Skrotning av norska F-86 Sabre, Avesta 1975
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Skrotning av norska F-86 Sabre, Avesta 1975
Återigen Kontakt!
I Nr 24 (December 1975), s. 18, nämns att Gränges-SM aluminiumverk i Avesta kommer att skrota ett "stort antal" f.d. norska F-86. Hur många kan det ha rört sig om, foton, serienummer?
M V H
Jan Forsgren
I Nr 24 (December 1975), s. 18, nämns att Gränges-SM aluminiumverk i Avesta kommer att skrota ett "stort antal" f.d. norska F-86. Hur många kan det ha rört sig om, foton, serienummer?
M V H
Jan Forsgren
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:35
- Ort: Sandvika, Norge
- Kontakt:
Skrotning av F-86F
Jeg har noen bilder fra en norsk skrotplass fra rundt samme tiden. Jeg tror det var slik at et antall maskiner ble solgt som skrap til opphugging. Så havnet vel noen her og noen der.
Nils
Nils
Hej!
F-86K: 64 st använda: havererade eller hangarbrand ca 33st + utrangerade 1964-67 20 tal
F-86F: 116st använda : Retur US och vidare export ca 30st + haverier ca 21st
F-86K: Kasseras de sista i Jan 1968
F-86F: Kasseras de sista i Juli 1967
Ca 15+60 st möjliga som jag ser det (man kan ju i och för sig skrota havererade plan om man samlat ihop skrotet)
Att man väntade ända till ca 1975, innan man säljer planen verkar kanske lång tid?
Bengt
F-86K: 64 st använda: havererade eller hangarbrand ca 33st + utrangerade 1964-67 20 tal
F-86F: 116st använda : Retur US och vidare export ca 30st + haverier ca 21st
F-86K: Kasseras de sista i Jan 1968
F-86F: Kasseras de sista i Juli 1967
Ca 15+60 st möjliga som jag ser det (man kan ju i och för sig skrota havererade plan om man samlat ihop skrotet)
Att man väntade ända till ca 1975, innan man säljer planen verkar kanske lång tid?
Bengt
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Norsk Flyhistorisk Tidsskrift 4-1997 (temanummer om F-86F),
nevner at det i August 1972 var mange fly ved et aluminiumssmelteverk, på Skårer ved Oslo.
Disse hadde vært lagret på Gardermoen etter utfasing.
Kanskje disse ble sendt videre til Sverige?
Antall og serienummer vites ikke, da flyene formellt var levert tilbake til USAF, og finnes ikke i Norske lister.
Jan
nevner at det i August 1972 var mange fly ved et aluminiumssmelteverk, på Skårer ved Oslo.
Disse hadde vært lagret på Gardermoen etter utfasing.
Kanskje disse ble sendt videre til Sverige?
Antall og serienummer vites ikke, da flyene formellt var levert tilbake til USAF, og finnes ikke i Norske lister.
Jan
Jan H Vold skrev:
>> da flyene formellt var levert tilbake til USAF, og finnes ikke i Norske lister.>>
Missuppfattar jag dig?
De 30 st F-86F som är upptagna som ” Returned Usaf” för ev. vidarefördelning, INTE lev. till USA utan blev kvar i Norge ?
(temanummer om F-86F vore intressant att läsa!)
Bengt
>> da flyene formellt var levert tilbake til USAF, og finnes ikke i Norske lister.>>
Missuppfattar jag dig?
De 30 st F-86F som är upptagna som ” Returned Usaf” för ev. vidarefördelning, INTE lev. till USA utan blev kvar i Norge ?
(temanummer om F-86F vore intressant att läsa!)
Bengt
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Jeg siterer her fra Norsk Flyhistorisk Tidsskrift nr 4-1997:
Med ett eneste unntak ble de siste 38 flyene avskrevet med virkning fra 15 Juli 1967.
Flyene hadde da stått lagret i lengre tid på Gardermoen.
Disse skulle demonteres pakkes og skipes tilbake til USA, riktignok uten motorene.
