Bevarade Törebodabågar
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Bevarade Törebodabågar
Som (blivande) modellbyggare har jag flera gånger tänkt att bygga ett litet diorama över en JA 37 i "högsta", stående i en Törebodabåge.
Men mått, konstruktion, m.m. är ju ingenting man bara "höftar" sig fram till. Så lite "hands on research" känns befogat.
Då och då arbetar jag ju i sådana här bågar (t.ex vid Vidsel eller Visby), men att plocka fram måttbandet och börja mäta tror jag inte skulle uppskattas. Inte heller att fotografiskt dokumentera massa "vinklar och vrår".
Jag har märkt att likasinnade har samma behov.
Så på vilka f.d flygbaser eller flygflottiljer finns det bevarade Törebodabågar? Där man, utan att bryta mot någon lag, skulle kunna dokumentera Törebodabågar.
Skulle vi inte kunna försöka sätta samman en lista i och med denna tråd?
Vänligen ange om det rör sig om bågar av limträbalkar(?) eller stålbalkar. För det är väl de två vanligaste varianterna.
Men mått, konstruktion, m.m. är ju ingenting man bara "höftar" sig fram till. Så lite "hands on research" känns befogat.
Då och då arbetar jag ju i sådana här bågar (t.ex vid Vidsel eller Visby), men att plocka fram måttbandet och börja mäta tror jag inte skulle uppskattas. Inte heller att fotografiskt dokumentera massa "vinklar och vrår".
Jag har märkt att likasinnade har samma behov.
Så på vilka f.d flygbaser eller flygflottiljer finns det bevarade Törebodabågar? Där man, utan att bryta mot någon lag, skulle kunna dokumentera Törebodabågar.
Skulle vi inte kunna försöka sätta samman en lista i och med denna tråd?
Vänligen ange om det rör sig om bågar av limträbalkar(?) eller stålbalkar. För det är väl de två vanligaste varianterna.
Intet svar:tyvärr.
Björkviks bågar var åtminstone för över 10 år sen tydligen använd av lokala ”farmare” , vid titt då
Nuvarande status okänd.
Tänkte bla. kolla Tierps bågar , det också för länge sen:
Hann inte få fram ”måttbandet” då bastroppen tyvärr dök upp med sin voovoo i baksätet:
Genom min” skenmanöver”lyckades jag ta mig hem.
>>Skulle vi inte kunna försöka sätta samman en lista >>
Absolut:
Törebodabågarna :var finns de kvar NU??
Någon med uppgift hur många som byggts?>>av limträbalkar(?) eller stålbalkar>>
olika tidsepoker?
Bengt
Björkviks bågar var åtminstone för över 10 år sen tydligen använd av lokala ”farmare” , vid titt då
Nuvarande status okänd.
Tänkte bla. kolla Tierps bågar , det också för länge sen:
Hann inte få fram ”måttbandet” då bastroppen tyvärr dök upp med sin voovoo i baksätet:
Genom min” skenmanöver”lyckades jag ta mig hem.
>>Skulle vi inte kunna försöka sätta samman en lista >>
Absolut:
Törebodabågarna :var finns de kvar NU??
Någon med uppgift hur många som byggts?>>av limträbalkar(?) eller stålbalkar>>
olika tidsepoker?
Bengt
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:45
- Ort: LULEÅ
Törbodabågar.
Emil. Du är välkommen till F 14 och Wapnö Flygklubb där kan du få mäta
upp storleken på bågarna. Vi har två st där vi förvarar vår Safirer.
Du kan maila mig.
Pelle.
upp storleken på bågarna. Vi har två st där vi förvarar vår Safirer.
Du kan maila mig.
Pelle.
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
- Ort: Hässelby/Stockholm
- Kontakt:
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Material?Pär Wolff skrev:Emil. Du är välkommen till F 14 och Wapnö Flygklubb där kan du få mäta
upp storleken på bågarna. Vi har två st där vi förvarar vår Safirer.
