Detaljer om Tunnan sökes

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
oskar
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 nov 2013, 15:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av oskar »

I somras började jag bygga på ett interaktivt hobbyprojekt kring Tunnan. Ett av de problem jag behöver lösa handlar om hur de mer prominenta instrumenten fungerar så de visar någelunda rätt information på någelunda korrekt vis. Om någon som kan lite om detta är intresserad av att hjälpa till med antingen länkar till relevant information i ärendet eller en direkt beskrivning av någon aspekt av planets instrument eller andra egenskaper som vore intressant att behandla närmre så är jag intresserad av detaljer.

Lite filmer från projektet finns här: http://www.youtube.com/watch?v=D2Ys4lhf ... K_BI5j9VRk

Notera att jag inte strävar efter exakt realism då det inte är rimligt att nå sådana mål med ett så här litet projekt. Jag försöker dock att göra mitt bästa med de begränsningar jag har.
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av Klas Andersson »

HeJ oskar !

jag förmodar att jag är den här på forumet som har bäst ?? koll på Tunnan :-)
eftersom jag har en i Garaget och även byggt upp en lös cockpit

jag ser att tanken är att efterlikna en J29 eftersom den anfaller !

panelen i ditt plan är nämligen en S29 ,alltså ett obeväpnat fotospaningsplan !

det ser man främst på att den inte är symetrisk , utan har en urskärning på vänster sida ,
där skall ett rör sitta som man använde för att sikta in en Lodkamera
instrumenten är även monterade på andra platser än i J29an

vidare har din panel en mycket ovanlig ? modifiering ! den ursprungliga kurshorisonten är utbytt mot ett stort kyrsgyro (Lansen modell)
ochh ett mordernare och mindre mer tillförlitligt Horisontgyro.

Jag har en sådan panel ! och vad jag "tror" är att den ombyggnaden bara gjordes på de S29 som byggdes om till Måldragare ,
för även rattarna för att ställa in kamerorna är bortplockade !

den enda bevarade S29 som har en sådan panel är vad jag vet en av S29 orna på Västerås flygmuseum .
kan det vara så att underlaget du använt kommer av bilder därifrån ?
den har nämligen liksom din panel en Bränslemätare monterad där klockan skall sitta

Korrekt panel för en J29 F , är min panel längst ner här , du skall då även ha ett sikte ! som tar upp nästan hela frontrutan !

Här är en sådan S29 panel du har i planet på filmen (siktet skall inte vara med ihop med denna panel)
1.JPG
som jämnförelse ser du här i bakgrunden på bänken J29 panelen innan jag bytt ut den
2.JPG
Så här blev det färdigt ,jag hävdar detta är korrekt utseende i en J29 F
den har den senare modifieringen gjord som innebar man monterade ett"modernt" Horisontgyro
uppe till höger över bränslemätaren ,och då flyttade ner Klockan längst ned
3.JPG

jag har massor av cockpit bilder och info om du är intresserad
Senast redigerad av Klas Andersson den 13 nov 2013, 21:36, redigerad totalt 2 gånger.
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av Klas Andersson »

Tillägg !

här nedan är en orginal ! S29 panel , (F11 museum)

och under den panelen i S29an i Västerås (lik Oskars)
den har liksom min S29 panel inga inställningsrattar för kamerorna .
Min slutsats = S29 modifierad till måldragare ?
IMG_0428.jpg
5.JPG
Användarens profilbild
oskar
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 nov 2013, 15:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av oskar »

Kul! Tack för informationen och de bra bilderna :-)

Helt korrekt att varianten av planet är tagen från det i Västerås. Jag åkte dit med familjen och tittade i somras. Då hadde projektet dock inte kommit till att innefatta instrument etc så jag tog inte någon nogrannare titt. Jag är helt klart intresserad av mer detaljer kring vissa av instrumenten. Framförallt vore det kul att uppdatera modellen till den variant som har siktet, dock har jag ingen aning om hur detta sikte fungerar, det ser ut som någon slags optisk konstruktion med lite rattar för kalibrering? Med lite tur kan det gå att bygga något som rimligt matchar hur en sån här sak bör fungera vilket vore kul.