Unntaket var F-86F 53-1206 som den 14 August ble avskrevet for bruk som museumsfly.
Flyet står idag utstilt ved Luftforsvarsmuseet i Bodø.
Nøyaktig hvor mange F-86F som virkelig ble sendt tilbake til USA er ikke kjent.
Trolig kan det være så lavt som 23.
Tidlig på 70-tallet ble en mengde F-86F skrog sett på skraphaugen ved
et aluminiumssmelteverk på Skårer nord for Oslo.
Jan
Med ett eneste unntak ble de siste 38 flyene avskrevet med virkning fra 15 Juli 1967.
Flyene hadde da stått lagret i lengre tid på Gardermoen.
Disse skulle demonteres pakkes og skipes tilbake til USA, riktignok uten motorene.
Unntaket var F-86F 53-1206 som den 14 August ble avskrevet for bruk som museumsfly.
Flyet står idag utstilt ved Luftforsvarsmuseet i Bodø.
Nøyaktig hvor mange F-86F som virkelig ble sendt tilbake til USA er ikke kjent.
Trolig kan det være så lavt som 23.
Tidlig på 70-tallet ble en mengde F-86F skrog sett på skraphaugen ved
et aluminiumssmelteverk på Skårer nord for Oslo.
Jan
F86 i Bodö
En ganska dålig bild av den F86 som står i Bodö. Ljusförhållanden var "icke fotovänligt" när jag var där.
Curt
http://www.vidsel.nu/BILDER/F86.jpg
Curt
http://www.vidsel.nu/BILDER/F86.jpg
Tack Jan.
Intressant
>> Trolig kan det være så lavt som 23>>
Vad kan ha hänt med de andra 7?
Sen levererades väl minst 3 till Saudi-Arabien (nr.701-703 där) 1966?
Samt minst 5 ? till Pakistan varav 1-2 blev nedskjutna/havererade i september 1965 och 1 skall vara på museum?
Sen hade ni väl ” Joker Acro Team” , kan du berätta?
Vidare har:
http://home.att.net/~jbaugher/usafserials.html
Upptaget ca 8 st plan som skulle gått Från Norge till Portugal (ex 53-1115-1116, som skulle blivit 5331 respektive 5332)
Konstigt då RNoAF tydligen inte haft dessa plan , eller?
Någon kommentar?
Bengt
Nu har vi kanske kommit lite från huvudfrågan:
>> Gränges-SM aluminiumverk i Avesta kommer att skrota ett "stort antal" f.d. norska F-86. Hur många kan det ha rört sig om, foton, serienummer?>>
Någon med kontakter på Gränges som kan kolla?
Bilder?
Har Gränges haft liknande ”jobb” före eller efter 1975 för tex. Svenska/Norska försvaret?
Tidningarna då
Bengt
Intressant
>> Trolig kan det være så lavt som 23>>
Vad kan ha hänt med de andra 7?
Sen levererades väl minst 3 till Saudi-Arabien (nr.701-703 där) 1966?
Samt minst 5 ? till Pakistan varav 1-2 blev nedskjutna/havererade i september 1965 och 1 skall vara på museum?
Sen hade ni väl ” Joker Acro Team” , kan du berätta?
Vidare har:
http://home.att.net/~jbaugher/usafserials.html
Upptaget ca 8 st plan som skulle gått Från Norge till Portugal (ex 53-1115-1116, som skulle blivit 5331 respektive 5332)
Konstigt då RNoAF tydligen inte haft dessa plan , eller?
Någon kommentar?
Bengt
Nu har vi kanske kommit lite från huvudfrågan:
>> Gränges-SM aluminiumverk i Avesta kommer att skrota ett "stort antal" f.d. norska F-86. Hur många kan det ha rört sig om, foton, serienummer?>>
Någon med kontakter på Gränges som kan kolla?
Bilder?
Har Gränges haft liknande ”jobb” före eller efter 1975 för tex. Svenska/Norska försvaret?
Tidningarna då
Bengt