Och vad gör de där? Har ni transporterat dit dem (från vilken bas)? Eller har de tidigare stått på annan plats inom F14/FMHS?
Material? Limträbalk eller stål?Bernt Olsson skrev:Jämtlands flyg & lottamuseum i Östersund har en Törebodabåge intill museet. Med Viggen o allt...(minns inte individnr, har bilder nånstans)
Så än så länge har vi:
Heden-basen - material???
F14/FMHS - material???
Jämtlands flyg- o lotta museum - material???
Själv kan jag bidra med:
Sjöbo - material??? Se http://www.flygbas.se/?page=2&lan=de&ka ... 0&id=65934
Var på detta fält för cirka ett-två år sedan. Bågarna i den banände som är närmast på bilderna i länken ovan fanns då kvar, i hyfsat skick. I denna banände fanns även 4-5 st jordkulehangarer kvar, några var dock försedda med portar. Taxivägarna till dessa kan ses på den övre bilden på länken ovan, de fyra vägarna som slutar "i ingestans". Den nedra smala bilden är tagen från en av dessa jordkulor
Senast redigerad av Emil Lindberg den 19 maj 2009, 09:56, redigerad totalt 1 gång.
Törebodabågar
Hej
Kontakta Per Björkqvist på Jämtlands Flyg-och Lottamuseum. Han har nog svaren på Dina frågor.
Bifogar en bild på bågen.
Curt
http://www.vidsel.nu/BILDER/Toreboda2.jpg
Kontakta Per Björkqvist på Jämtlands Flyg-och Lottamuseum. Han har nog svaren på Dina frågor.
Bifogar en bild på bågen.
Curt
http://www.vidsel.nu/BILDER/Toreboda2.jpg
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:45
- Ort: Nässjö
- Kontakt:
37412 är individen!Bernt Olsson skrev:Jämtlands flyg & lottamuseum i Östersund har en Törebodabåge intill museet. Med Viggen o allt...(minns inte individnr, har bilder nånstans)
Hälsningar
Bernt Olsson
08-bonde i Ragunda Jämtland
Kärran som målades svart med guldstripes inför ett "Viggenriddar" möte (har jag för mig) på F4!
Ha'T/C
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Hur ser det ut på f.d Kosta-basen?
En kollega säger att denna bas var ensam om att ha sex stycken Töreboda-bågar, två stycken i söder, fyra stycken i norr. Finns några av dem kvar?
Hur ser det ut på Byholma? Lär ha haft fyra stycken bågar.
Hur ser det ut på Knislinge? Lär ha haft fyra stycken.
Hur ser det ut på Ljungbyhed? Lär ha haft fyra stycken.
Har Hultsfred någonsin haft bågar? Finns de i så fall kvar?
Uråsa har väl aldrig haft bågar (attackbas).
Ej heller Hagshult.
Har nu hittat bilder från mitt besök på Sjöbo. Bågarna där var av limträtyp.
En kollega säger att denna bas var ensam om att ha sex stycken Töreboda-bågar, två stycken i söder, fyra stycken i norr. Finns några av dem kvar?
Hur ser det ut på Byholma? Lär ha haft fyra stycken bågar.
Hur ser det ut på Knislinge? Lär ha haft fyra stycken.
Hur ser det ut på Ljungbyhed? Lär ha haft fyra stycken.
Har Hultsfred någonsin haft bågar? Finns de i så fall kvar?
Uråsa har väl aldrig haft bågar (attackbas).
Ej heller Hagshult.
Har nu hittat bilder från mitt besök på Sjöbo. Bågarna där var av limträtyp.
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Jo vid Jämtlands Flyg och Lottamuseum finns en båge bevarad.
Den är flyttad från f.d Framom på F 4 och är gjord av träbalkar.
Den ser inte riktigt ut som den gjorde vid Framom beroende på att vid uppmonteringen av bågen så monterades balkarna tätare än orginal.
När Viggenhallen är klar inom knappt ett år så kommer 37412 att flyttas in där och 35502 åter är på plats under bågen.
