22236
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 16 1945-02-27
Godkänt 1945-03-03
Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Märkning 16-gul M
Överlämnat till F 10 1945-04-05
Bild från Bulltofta cirka april 1945
Haveri 1945-07-13. Märkning 10-blå M
Motor: STWC3 nr 1312
Ff fänrik Persson
Orsak till haveri: Fpl vek sig i landningsmanövern.
Skador flygplan: Större skador i vingspetsarna, höger knutpunkt för landställ, höger knäckstötta, vänster- och höger V-stöttor samt höger täckplåt. Mindre skador å skevrodren. Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr
Till CVA; haverireparation. Påbörjad 1945-07-26, klar 1946-04-25
Haveri 1946-06-21.
Motor: STWC 3 nr 1312
Ff offasp vpl furir B G Nilsson (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning på grund av olja på vindruta.
Skadornas omfattning: Landstället skadat. Vänster vingspets och vingklaff skadad. Skador på stabilisator och fena. Propellerbladen omböjda.
Beräknad kostnad 13.500;- kr
F 10 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad 1948-07-14, klar 1948-10-20
Totalhaveri 1949-05-04 i sjön Flåren (Ljungby), kollision med vattnet. Märkning 10-blå M
Ff furir Nils Björn Amelin (FFSU) oskadad.
Flygövningen avsåg hållande av viss höjd över F 10 lågflygningsområde. Vid passerandet av sjön Furen ”touchade” fpl vattenytan. Ff tog upp då han misstänkte att propellern skadats och ansatte nödlandning, efter sväng 180° på sjön Flåren. Ff räddade sig simmande och fördes iland av mötande båt.
Kasserat 1949-09-24. Gångtid 291,5 tim, antal flygningar 296 st. Med motor typ STWC 3 nr 1282
Flygplanet finns sedan 2013 på Håtuna och utgör stommen till renovering av flygplanet.
http://ffvsj22.se/index.html