Bromma, När stängdes bana 05/23 ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Håkan Olsson

Bromma, När stängdes bana 05/23 ?

Inlägg av Håkan Olsson »

Hej,

Som framgår av rubriken så undrar jag om någon kommer ihåg när bana 05/23 på Bromma stängdes för gott?

"Vissa delar av minnet blir inte precis bättre med åren medan vissa minnen bara blir bättre och bättre"

Med vänliga hälsningar,

Håkan
Seve Ungermark
Kontakt:

Re: Bromma, När stängdes bana 05/23 ?

Inlägg av Seve Ungermark »

Håkan Olsson skrev:- - - om någon kommer ihåg när bana 05/23 på Bromma stängdes för gott? - - -
Tittat åt dej i Michael Sanz' Brommabok, utan att hitta någon precis uppgift. Men på bokens allra sista bild - "cirka 1972" - ser man tydligt att banan då fortfarande är i användning. Finns naturligtvis i gamla AIP men dom har jag "återvunnit"...
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: Bromma, När stängdes bana 05/23 ?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Seve Ungermark skrev:
Håkan Olsson skrev:- - - om någon kommer ihåg när bana 05/23 på Bromma stängdes för gott? - - -
Tittat åt dej i Michael Sanz' Brommabok, utan att hitta någon precis uppgift. Men på bokens allra sista bild - "cirka 1972" - ser man tydligt att banan då fortfarande är i användning. Finns naturligtvis i gamla AIP men dom har jag "återvunnit"...
Tio år senare, 1982, var 05/23 fortfarande i användning. Om det är en ledtråd..?
Bernt Olsson
Kontakt:

Inlägg av Bernt Olsson »

Hej, jag frågade flygledarveteranen på Bromma, Roger Elsborg, banan stängdes när LIN flyttade till Arlanda 1 okt 1983. 25 år idag!

Hälsningar
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Håkan Olsson

Inlägg av Håkan Olsson »

Ett STORT TACK till er alla tre !

Jag hade ett minne av att det var två år tidigare men ack så fel jag hade.

Med vänliga hälsningar,

Håkan
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Inlägg av Christer Sidelöv »

Bernt Olsson skrev:Hej, jag frågade flygledarveteranen på Bromma, Roger Elsborg, banan stängdes när LIN flyttade till Arlanda 1 okt 1983. 25 år idag!

Hälsningar
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Roger har fel! Jag har landat med Safir på bana 23 och jag gjorde min inflygning på typen i mars 1984! Enligt min flygdagbok landade jag där med Safir tidigast 13 april 84, kanske ännu senare!
eralehm

Inlägg av eralehm »

När jag skolade på Bromma runt 1975 sades det att tvärbanan bara användes i undantagsfall, om någon begärde det vid stark sidvind. Använde den aldrig själv och såg ingen annan använda den heller under den här tiden, vad jag minns.

Hösten 1985 använde TSV delar av banan för körprov (var själv inbokad där att ta släpkort) så vi det laget torde den ha varit helt ur bruk för flyg.

/Leif Hellström
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

När man snackar om rwy 05/23 på Bromma så brukar jag leta fram denna bilden:

http://www.airliners.net/photo/Piper-PA ... 0680958/M/
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hur det ser ut nuförtiden på Bromma kan man få en uppfattning av om man går till Eniro och tittar sig omkring åt olika håll.

(Bilden är minst ett och ett halvt år gammal; den långa vit-gula träbyggnaden öster om gamla tornet är numera riven.)

Man lägger märke till Grafair Jet Center vid den tidigare nordöstra banänden på bana 05/23.

På den sydvästra bandelen halkas det omkring, se http://www.brommahalkbana.se/kartabromma.htm

Lars S, som kommer att minnas tiden med luftfartsradio på 60-talet när han ser hur ILS glidbanesändaren till vänster om bana 30 har en egen reflexyta så att glidbanan blir mer oberoende av årstiderna så att inte monitorn (lilla masten mitt på asfaltsträckan) får anledning larma så ofta
Senast redigerad av Lars Sundin den 06 okt 2008, 09:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Robert Widmark

Inlägg av Robert Widmark »

Jaha, är det så här Bromma ser ut idag? Grafairs djärva satsning visar på amerikansk framåtanda. Troligen är svackan kvar på RWY 31 strax innan man passerar abeam det gamla Tornet - satte man sig där så blev det riktigt mjukt och fint.
suckar en invandrarskåning
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"