Den är flyttad från f.d Framom på F 4 och är gjord av träbalkar.
Den ser inte riktigt ut som den gjorde vid Framom beroende på att vid uppmonteringen av bågen så monterades balkarna tätare än orginal.
När Viggenhallen är klar inom knappt ett år så kommer 37412 att flyttas in där och 35502 åter är på plats under bågen.
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Vill du veta om de finns kvar på specifika baser föreslår jag eniro.se, där det finns flygfoto. Följande antal bågar verkar funnits kvar när flyg-/satellitfoto togs, men är i flera fall bortplockade nu. Utsiktsbilderna är tagna senare än det som kallas flygfoto.
Arboga: 0
Barkarby: 0
Barkåkra: 0
Björkvik: 4
Borlänge: 0
Bråvalla: 4 (3 på utsiktsbild)
Byholma: 4
Everöd: 1
Frösön: 0
Fällfors: 0
Färila: 4
Gimo: 0
Gunnarn: 0
Hagshult: 0
Halmstad: 0 (2 enligt uppgift)
Hasslösa: 0
Heden: 4 (5?)
Hultsfred: 1
Hässlö: 0
Jokkmokk: 4
Kallax: 0 (även utsiktsbild)
Kallinge: 0
Kalmar: 0
Karlsborg: 0
Kiruna: 0
Kjula: 2
Knislinge: 4
Kosta: 6
Kramfors: 4
Kubbe: 4
Kungsängen: 0
Lidköping: 0
Ljungbyhed: 2
Malmen: 0 (tidigare 4, även utsiktsbild fanns förr)
Moholm: 0
Optand: 0 (1 enligt uppgift)
Råda: 0
Saab: 0
Sjöbo: 4
Skavsta: 4
Strängnäs: 0
Såtenäs: 0
Sättna: 4
Säve: 0
Söderhamn: 4
Tierp: 4
Tullinge: 0
Umeå: 0
Uråsa: 0
Vidsel: 4
Visby: 4
Åmsele: 4
Ärna: 3 (0 på utsiktsbild)
Sedan kommer jag inte på fler baser på rak arm, det finns förstås också ett antal helt civila flygplatser men de borde sakna törebodabågar. Jag misstänker att de flesta av dem som är med på "flygfoto" är borta nu eftersom många rivits de senaste åren. Men i de fall det inte finns några bågar på "flygfoto" så lär det ju inte finnas några nu heller.
Björkvik hade kvar sina bågar för cirka fem år sedan och jag misstänker att de står kvar eftersom det är i civil ägo. Fältet är numer motorbana och vissa svenska biltidningar gör sina tester där.
Ändring: Länkar till bilder på flygplatserna/baserna hos eniro.
Arboga: 0
Barkarby: 0
Barkåkra: 0
Björkvik: 4
Borlänge: 0
Bråvalla: 4 (3 på utsiktsbild)
Byholma: 4
Everöd: 1
Frösön: 0
Fällfors: 0
Färila: 4
Gimo: 0
Gunnarn: 0
Hagshult: 0
Halmstad: 0 (2 enligt uppgift)
Hasslösa: 0
Heden: 4 (5?)
Hultsfred: 1
Hässlö: 0
Jokkmokk: 4
Kallax: 0 (även utsiktsbild)
Kallinge: 0
Kalmar: 0
Karlsborg: 0
Kiruna: 0
Kjula: 2
Knislinge: 4
Kosta: 6
Kramfors: 4
Kubbe: 4
Kungsängen: 0
Lidköping: 0
Ljungbyhed: 2
Malmen: 0 (tidigare 4, även utsiktsbild fanns förr)
Moholm: 0
Optand: 0 (1 enligt uppgift)
Råda: 0
Saab: 0
Sjöbo: 4
Skavsta: 4
Strängnäs: 0
Såtenäs: 0
Sättna: 4
Säve: 0
Söderhamn: 4
Tierp: 4
Tullinge: 0
Umeå: 0
Uråsa: 0
Vidsel: 4
Visby: 4
Åmsele: 4
Ärna: 3 (0 på utsiktsbild)
Sedan kommer jag inte på fler baser på rak arm, det finns förstås också ett antal helt civila flygplatser men de borde sakna törebodabågar. Jag misstänker att de flesta av dem som är med på "flygfoto" är borta nu eftersom många rivits de senaste åren. Men i de fall det inte finns några bågar på "flygfoto" så lär det ju inte finnas några nu heller.
