22112 , J22

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

22112 , J22

Inlägg av Klas Andersson »

22112

FFVS J22

Levererad :44-02-21 till F9, Kod:42

Godkänd: 44-03-08

Senare Kod: Röd Y och Gul J

Totalhaveri 45-12-05 ,SV Kråkerö I bohuslän

Kasserad 45-12-15
skanna0003.jpg
skanna0006.jpg
skanna0007.jpg
skanna0008.jpg
skanna0009.jpg
skanna0004.jpg
Bengt Ekbladh

Re: 22112 , J22

Inlägg av Bengt Ekbladh »

J 22

22112 hade ett tillbud 1944-03-15 när ”hon” blir påkörd av B 4, 729
22112 hade då motor TW-C3 nr. 3400.
Står: landställ och h. vinge = totalhaveri.
Med B 4 kostnader blir summan 75200:-
Verkar faktiskt vara första ? Större tillbud vid F9 och J 22?

Tog väl en tid att reparera men 1945-10-02 inträffar motorstörning vid start...med kollision av ”spanska ryttare” som följd....skador h. vinge och v. ställ...kostnad 1500:-
Motor (nr 3400 ) och plan sägs ha 98 ggt och märkningen F9-Y

Och sen kom totalhaveriet 1945-12-05

Tack Klas för info.
Samma motor ( TW-C3 nr. 3400 ) verkar hela tiden varit monterad.

Måste fråga.... finns intresse att veta vilka motorer som varit i olika plan ???

mvh Bengt
Peter
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2008, 22:57

Re: 22112 , J22

Inlägg av Peter »

Måste fråga.... finns intresse att veta vilka motorer som varit i olika plan ???

Min högst personligan åsikt, om uppgiften finns är det väl rätt att notera den där övrig fakta finns, även om den tycks liten just nu. Jag tror att någon vid tillfälle kommer att bli väldigt glad att finna den detaljen.

Peter
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 22112 , J22

Inlägg av Leif Fredin »

22112
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-02-21
Godkänt 1944-03-08

Haveri 1944-03-15. Märkning 9-42
Motor: TWC3 nr 3400
Orsak till haveri: Vid startning av fpl har B 4A nr 729 påkört fpl J 22 nr 22112.
Skador flygplan: Infästningspunkter för landställ, knäckstöttor, V-stöttor och höger yttervinge totalhaveri. Prop skadad.

Till CVA för reparation 1944-07-04
Till F 9 1944-07-15

Haveri 1944-10-03. Märkning 9-42

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Märkning 9-röd V

Haveri 1945-10-02. Märkning 9-röd V
Motor: TWC 3 nr 3400
Ff aspirant Böhme oskadad
Orsak till haveri: Motorstörning i starten. Fpl kolliderade med spanska ryttare vid fältgränsen.
Skador flygplan: Höger vinge och vänster landställshjul skadade. Vänster tomhylssamlare förstörd.
Skador motor: Propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 1.550:- kr

Totalhaveri 1945-12-05 vid Marstrand. Märkning 9-röd V
Motor: TWC 3 nr 3400
Ff kadett Sven Höglind räddade sig med fallskärm
Motorstopp.

Kasserat 1945-12-15. Gångtid 116 tim. Antal flygningar 166 st. Motor typ TWC3 nr 3400, gångtid 116 tim
Bengt Ekbladh

Re: 22112 , J22

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fpl.koden vid haveritillfället 1945-12-05 vid Marstrand var 9-gul J
((alternativt 9-gul I, som "Hopp i nöd o lust" påstår))
Skriv svar

Återgå till "J 22, FFVS J 22"