Guldvingen2

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Guldvingen2

Inlägg av Fredrik Astlid »

AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Har nu läst boken.

Jag kan konstatera att denna bok på ett intressant sätt tar upp flygvapnets utveckling under kalla krigets mest intressanta period.

För mig är den annorlunda eftersom den beskriver människorna och framförallt tekniken och sambandet mellan dessa.

Detta görs på ett sätt som jag aldrig tidigare sett i någon annan svensk flygbok tidigare.

En av stykorna är den dokumentation som lagts med i boken där man han se hur det var att vara jaktpilot på den tiden.

Man får svar på hur mycket de flög och även vilken uppgift de utförde liksom taktik och utveckling av denna.

Boken rekommenderas och har gillats av de som fått och läst i boken.

För er som var aktiva under denna tid i flygvapnet så kommer ni känna igen personer och namn som sedan fått stor betydelse på olika sätt i sina senare handlingar och gärningar.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Bernt Olsson
Kontakt:

Inlägg av Bernt Olsson »

Instämmer helt med Fredrik Astlid! Bra jobbat Fröjdh! Köpte boken idag i Flygande Veteraners butik på Bromma. I samband med SFF regionkonferens nu i helgen på vandrarhemmet Majorskan i Barkarby ( f d F8 kanslihus) kommer jag visa Guldvingen 2 samt andra läsvärda flygböcker av årets skörd som landat i min bokhylla från den välförsedda butiken på Bromma. Man kan frossa i deras dvd-hylla också...

Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
SFF Stockholm
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Guldvingen 2

Jag vill gärna nämna skillnaden mellan böckerna SVENSKA VINGAR 7 - Guldvingen (Roy Fröjdh) ISBN 91-973892-7-7 som gavs ut av Air Historic Research AB och den nya Guldvingen 2 som ges ut på eget förlag.
Böckerna är lay-outade efter samma manuskript. Tyvärr så gjordes mycket i den första boken om för att även passa bättre efter förläggarens erfarenheter från flygvapnet och städa undan vissa elakheter.

Jag uppfattar den nya boken som samma bok men med en hel del bitar som orererats bort och som nu gör att boken käns mer komplett.

Det gäller att läsa boken på rätt sätt och att läsa det som sägs, det är ömsom ris och ömsom ros men om man missar att se kärleken till flygtjänsten och kopplingen tekniken - människan och glömmer allt det possitiva som skrivs så tycker jag det är synd.

Jag ser det som en ytterst fin gest av en föredetta jaktflygare att med egna medel och utan hjälp ge ut en bok på detta sätt trotts att det är en stor förlustaffär.

Iallefall jag förstår vikten av denna gåva till kommande generationer som inte levt under det kalla kriget och det hot som vi faktiskt levde under.

Detta är inte ytterligare en flottiljbok utan en komplett mer djuplodande beskrivning av hur det var då det begav sig då det var tämligen spänt över östersjön och där många offrade sina liv i försvaret av Sverige så att vi andra kunde sova lite tryggare.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"