Björkvik hade kvar sina bågar för cirka fem år sedan och jag misstänker att de står kvar eftersom det är i civil ägo. Fältet är numer motorbana och vissa svenska biltidningar gör sina tester där.
Ändring: Länkar till bilder på flygplatserna/baserna hos eniro.
Senast redigerad av Erik den 25 sep 2008, 00:47, redigerad totalt 3 gånger.
- Hans E Fredbäck
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Statens ägare av flygbaserna kan svara, men måste få frågan!
Hej alla flygbasorakler!
Fortifikationsverket (före 1994 - Fortifikationsförvaltningen) kan självfallet ta fram alla historiska och aktuella uppgifter,men det krävs en organiserad arbetsinsats. Inget är gratis numera! Tid är pengar och pengar kommer från våra skatter samt hyresintäkter från FM till FORTV. Inte ens inom det nu avslutade Flygbashistoriska dokumentationsprojektet fanns "utrymme" (intresse?) för att dokumentera väderskydden på vissa uppställningsplatser. FORTV har emellertid visat stort intresse för flygbas- och övriga anläggningshistoriska dokumentationsinsatser och borde kunna lämna fortsatt finansiellt och personellt stöd för fördjupade insatser på byggnads- och anläggningssidan. Jag kan i detta sammanhang nämna att FORTV, FM och Byggnadsindustrin med VVK (Väg- och Vattenbyggnadskåren) som uppdragssamordnare , just nu utarbetar en minnesbok över BRB (Byggnads och Reparationsberedskapen).
Finns det bara drivande initiativtagare, projektadministratörer och inte minst hängivna dokumentalister (forskare, "skrivare") som via en projektledare och intresseorganisationer lyckas motivera och marknadsföra ett seriöst "projekt", så är en faktarapport/bok finansierad och framtagen inom rimlig tid.
SFF bör enligt min mening fortsätta att marknadsföra (initiera, samordna, programmera) och praktiskt/ekonomiskt stötta flyghistorisk forskning enligt den framgångsrika modell som har etablerats genom det nationella flygbashistoriska dokumentationsprojektet, FBH-projetet, vars "produkter" bl.a. blev ett projektarkiv i KrA och SFF Flyghistorisk Revy - boken Svenska Flygbaser och vad som mest gladde mig - tillkomsten av regiongruppen FBH Väst, en "modellgrupp" för fortsatta regionala dokumentationsinsatser.
Kring årsskiftet 08/09 kommer den arbetsgrupp (SFF-V6) inom SFF som diskuterar en ev. fortsättning på FBH-projektet, att redovisa sina synpunkter på upplägg och genomförande av fortsatta studier.
Segt - men sant!
SFF ägs av dess medlemmar - av Dig som läser detta! Du kan alltid - helst skriftligt - framföra Dina önskemål om förslag på större samlade/nationellt samordnade projekt till SFF:s styrelse. John Hübbert var SFF:s ovärderlige ledamot av styrgruppen för FBH-projektet. John är en mycket klok, erfaren och realistisk "projektmakare", som med glädje tar emot, registrerar och vidarebefordrar alla goda projekförslag från SFF:s medlemmar. Dessutom är John "skattmästare" (fondförvaltare) i SFF!
SFF:s regionföreningar under samordningsledning från SFF centralt kan åstadkomma ett gemensamt storverk om projekthanteringen får ske under ordnade former!