Resten av instrumenten är inte något problem att ändra på. Några av de jag ser på dessa bilder är dock för mig obekanta. Det vita instrumentet med styrka/skärpa rattarna ser spännande ut, är det någon slags elektroniskt instrument? Även mätaren rakt under kursgyrot vore kul att få med i simulationen, vad kan detta tänkas mäta?

Och tack igen, jag spenderar en hel del av min fritid med det här projektet, det blir roligare att bygga på när jag lär mig mer om planet.
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av Klas Andersson »

Hej !
sänd mej ett mail med din postadress så ska jag skicka en CD med info om hur man flyger en J29 och hur instrumenten fungerar !:-)
Användarens profilbild
oskar
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 nov 2013, 15:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av oskar »

Nu har jag lagt lite jobb på att uppdatera planet till att nogot bättre matcha en riktig J-29. Jag har gjort en grov gissning om att gyrohorizonten har en grön bild från sitt rör. Vore kul om det gick att hitta information om hur den här bilden verkligen ser ut. :-)

Nyheterna demonstreras någelunda med senaste filmklipet: http://youtu.be/uxEEPQNG1Rc

Den som har en dator med ett hyggligt grafikkort och Google Chrome som webläsare kan även försöka testflyga här: http://photonfrog.com/tunnan/latest/client.html (Det är bara en hemsida så det behövs inte någon nerladdning utan bara lite tålamod medans sidan laddar scenariot.)

För att flyga planet hoppa in i cockpit med knappen nertill i mitten som det står "PLANE" på. Sedan för att få se vilka knappar som används till vad klicka knappen "KEYS" nere till vänster och titta i listan.
Användarens profilbild
oskar
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 nov 2013, 15:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av oskar »

För att förbättra prestanda har jag de senaste dagarna gjort mycket optimeringar och även alternativ för grafiska effekter. Om du testat förut så är det goda chanser att det nu fungerar mycket bättre. Addressen är den samma: http://photonfrog.com/tunnan/latest/client.html

Jag har även adderat en liten hjälpsida med lite information om hur man ser sig omkring i världen och lite andra tips på detta vis:
Bild
stuka2
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 okt 2012, 21:06

Re: Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av stuka2 »

hej Klas
jag har en " raket / bomb låda" i min ägo men min har fem lägen inte fyra som på dina bilder.
fans det sådana med fem på tunnan eller kan den vara från en A21
mvh peter
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av Klas Andersson »

! :?
hade inte innan koll på att dom kunde vara olika !!

SFI för J29 F ,visar på 4 lägen

Svedinos J29 A har 4 lägen , och den är vad jag vet "orörd"

då borde rimligen alla J29 ha 4 lägen !

MEN ! den J29 som står på F10 museum i Ängelholm har 5 lägen !!

Se nedan
F10 Ångelholm.jpg
Den var ursprungligen en F som blev ombyggd till Måldragare .
nu senare har Andreas på F10 museét försökt återställa den till en F.
min gissning är att det då hamnat en J21 väljare i den ?

För J21an på F15 i Söderhamn har 5 lägen och så är det även på en bild i boken om J21
Se nedan
J21.jpg
21.jpg
Så svaret måste bli att din 5 läges väljare med mycket stor sannolikhet kommer från en J21
stuka2
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 okt 2012, 21:06

Re: Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av stuka2 »

ok tack :D
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Detaljer om Tunnan sökes

Inlägg av Klas Andersson »

Oskar

Jag har ännu inte lyckats hitta nån som har dator med Google crome ....
så jag har inte lyckats få igång mer än Youtube versionen
men är klart imponerad !

Utan att veta säkert tror jag du fått till Kurshorisonten precis rätt !
Jag tror ochså den var grönfärgad ?

ska du förbättra något så ...Tanka ! :-) tankmätaren står på tomt !

Utloppstempen ligger i bott ! kanske lämpligt sänka till gröna fältet !

likaså visar accelartionsmätaren 1 , inbillar mig att den absolut inte går upp ens vid en start ?
(men har tyvärr bara flyg erfarenhet från Piper Cheerokee :-) )

Gissar på att den bara gör utslag vid branta svängar och hårda upptagningar ?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"