32066
SAAB A32A Lansen
Levererad 56-12-12 Till F17 , Kod Röd S
Godkänd 57-01-10
Totalhaveri 63-09-20 I vänern vid F7 skjutplats Hattefuran
Kasserad 63-11-29
Länkar till Haveri rapporten
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 32_066.pdf
32066 , A 32A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
32066 , A 32A
Senast redigerad av Klas Andersson den 03 dec 2013, 17:15, redigerad totalt 1 gång.
Re: 32066 , A 32A
Tack Klas.
Det kan man kalla en redogörelse av ett haveri!
Lysbombsfällnings-övningarna började väl ca i början -60 tal ?
Har någonstans uppgifter när man "tände på " ....dvs. utprovade lysbomberna....och som alla i närheten då uppmärksammade.
Det kan man kalla en redogörelse av ett haveri!
Lysbombsfällnings-övningarna började väl ca i början -60 tal ?
Har någonstans uppgifter när man "tände på " ....dvs. utprovade lysbomberna....och som alla i närheten då uppmärksammade.
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 32066 , A 32A
Tillverkningsnummer: 32.066
Levererat till F 17 1956-12-12 (uppbörd)
Till CVA 1956-12-12 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1956-12-28.
Godkänt 1957-01-10.
Klar 1957-01-19.
Till F 17 1957-01-28.
Till CVV 1959-11-01
Till F 17 1960-01-07
Totalhaveri 1963-09-20 vid Hattefuran, Vänern. Märkning 17-röd S
Gångtid omkring 590 tim
Motor typ RM5A2S nr 6270, gångtid omkring 350 tim
Kasserat 1963-11-20 med motor typ RM5A nr 6270, ebk typ 54S nr 5611
Levererat till F 17 1956-12-12 (uppbörd)
Till CVA 1956-12-12 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1956-12-28.
Godkänt 1957-01-10.
Klar 1957-01-19.
Till F 17 1957-01-28.
Till CVV 1959-11-01
Till F 17 1960-01-07
Totalhaveri 1963-09-20 vid Hattefuran, Vänern. Märkning 17-röd S
Gångtid omkring 590 tim
Motor typ RM5A2S nr 6270, gångtid omkring 350 tim
Kasserat 1963-11-20 med motor typ RM5A nr 6270, ebk typ 54S nr 5611
Senast redigerad av Leif Fredin den 18 aug 2016, 13:41, redigerad totalt 1 gång.
Re: 32066 , A 32A
32066 A32A
...
Totalhaveri 1963-09-20 vid Hattefuran, Vänern. Märkning 17-röd S
Gångtid omkring 590 tim
Motor typ RM5A2S nr 6270, gångtid omkring 350 tim
Kasserat 1963-11-20 med motor typ RM5A nr 6270, ebk typ 54S nr 5611
Samtida tidningar säger:
32066 ingick i en div ur F17 som ingick i pågående Eskaderövning.
Uppdrag , genomföra raketanfall mot F7:s skjutmål invid Vänern.
Efter fälld ljusbomb anfaller förbandet gruppvis. 32066 kom ned på för låg höjd och kolliderar vattenytan.
Åskådare ser det hela och spaningar med Hkp och båtar inleds.
Planet flög rakt fram under en ljusbomb och har förmodligen bländats .
Besättning; :Ffl K-G R Larsson (FFSU) och Fnav S.S.E. Jönsson omkom.
Besättningen har inte initierat utskjutning
(Denna dag havererar 3 Lansar::32201, 32136 och 32066.....se dessa)
...
Totalhaveri 1963-09-20 vid Hattefuran, Vänern. Märkning 17-röd S
Gångtid omkring 590 tim
Motor typ RM5A2S nr 6270, gångtid omkring 350 tim
Kasserat 1963-11-20 med motor typ RM5A nr 6270, ebk typ 54S nr 5611
Samtida tidningar säger:
32066 ingick i en div ur F17 som ingick i pågående Eskaderövning.
Uppdrag , genomföra raketanfall mot F7:s skjutmål invid Vänern.
Efter fälld ljusbomb anfaller förbandet gruppvis. 32066 kom ned på för låg höjd och kolliderar vattenytan.
Åskådare ser det hela och spaningar med Hkp och båtar inleds.
Planet flög rakt fram under en ljusbomb och har förmodligen bländats .
Besättning; :Ffl K-G R Larsson (FFSU) och Fnav S.S.E. Jönsson omkom.
Besättningen har inte initierat utskjutning
(Denna dag havererar 3 Lansar::32201, 32136 och 32066.....se dessa)
Re: 32066 , A 32A
32066 , A 32A Lansen
…
Totalhaveri 1963-09-20 vid Hattefuran, Vänern. Märkning 17-röd S
…
Tillägg.
Under bombanfall i mörker mot målet vid Hattefuran (F 7 bombmål i direkt anslutning till flottiljen) bländades besättningen sannolikt av lysbomben över målet. Fpl kolliderade med vattenytan.
….
Denna fredag kom i pressen att kallas svarta på goda grunder.
Förutom detta haveri förlorade F 15 Söderhamn två A 32:or i fatala haverier.
Det ena flygolyckan var under start i dåligt väder från F 1 Västerås,...32201
den andra hände strax innan landning på bana 19 på F 17.... 32136
Totalt sex omkomna under dagen.
se,,32136 och 32201
…
Totalhaveri 1963-09-20 vid Hattefuran, Vänern. Märkning 17-röd S
…
Tillägg.
Under bombanfall i mörker mot målet vid Hattefuran (F 7 bombmål i direkt anslutning till flottiljen) bländades besättningen sannolikt av lysbomben över målet. Fpl kolliderade med vattenytan.
….
Denna fredag kom i pressen att kallas svarta på goda grunder.
Förutom detta haveri förlorade F 15 Söderhamn två A 32:or i fatala haverier.
Det ena flygolyckan var under start i dåligt väder från F 1 Västerås,...32201
den andra hände strax innan landning på bana 19 på F 17.... 32136
Totalt sex omkomna under dagen.
se,,32136 och 32201