Men utan kunniga, "galet intresserade" och ideellt verkande "faktagrävare och skrivare" , så "lyfter" inte SFF.
Hans-Erik Fredbäck
/FORTV PL för FBH-projektets etapp 1- faktainsamling/ (nybliven pensionist)
Fortifikationsverket (före 1994 - Fortifikationsförvaltningen) kan självfallet ta fram alla historiska och aktuella uppgifter,men det krävs en organiserad arbetsinsats. Inget är gratis numera! Tid är pengar och pengar kommer från våra skatter samt hyresintäkter från FM till FORTV. Inte ens inom det nu avslutade Flygbashistoriska dokumentationsprojektet fanns "utrymme" (intresse?) för att dokumentera väderskydden på vissa uppställningsplatser. FORTV har emellertid visat stort intresse för flygbas- och övriga anläggningshistoriska dokumentationsinsatser och borde kunna lämna fortsatt finansiellt och personellt stöd för fördjupade insatser på byggnads- och anläggningssidan. Jag kan i detta sammanhang nämna att FORTV, FM och Byggnadsindustrin med VVK (Väg- och Vattenbyggnadskåren) som uppdragssamordnare , just nu utarbetar en minnesbok över BRB (Byggnads och Reparationsberedskapen).
Finns det bara drivande initiativtagare, projektadministratörer och inte minst hängivna dokumentalister (forskare, "skrivare") som via en projektledare och intresseorganisationer lyckas motivera och marknadsföra ett seriöst "projekt", så är en faktarapport/bok finansierad och framtagen inom rimlig tid.
SFF bör enligt min mening fortsätta att marknadsföra (initiera, samordna, programmera) och praktiskt/ekonomiskt stötta flyghistorisk forskning enligt den framgångsrika modell som har etablerats genom det nationella flygbashistoriska dokumentationsprojektet, FBH-projetet, vars "produkter" bl.a. blev ett projektarkiv i KrA och SFF Flyghistorisk Revy - boken Svenska Flygbaser och vad som mest gladde mig - tillkomsten av regiongruppen FBH Väst, en "modellgrupp" för fortsatta regionala dokumentationsinsatser.
Kring årsskiftet 08/09 kommer den arbetsgrupp (SFF-V6) inom SFF som diskuterar en ev. fortsättning på FBH-projektet, att redovisa sina synpunkter på upplägg och genomförande av fortsatta studier.
Segt - men sant!
SFF ägs av dess medlemmar - av Dig som läser detta! Du kan alltid - helst skriftligt - framföra Dina önskemål om förslag på större samlade/nationellt samordnade projekt till SFF:s styrelse. John Hübbert var SFF:s ovärderlige ledamot av styrgruppen för FBH-projektet. John är en mycket klok, erfaren och realistisk "projektmakare", som med glädje tar emot, registrerar och vidarebefordrar alla goda projekförslag från SFF:s medlemmar. Dessutom är John "skattmästare" (fondförvaltare) i SFF!
SFF:s regionföreningar under samordningsledning från SFF centralt kan åstadkomma ett gemensamt storverk om projekthanteringen får ske under ordnade former!
Men utan kunniga, "galet intresserade" och ideellt verkande "faktagrävare och skrivare" , så "lyfter" inte SFF.
Hans-Erik Fredbäck
/FORTV PL för FBH-projektets etapp 1- faktainsamling/ (nybliven pensionist)
FBH-gruppen
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Byholma
Hej Emil
I Byholma stod dom kvar för något år sedan. Jag mins tyvärr inte om alla 4 var kvar. Kan dock vara lite knixigt att komma till då det är avstäng för timmer hanteringen.
//Carl-Johan
I Byholma stod dom kvar för något år sedan. Jag mins tyvärr inte om alla 4 var kvar. Kan dock vara lite knixigt att komma till då det är avstäng för timmer hanteringen.
