Sounds from heaven - flygbuller eller fågelkvitter?
Postat: 28 sep 2008, 12:25
ESKILSTUNAKURIREN|
TISDAG 8 JULI 2008
Eskilstuna - Ekeby flygplats (ESSC) år 1937. En flyghistoriskt intressant flygplats.
Kära flygvänner i Eskilstuna samt alla ni som beklagligtvis störs av flygbullret!
Nu är det verkligen dags att rensa luften från allt mångårigt bråk kring Ekeby flygplats, annars blir alla förlorare. Som representant för Svensk Flyghistorisk Förening (www.sff.n.se), Flygplatsgruppen och nyligen invald i styrelsen för SFF:s nya Region Mälardalen vill jag nu uppmana alla intressenter att tillsammans medverka och samarbeta i den förestående utredningen/miljöprövningen. Gör detta med öppna och förlåtande ögon, om det nu är så att tidigare gällande beslutade och accepterade flygvägar och flygsätt icke har respekterats. Det finns sofistkerade flyvägsuppföljningssystem och bullernormer som i värsta fall kan tillämpas strikt och leda till viten vid överträdelse, men det bästa är om en ömsesidigt utarbetad flygtrafikplan kan upprättas mellan de boende och flygklubben. Exempelvis kan en avtalad överträdelse av bullernormen tillåtas vid synnerligen "samhällsviktiga" tillställningar i utbyte mot största möjliga hänsyn till de boende vid övriga avtalade tider.
Att ofrivilligt duscha boende med "ballastvatten" från ovan är dock exempel på ett straffbart beteende, som möjligen kan rättfärdigas i extremt fall betingat av flygsäkerhetskäl.
Låt nu överprövningsprocessen genomföras, men sitt inte och "gapa som gökungar", utan lägg största möjliga krut på att sammanställa fakta och sypunkter. Även möjligheter att till viss del utnyttja kommunens numera ägda "storflygplats" i Kjula bör behandlas i förestående utredningar. Låt nu lagar, förordningar och föreskrifter följas, men inse att de "stridande" parternas eventuellt upprättade nöjdförklaringar kan gynna bägge parter. Tillåtna flygbullernivåer ger som bekant inte den tystnad som tjuren Ferdinand skulle acceptera. Upprätta därför ett ömsesidigt acceptabelt "bullerflygschema" som nöjaktigt kan accepteras av alla. De boende måste då också vara beredda till vissa dispenser/eftergifter, t.ex. vid storpublika flyghändelser.
Hans E Fredbäck
TISDAG 8 JULI 2008
Eskilstuna - Ekeby flygplats (ESSC) år 1937. En flyghistoriskt intressant flygplats.
Kära flygvänner i Eskilstuna samt alla ni som beklagligtvis störs av flygbullret!
Nu är det verkligen dags att rensa luften från allt mångårigt bråk kring Ekeby flygplats, annars blir alla förlorare. Som representant för Svensk Flyghistorisk Förening (www.sff.n.se), Flygplatsgruppen och nyligen invald i styrelsen för SFF:s nya Region Mälardalen vill jag nu uppmana alla intressenter att tillsammans medverka och samarbeta i den förestående utredningen/miljöprövningen. Gör detta med öppna och förlåtande ögon, om det nu är så att tidigare gällande beslutade och accepterade flygvägar och flygsätt icke har respekterats. Det finns sofistkerade flyvägsuppföljningssystem och bullernormer som i värsta fall kan tillämpas strikt och leda till viten vid överträdelse, men det bästa är om en ömsesidigt utarbetad flygtrafikplan kan upprättas mellan de boende och flygklubben. Exempelvis kan en avtalad överträdelse av bullernormen tillåtas vid synnerligen "samhällsviktiga" tillställningar i utbyte mot största möjliga hänsyn till de boende vid övriga avtalade tider.
Att ofrivilligt duscha boende med "ballastvatten" från ovan är dock exempel på ett straffbart beteende, som möjligen kan rättfärdigas i extremt fall betingat av flygsäkerhetskäl.
Låt nu överprövningsprocessen genomföras, men sitt inte och "gapa som gökungar", utan lägg största möjliga krut på att sammanställa fakta och sypunkter. Även möjligheter att till viss del utnyttja kommunens numera ägda "storflygplats" i Kjula bör behandlas i förestående utredningar. Låt nu lagar, förordningar och föreskrifter följas, men inse att de "stridande" parternas eventuellt upprättade nöjdförklaringar kan gynna bägge parter. Tillåtna flygbullernivåer ger som bekant inte den tystnad som tjuren Ferdinand skulle acceptera. Upprätta därför ett ömsesidigt acceptabelt "bullerflygschema" som nöjaktigt kan accepteras av alla. De boende måste då också vara beredda till vissa dispenser/eftergifter, t.ex. vid storpublika flyghändelser.
Hans E Fredbäck