered by 815 hp Pegasus XVIIIs, flown on June 21, 1936, without armament.
Second prototype (L7271) flown July 1, 1937, had 835 hp Pegasus XXs and
was started as the sole HP.53 for Swedish Air Force
(which later received a production HP.52, L4036, instead).
First production aircraft flown June 21, 1938; deliveries began to RAF No 49 Squadron
Frågorna:
Ett plan lev ej :Avbeställd? I så fall när?
Är vår P5:a ex L4036 ? (i så fall ingen “Suecia”)
Vad hände med L7271 ? , (2:a prototypen)
Vid ombyggnaden i Sverige till ”stabstransportflygplan ” fick man ju 1 (en) extra stol!!
Någon som vet vilken Radar/radio utrustning som testades av Saab sen de köpt planet?
Alltså : ingen “Suecia” i Sverige eller?
Bengt