Sida 1 av 1

Piper Cub men inte Ahrenberg

Postat: 23 nov 2013, 23:00
av Kjellf4
Triggad av tråden Ahrenberg-cubbar så startar jag denna tråd.
Förresten så måste uttrycket "Lill-Cub" vara en sen uppfinning - i varje fall först när 95 hästas Super Cub gjorde entré.
Jag hittade för en tid sedan några Teknik för Alla som min far köpt en gång i tiden för ett båtbygges skull. Ett av numren från 1941 hade en bild av (troligen) en lärare och elev i en Cub, Taylor eller Piper. Det fanns ingen bildtext inne i tidningen. Min fråga är om någon vet vem personerna är och vilket flygplan. Eftersom tidningen är från 1941 så är det sannolikt ingen då dagsfärsk bild. Men det kan faktiskt vara så att bilden helt enkelt snotts från reklambrochyr och använts för att göra tidningen intressant. Bilden har ingen koppling till någon artikel i tidningen.

Apropå damer som flyger och jämnställhet. I "flyghandbok/instruktionen" "How to fly a Piper Cub" från 1946 är det en kvinna på de flesta instruktionsbilderna!

Re: Piper Cub men inte Ahrenberg

Postat: 23 nov 2013, 23:39
av Kjellf4
Jag gör själv ett inlägg på tråden. För alla som inte är bekanta med en "Lill-cub" så är det bakre platsen som är ordinarie förarplats och där ska eleven sitta. Det slår en då att det inte kan ha varit så lätt att vara lärare. I en Cub gick det kanske an men det måste ha frestat på nackmusklerna. Men hur var det med öppna tandemmaskiner med samma placering av förarplatsen och obefintlig talkommuniKation eller näst intill? Eleven måste till största delen fått lära sig själv och läraren mest vara säkerhetsförare! Ändå berättade AJ Andersson hur svårt han hade att övertyga tyska flygvapnet om fördelarna med Bücker Bestmann, som var en av de första skolkärrorna byggd med lärare och elev sida vid sida (kanske den första - i varje fall den första som byggdes i större antal). Kjell Franzén

Re: Piper Cub men inte Ahrenberg

Postat: 24 nov 2013, 10:37
av Olsson
Hej
Är det bara i Sverige det kallas Lill-Cub, jag har aldrig sett eller hört det i något annat sammanhang ?, sedan till Din bild Kjell, det verkar vara någon lyxvariant av Cub när man ser på instrumentbrädan.
/Bertil

Re: Piper Cub men inte Ahrenberg

Postat: 13 dec 2013, 22:52
av Kjellf4
Eftersom tidningen är från 1941 så måste bilden vara tagen före den tidpunkten och därför kan det inte heller vara någon av krigets L 4/Ahrenbergs-cub. "Lyx-variant", tja!

Re: Piper Cub men inte Ahrenberg

Postat: 14 dec 2013, 16:54
av Henrik Bergman
Det här kanske kan hjälpa till att identifiera årtal, när det gäller instrumentpaneler på Piper Cub.

http://www.cubdoctor.com/assets/special ... panels.htm

Med vänlig hälsning
Henrik Bergman, Vargön

Re: Piper Cub men inte Ahrenberg

Postat: 18 dec 2013, 18:26
av Kjellf4
Tack för tipset men jag var egentligen mer intresserad av personerna på bilden, förmodligen en lärare och en elev. Tvärr fanns det ingen bildtext i tidningen vilket gör att man kan misstänka att Teknik för alla helt enkelt har "knyckt" någon amerikansk bild för att väcka lösnummerköpares intresse. Men det kan ju också vara en dansk reklambild då cubben byggdes i Danmark före kriget.

Det fanns f.ö. inte heller något samband med någon artikel inne i tidningen.

Re: Piper Cub men inte Ahrenberg

Postat: 18 dec 2013, 21:24
av Kjellf4
Jag tyckte tidigare att det inte kunde vara lätt att agera lärare från framsits - utan intercom dessutom. Men det fanns lösningar! Instruktionen är tagen från "How to fly a Piper Cub"

Re: Piper Cub men inte Ahrenberg

Postat: 19 dec 2013, 20:59
av Henrik Bergman
Det häftet har jag också liggandes.
Sista bilden är ju helt underbar :D

/Henrik Bergman, Vargön