Bromma, När stängdes bana 05/23 ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bromma, När stängdes bana 05/23 ?
Hej,
Som framgår av rubriken så undrar jag om någon kommer ihåg när bana 05/23 på Bromma stängdes för gott?
"Vissa delar av minnet blir inte precis bättre med åren medan vissa minnen bara blir bättre och bättre"
Med vänliga hälsningar,
Håkan
Som framgår av rubriken så undrar jag om någon kommer ihåg när bana 05/23 på Bromma stängdes för gott?
"Vissa delar av minnet blir inte precis bättre med åren medan vissa minnen bara blir bättre och bättre"
Med vänliga hälsningar,
Håkan
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Bromma, När stängdes bana 05/23 ?
Tittat åt dej i Michael Sanz' Brommabok, utan att hitta någon precis uppgift. Men på bokens allra sista bild - "cirka 1972" - ser man tydligt att banan då fortfarande är i användning. Finns naturligtvis i gamla AIP men dom har jag "återvunnit"...Håkan Olsson skrev:- - - om någon kommer ihåg när bana 05/23 på Bromma stängdes för gott? - - -
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Bromma, När stängdes bana 05/23 ?
Tio år senare, 1982, var 05/23 fortfarande i användning. Om det är en ledtråd..?Seve Ungermark skrev:Tittat åt dej i Michael Sanz' Brommabok, utan att hitta någon precis uppgift. Men på bokens allra sista bild - "cirka 1972" - ser man tydligt att banan då fortfarande är i användning. Finns naturligtvis i gamla AIP men dom har jag "återvunnit"...Håkan Olsson skrev:- - - om någon kommer ihåg när bana 05/23 på Bromma stängdes för gott? - - -
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
- Ort: Hässelby/Stockholm
- Kontakt:
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Roger har fel! Jag har landat med Safir på bana 23 och jag gjorde min inflygning på typen i mars 1984! Enligt min flygdagbok landade jag där med Safir tidigast 13 april 84, kanske ännu senare!Bernt Olsson skrev:Hej, jag frågade flygledarveteranen på Bromma, Roger Elsborg, banan stängdes när LIN flyttade till Arlanda 1 okt 1983. 25 år idag!
Hälsningar
Bernt Olsson
SFF Stockholm
När jag skolade på Bromma runt 1975 sades det att tvärbanan bara användes i undantagsfall, om någon begärde det vid stark sidvind. Använde den aldrig själv och såg ingen annan använda den heller under den här tiden, vad jag minns.
Hösten 1985 använde TSV delar av banan för körprov (var själv inbokad där att ta släpkort) så vi det laget torde den ha varit helt ur bruk för flyg.
/Leif Hellström
Hösten 1985 använde TSV delar av banan för körprov (var själv inbokad där att ta släpkort) så vi det laget torde den ha varit helt ur bruk för flyg.
/Leif Hellström
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
När man snackar om rwy 05/23 på Bromma så brukar jag leta fram denna bilden:
http://www.airliners.net/photo/Piper-PA ... 0680958/M/
http://www.airliners.net/photo/Piper-PA ... 0680958/M/
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Hur det ser ut nuförtiden på Bromma kan man få en uppfattning av om man går till Eniro och tittar sig omkring åt olika håll.
(Bilden är minst ett och ett halvt år gammal; den långa vit-gula träbyggnaden öster om gamla tornet är numera riven.)
Man lägger märke till Grafair Jet Center vid den tidigare nordöstra banänden på bana 05/23.
På den sydvästra bandelen halkas det omkring, se http://www.brommahalkbana.se/kartabromma.htm
Lars S, som kommer att minnas tiden med luftfartsradio på 60-talet när han ser hur ILS glidbanesändaren till vänster om bana 30 har en egen reflexyta så att glidbanan blir mer oberoende av årstiderna så att inte monitorn (lilla masten mitt på asfaltsträckan) får anledning larma så ofta
(Bilden är minst ett och ett halvt år gammal; den långa vit-gula träbyggnaden öster om gamla tornet är numera riven.)
Man lägger märke till Grafair Jet Center vid den tidigare nordöstra banänden på bana 05/23.
På den sydvästra bandelen halkas det omkring, se http://www.brommahalkbana.se/kartabromma.htm
Lars S, som kommer att minnas tiden med luftfartsradio på 60-talet när han ser hur ILS glidbanesändaren till vänster om bana 30 har en egen reflexyta så att glidbanan blir mer oberoende av årstiderna så att inte monitorn (lilla masten mitt på asfaltsträckan) får anledning larma så ofta
Senast redigerad av Lars Sundin den 06 okt 2008, 09:54, redigerad totalt 1 gång.
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad