Sida 1 av 1

J 1 Phönixjagare 947

Postat: 08 nov 2013, 17:51
av Johnny Comstedt
947
J 1 Phönixjagare
Typ: Phönix D.III 222
Tillverkare: Phönix Flugzeugwerke, Österrike
C/n 222.1??
Tillverkningsår: 1919/1920
1920 augusti/september: En av 20st Phönixjagare levererade till Flygkompaniet (Arméns flygväsende) på Malmen.
1926.07.01 överfört till Flygvapnet.
1926.11.27 kasserat pga haveri vid F3, datum enligt Leif Fredin, nedan. (Tack Leif för korregeringen!)
Finns nu på Flygvapenmuseum:
http://www.flickr.com/photos/70364571@N ... 205966347/
Det finns förvirrande modellbeteckningar på detta plan.
I Flygvapenmuseums kataloger 1984 och 1990 samt i "Flygplan på museum" av Sölve Fasth 1993 betecknas planet D III serie 122.
I Flygvapenmuseums katalog 2001: D II serie 222, katalog 2011: D II serie 122.
Enligt tysk Wikipedia "http://de.wikipedia.org/wiki/Ph%C3%B6nix_Flugzeugwerke"
ska en skillnad mellan D.II och D.III vara att D.III fick skevroder på båda vingparen.
Vad jag kan se på mina foton så har museets exemplar detta.
D.II tillverkades i serierna 122 och 222, D.III hade seriebeteckning 222.100 - enl. Wiki.
Jag har kontaktat flygvapenmuseum för ett år sedan för att se om de visste vad som var rätt,
men de har ännu inte klarat att reda ut detta. Någon som vet?

Re: J 1 Phönixjagare 947

Postat: 26 maj 2014, 18:05
av Steppen
Det är en D.III eftersom det har skevroder på alla vingarna och troligen serie 222. Jag har en bild på fyra av Phönixjagarna med österrikisk märkning när de står på Malmen. Flygplanen har nr 222.122, 222.142, 222.143 och 222.152. Därför är det väl troligt att de andra flygplanen var ur samma serie. Inget flygplan med de nummer som finns på bilden levererades till Österrikes flygstridskrafter. Så det var inte brukade flygplan som levererades.

Re: J 1 Phönixjagare 947

Postat: 27 maj 2014, 07:18
av Leif Fredin
Inget svar på frågan om vilket tillverkningsnummer fpl 947 har.
Däremot kasserades fpl nr 947 den 27 november 1926, inte 25 februari 1928. Det kassationsdatumet gäller fpl typ Phönix nr 3145 (med motor typ BMW nr 1549), vilket totalhavererade vid Malmslätt den 18 januari 1928.

Re: J 1 Phönixjagare 947

Postat: 27 maj 2014, 17:26
av Lennart A
Steppen skrev:Det är en D.III eftersom det har skevroder på alla vingarna och troligen serie 222. Jag har en bild på fyra av Phönixjagarna med österrikisk märkning när de står på Malmen. Flygplanen har nr 222.122, 222.142, 222.143 och 222.152. Därför är det väl troligt att de andra flygplanen var ur samma serie. Inget flygplan med de nummer som finns på bilden levererades till Österrikes flygstridskrafter. Så det var inte brukade flygplan som levererades.
Detta är helt riktigt. Det handlar om Phönix D.III som blev klara efter vapenstilleståndet 1918 och som sedan såldes av Österrikiska staten till Sverige. De exporterades med vederbörliga tillstånd, även om Ententemakterna nog skulle ha stoppat affären om de vetat om den. Observera att det första exemplaret (J.41) var avsett för det österrike-ungerska marinflyget, medan övriga flygplan var avsedda för flygvapnet. Deras nummersystem är aningen komplext, men i princip anger första siffran i serienumret (i detta fall 2:an i mitten!) tillverkare = Phönix. Tillsammans med en andra siffra (sista 2.an) bildas numret på tillverkningsserien, och när numren tog slut satte man en siffra framför det tvåställiga numret (första 2:an) för att skapa ett nytt serienummer. Ett inte helt enkelt och ofta inkonsekvent system. För Phönixjaktplanen blev resultatet följande:
Phönix D.I serie 128, 228, 328 och 122
Phönix D.II serie 222 och 322
Phönix D.IIa serie 422
Phönix D.III serie 222

Hur skiljer man då på Phönix D.II serie 222 och Phönix D.III serie 222? Jo, den förstnämnda modellen tilldelades individnumren 222.01 till 222.08, och de sistnämnda fick numren 222.101 till 222.200.

Lennart A

Re: J 1 Phönixjagare 947

Postat: 25 aug 2014, 12:56
av Johnny Comstedt
Tack för god information.
Detta skulle betyda att riktig beteckning ska vara D.III serie 222.
Som ett kuriosum fick jag i dag vid kontakt med Anders Sandström på Flygvapenmuseum veta att man gjort efterforskningar där.
Han hittade ett motornummer, som tillhör en 200 hk motor, se sid 51-53 på: http://tiff.mil.se/x-online/tiff_1304/index.html#/50/
Enligt mina uppgifter skulle den då komma från en D.II serie 222. D.III hade 230 hk.
MEN vi är nog alla överens om att planet inte är en D.II.

Re: J 1 Phönixjagare 947

Postat: 25 aug 2014, 22:02
av Lennart A
Inget är så enkelt att det inte blir krångligare ju mer man undersöker det...

Flygvapenmuseums J 1 "947" är knappast original-947. Den maskinen försvann redan 1926. Om man jämför med bild på denna maskin, t ex i SFF:s fotoarkiv, så ser man skillnaden. Museets J 1:a är med största sannolikhet en av dem som byggdes i Sverige. De två som fanns kvar längst var 1666 (fd 102, 564, 064, 3143 och 5143), som kasserades efter ett haveri den 21.3.1933, och 1669 (fd 5665, 565, 065, 3149 och 5149), kasserad efter haveri 21.11.33 (är osäker på det datumet, kasserad 22.12.33). Jag skulle tro att en va dessa maskiner fixades i ordning och sparades.

Vad gäller motor nr 33231 så är det mycket riktigt en 200 hk Hiero och den satt från början i fpl nr 971. Alla 20 svenska Phönixjagare hade denna typ av motor.

Lennart A

Re: J 1 Phönixjagare 947

Postat: 25 aug 2014, 23:33
av Johnny Comstedt
Vad gäller motorer så finns ju också tyvärr risken att de kan ha bytts mellan olika flygplansindivider.
Vid mitt besök på biblioteket i Flygvapenmuseum fann jag skriften "Profile Publications Number 175, The Phönix Scouts"
Där står att de svenskbyggda J 1orna försågs med 185 hk BMW-motorer
(pga att det inte längre gick att få tag på Hiero-motorer) medan original D.II hade 200 hk, D. IIa och D.III hade 230 hk.
(Enligt Leif Fredin, ovan så hade Phönix nr 3145 BMW-motor nr 1549.)
De svensktillverkade planen skulle också vara längre än originalen; 6,85 m i stället för 6,62 m. (Om detta är riktigt så kan ju ett måttband ge ett visst svar.)
Vidare så verkar alla J 1or senare ha blivit modifierade med extratankar på övre vingarna och högre fena.
Det står också att en individ användes för någon form av meteorologi så sent som 1936.

Fann en notis i Flyghistoriskt månadsblad 3-1984 sid 36 om de importerade Phönixflygplanen.
Här står att alla var av typ D.III och alla var försedda med 200 hk motorer.

Man ska tydligen inte lita på allt som står skrivet, men jag hoppas att vi någon gång kan få full klarhet :-)

Re: J 1 Phönixjagare 947

Postat: 08 jan 2015, 14:28
av Johnny Comstedt

Re: J 1 Phönixjagare 947

Postat: 18 aug 2015, 23:09
av Johnny Comstedt
Enligt Profile Publications "Number 175 The Phönix Scouts":
Det som också ska skilja D.IIa från D.III är kulsprutornas placering.
På sidan 8 finns en bild som visar att kulsprutorna på D.III flyttats bakåt så att de slutar över instrumentbrädan.

Vid årets besök på museet (där jag under 10 timmar! blev guidad av intendent Anders Sandström)
fick jag möjligheten att besiktiga cockpiten och där gick att se att det var uttag i instrumentbrädan för kulsprutorna.
Så alla fakta verkar tyda på att detta verkligen är en D.III serie 222.

Re: J 1 Phönixjagare 947

Postat: 12 maj 2022, 22:01
av Per Björkqvist
De svenskbyggda Phönixarna var 2 dm längre än de österrikiska, har jag konstaterat.
Och för att vara riktigt säker på denna individ så har jag mätt upp den med lasermätare.
Resultatet blev 6,2 m vilket betyder att denna är en originalmaskin.