//Carl-Johan
Carl-Johan Lagerkvist
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 18 mar 2008, 13:29
- Ort: Glumslöv
- Kontakt:
När jag bodde i Hultsfred i början av 90-talet fanns två bågar som stod fullt synliga från flygplatsen, samt (har jag för mig) ytterligare två som stor lite längre in i skogen. Fotoförbud eller inte så ligger det en massa roliga bilder i mitt arkiv, har jag lyckats fånga någon av bågarna så lovar jag att lägga upp bilden här.Bengt Ekbladh skrev:Tack för listan Erik
Har du det Ursprungliga antalet bågar på nämnda baser?
Bengt
Per
Per Börjeson
Jag har för mig att jag sett bilder(Emil L) på dessa bågar lite modifierade för Viggens höga fena. De var kapade och avväxlade i toppen för att fenan skulle gå fri.Samtidigt har takets bågform försvunnit och blivit ersatt av ett "Vanligt"?Tak.Bengt Ekbladh skrev:Hej Emil.
I SFT 5/2005 s 48-49 finns en liten artikel om
Ombyggnad av Törebodabågar på Fä 85 , samt bilder från Fä 1
Men det är klart , det var Då det
Bengt
Här är en annan bild (Björka) av en ombyggd variant med kapad topp och vanligt tak.
I boken Högt över Sverige sid28 kan man beskåda del av innanmätet på
en båge där man verkar ha kapat och rest bågarna samt lagt i en passbit
för att få högre frigång.
KS HAD
- Olle Ekwall
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35
Söderslätts flygklubb har hangarer som är byggda med limträbågar som huvudelement. Dessa lär komma från hangarer (av annat utseende) som de hade vid gamla fältet då klubben hette Trelleborgs FK. Har dessa bågar något ursprung som är intressant i detta sammanhang?
Från Söderslätts FKs hemsida kan man nå en webbkamera som visar delar av den ena hangarens insida.
Från Söderslätts FKs hemsida kan man nå en webbkamera som visar delar av den ena hangarens insida.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Sådana "förhöjda" Törebodabågar hade vi vid F17. De revs omkring 2000-2001 för att de stod för nära banan, enligt då nya regler.Kent Schram skrev: Jag har för mig att jag sett bilder(Emil L) på dessa bågar lite modifierade för Viggens höga fena. De var kapade och avväxlade i toppen för att fenan skulle gå fri.Samtidigt har takets bågform försvunnit och blivit ersatt av ett "Vanligt"?Tak. :shock:
Här är en annan bild (Björka) av en ombyggd variant med kapad topp och vanligt tak.
I boken Högt över Sverige sid28 kan man beskåda del av innanmätet på
en båge där man verkar ha kapat och rest bågarna samt lagt i en passbit
för att få högre frigång. :?
KS HAD
Även vid Kosta fanns (finns) förhöjda bågar.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
På F15 flygmuseums hemsida "snubblade" jag över denna bild
http://www.soderhamnflygmuseum.se/image ... eboda2.jpg
Bågarna ser inte ut att vara förhöjda, trots att det huserar Viggen.
Intill bilden står: "1975. Klargöringsområde, Framom, byggs vid bana 12"
Så sent? Jag trodde att framom vid flygflottiljerna byggdes tidigare än så.
http://www.soderhamnflygmuseum.se/image ... eboda2.jpg
Bågarna ser inte ut att vara förhöjda, trots att det huserar Viggen.
Intill bilden står: "1975. Klargöringsområde, Framom, byggs vid bana 12"
Så sent? Jag trodde att framom vid flygflottiljerna byggdes tidigare än så.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Och här ännu en icke förhöjd Törebodabåge, stående på f.d Heden-basen. Foto taget 2006 av någon som på soldf.com kallar sig Bergmannen.
http://i33.photobucket.com/albums/d55/B ... CT0641.jpg
Originalsammanhanget kan ses här http://forum.soldf.com/lofiversion/inde ... 6-300.html
http://i33.photobucket.com/albums/d55/B ... CT0641.jpg
Originalsammanhanget kan ses här http://forum.soldf.com/lofiversion/inde ... 6-300.html