Sida 1 av 1
TP 84 , 84001
Postat: 26 okt 2013, 17:57
av Bengt Ekbladh
Vad är på gång med TP 84 , 84001?
Ett rykte säger att ”hon” skall pensioneras?
Något för ett museum?
Skall planet ersättas med ett nytt?
Nedan några ibland motsägelse /felaktiga uppgifter.
84001 4039 382C-8B C-130E February 1964
40546 / 84001
0546 (c/n 382-4039) It appears that this plane was retained by Lockheed and then leased to the Swedish AF as SE-XZBT Feb 1965, and eventually purchased by Swedish AF Sep 1965 and serialled 84001.
Upgraded to C-130H standard in 1987
In the Biafra War 1968 ,84001 was hired by the Red Cross and flew, painted all white, under the civil registration SE-XBT
The first Hercules to arrive in Sweden on March 4, 1965 was C-130 E1 serial 4039, it got the Swedish Air Force serial 84001.
Någon som har mer info?
Bengt
Re: TP 84 , 84001
Postat: 26 okt 2013, 18:43
av Rolf Larsson
Bengt Ekbladh skrev:In the Biafra War 1968 ,84001 was hired by the Red Cross and flew, painted all white, under the civil registration SE-XBT
Bengt
När jag såg maskinen i augusti 1968 var den inte vitmålad utan helt metallic , märkt 71 på fenan och med två röda kors på vit botten och med reg. SE-XBT.
Re: TP 84 , 84001
Postat: 26 okt 2013, 20:11
av Bengt Ekbladh
Vad är på gång med TP 84 , 84001?....var frågan/påståendet !
Ett rykte säger att ”hon” skall pensioneras?
Något för ett museum?
Skall planet ersättas med ett nytt?
Re: TP 84 , 84001
Postat: 26 okt 2013, 20:32
av Henrik Bergman
Hej!
Har inte hört något om detta "rykte" på länge. Trots att jag jobbar med C-130 Hercules.
Just nu finns det inga beslut på något, därför finns det ingen anledning att spekulera.
Vi får se vad som händer i framtiden...
/Henrik Bergman, Vargön
Re: TP 84 , 84001
Postat: 26 okt 2013, 23:10
av Fredric Lagerquist
Den amerikanska identiteten för flygplanet var 64-0546 (USAF s/n).
Re: TP 84 , 84001
Postat: 26 okt 2013, 23:31
av Sven-Erik Jönsson
En bild från Rolf Larsson på 84001 som SE-XBT som han tog på Bromma 25 augusti 1968.
Enligt Rolf var den inte vitmålad när han såg den men han vet inte
om den blev det senare.
- 84001 som SE-XBT på Bromma 25 augusti 1968. Foto Rolf Larsson
Re: TP 84 , 84001
Postat: 27 okt 2013, 00:49
av Fredric Lagerquist
Sven-Erik Jönsson skrev:
Enligt Rolf var den definitivt inte vitmålad när han såg den men han vet inte
om den blev det senare.
Visst blev den det. Rollades med vit färg på Fernando Poo.
Re: TP 84 , 84001
Postat: 27 okt 2013, 09:54
av Rolf Larsson
Fredric Lagerquist skrev:
Visst blev den det. Rollades med vit färg på Fernando Poo.
Bra Fredric , då blev det bekräftat
Re: TP 84 , 84001
Postat: 28 okt 2013, 22:48
av Daniel S
I SFT 4/10 berättas det att flygplanet flögs civilmärkt och metallrent förutom de röda korsen på flygkroppen(som på Rolf Larssons bild) till Fernando Poo i augusti 1968, och hur sedan all tillgänglig vit färg på Fernando Poo inhandlades för vitmålningen. Vitmålningen ska ev. ha beordrats av Röda Korset, och utfördes på plats under befäl av flygplanmästare/färdmekanikern.
84001 kom hem till Sverige efter avslutat uppdrag fortfarande vitmålad 29 oktober 1968, och kan ha varit vitmålad så länge som till april 1972.
Därefter var den metallren tills den blev grönmålad 1975.
Re: TP 84 , 84001
Postat: 28 okt 2013, 23:21
av Fredrik Lager
Vid F 8 Kamratförenings fredagslunch i fredags höll fd chefen för transportflygenheten vid F 7, Per-Erik "Pepe" Brolén föredrag om TP 84 i internationell tjänst.
Enligt honom så ska 84001 pensioneras, och det lät dessutom som om det skulle hända relativt snart även om han inte nämnde någon tidsplan.
[ Postad med iPhone ]
Re: TP 84 , 84001
Postat: 29 okt 2013, 02:41
av eralehm
Hur många timmar har planet totalt, någon som vet på ett ungefär?
/Leif
Re: TP 84 , 84001
Postat: 29 okt 2013, 16:32
av Henrik Bergman
Hej!
19074 tim (2013-10-29)
Henrik Bergman
Re: TP 84 , 84001
Postat: 30 okt 2013, 02:42
av eralehm
Hmm, det blir omkring 385 timmar per år sedan tillverkning, eller drygt en timme per dag. Får väl anses som en respektabel utnyttjandegrad för ett militärt flygplan i fred.
/Leif
Re: TP 84 , 84001
Postat: 30 okt 2013, 20:43
av Bengt Ekbladh
Hej.
Det kanske redan nu finns någon som kan teckna 84001:s ..förhistoria?
Hon är väl ännu i full "going strong"...
I Svenska militära flygplan och helikoptrar finns ställe att dokumentera vad planet hittills "varit med om".
Vem tecknar dess hittillsvarande äventyr?
Re: TP 84 , 84001
Postat: 05 nov 2013, 20:13
av Fredric Lagerquist
Ännu en bild på 84001, denna gång efter hemkomsten från Biaftraliften. Hittade den i F 1 kamratförenings facebookgrupp.