Sida 1 av 11
Svenska vägbaser och reservvägbaser
Postat: 02 okt 2008, 14:33
av Emil Lindberg
Jag satt och skummade lite i dessa två rapporter
Svenska militära flygbaser
Svenska reservvägbaser
På sida 27 i "Svenska reservvägbaser" kan man läsa:
Jämjö S71 1966 Byggd 1965-66
På sida 23 i "Svenska militära flygbaser" kan man läsa:
Jämjö K S71 1965
Var ligger denna reservbas? Jag kan inte erinra mig att jag har sett eller hört talas om denna.
Kan man se den på Eniro?
Postat: 02 okt 2008, 16:30
av Lennart A
Ja visst. Tydligt och klart. Sök på Jämjö och följ vägen mot nordost.
Lennart A
Postat: 02 okt 2008, 21:09
av Emil Lindberg
När jag tänker efter har jag åkt där flera gånger. Men i mitt huvud kändes det som om den reservvägbas som jag då åkte på låg längre norrut än Jämjö.
Vilken bas hörde Jämjö till? Uråsa? F12? F17? Kosta?
Postat: 02 okt 2008, 21:34
av Lennart A
Av läget att döma: jakt. Sannolikt den jakt som skulle krigsbaseras på Kallinge. Alltså reserv för Kallinge. Men det är bara en möjligen kvalificerad gissning.
Lennart
Postat: 03 okt 2008, 11:03
av Åke Karlsson
Får man komma med en annan fråga i sammanhanget? Jag vill minnas från resor i forntiden att det utefter gamla E6 i ravinen upp mot Hallandsås söderifrån fanns/finns något som såg ut som uppställningsplatser för flygplan. Var det reservuppställningsplatser för Ängelholmsflyget?
Postat: 03 okt 2008, 13:55
av Mikael Stockman
Hej Åke!
Det du sett är rester från flygbassystem "bas 60". Det är uom (uppställningsområdet) i Margretetorp som hörde till krigsbasen Ängelholm, dvs flottilområdet F10 i krig. I Margretetorp finns två välvda Törebodahangarer och något dussintal mindre flygplanplatser för uppställning av flygplan som är under (krigsmässig) reparation eller i reserv. Flygplanen som befann sig där var inte i direkt operativ tjänst utan när de sattes i operativ tjänst bogserades de (taxning troligen inte möjlig) in till framom (främre klargöringsområdet) som låg i banändarna på F10. Där kunde snabba jaktinsatser göras beroende på beredskapsläget.
I ett uom brukar det också alltid finnas minst en stationsbarack för personalen men någon sådan såg jag inte när jag passerade som hastigast för en tid sedan. Har du kanske har sett någon sådan där? Likaså förekom också en speciell motorkörningsplats för att testa flygplan efter motorbyte od.
Detta uom verkar inte ha använts på massor av år. Är det någon som vet vilka divisioner/kompanier som huserat där under årens lopp och vilka flygplanstyper som setts där under övningar, i denna smått idylliska ravin med villor direkt intill flygplanplatserna? Utrymmet för större flygplan är ju där inte det allra bästa, men 29.orna gick nog att klämma in mellan vägen och branterna! J34 och J35 kanske fick plats de med, om man använder skohorn...
...men varken plats eller bärighet räckte för de kraftfulla Viggarna.
/Mvh "flygbashistorikern" Mikael Stockman FBH/Väst
Postat: 07 okt 2008, 14:07
av Åke Karlsson
Tack för info, ytterligare ett frågetecken i hjärnbarken är uträtat. Om det var en krigstidsbas så har jag lite lättare att förstå platsen. Redan på den tiden var det mycket trafik på E6:an och att stänga av den pga nån övning då och då var nog inte att tänka på, det blir en ordentlig omväg. Frågan är om den nånsin använts, en fråga som ännu inte fått något svar här.
Postat: 17 okt 2008, 21:50
av Anders Lidén
Och en del av vägbaserna verkade ju vara kända för övriga världen redan för länge sen...
http://www.mil-airfields.de/se.htm
Postat: 17 okt 2008, 22:11
av Bengt Ekbladh
Intressant Anders
det mesta/allt? var nog kännt av de som behövde veta
Hittar du nått om Brittiska vägbaser på Ön?
Bengt
Postat: 18 okt 2008, 09:09
av Emil Lindberg
Bengt Ekbladh skrev:
det mesta/allt? var nog kännt av de som behövde veta
Bengt
Jo, men en av finesserna med Bas 60 och Bas 90 var ju att man inte behövde hålla baserna superhemliga. Även om det klart var bättre ju mindre kända som baserna var.
Genom att sprida flygförbanden dels på olika baser, dels på olika platser inom de aktuella baserna gjorde man det svårt för fienden att ha koll på allt. När/om man sedan började att ombasera förband mellan olika flygbaser skulle det bli ännu jobbigare.
Taktiska nummer och banbärigheten var/är hemlig
Postat: 18 okt 2008, 21:06
av Hans E Fredbäck
Angående:
http://www.mil-airfields.de/se.htm
Allt som ses från ovan är i princip öppen info.
Användning och kapaciteter etc är givetvis sekreta.
Baskatalogerna och Flygbasdatabanken kan lätt "avhemligas" genom viss radering. Men någon måste inkomma med en skriftlig förfrågan.
Emil är på G.
Ju mer "systemen" åldras, desto mer kan uppgifter avhemligas.
Jag har varit ansvarig på FORTV för nämnda publikationer mm.
Postat: 07 dec 2008, 10:10
av Emil Lindberg
Länk till Jämjö reservbas på Hitta.se. Tryck på "Satellit" för flygfoto
Jämjö reservbas på Hitta.se
Postat: 07 dec 2008, 10:46
av Emil Lindberg
Mikael Stockman skrev:Hej Åke!
Det du sett är rester från flygbassystem "bas 60". Det är uom (uppställningsområdet) i Margretetorp som hörde till krigsbasen Ängelholm, dvs flottilområdet F10 i krig. I Margretetorp finns två välvda Törebodahangarer och något dussintal mindre flygplanplatser för uppställning av flygplan som är under (krigsmässig) reparation eller i reserv. Flygplanen som befann sig där var inte i direkt operativ tjänst utan när de sattes i operativ tjänst bogserades de (taxning troligen inte möjlig) in till framom (främre klargöringsområdet) som låg i banändarna på F10. Där kunde snabba jaktinsatser göras beroende på beredskapsläget.
I ett uom brukar det också alltid finnas minst en stationsbarack för personalen men någon sådan såg jag inte när jag passerade som hastigast för en tid sedan. Har du kanske har sett någon sådan där? Likaså förekom också en speciell motorkörningsplats för att testa flygplan efter motorbyte od.
Detta uom verkar inte ha använts på massor av år. Är det någon som vet vilka divisioner/kompanier som huserat där under årens lopp och vilka flygplanstyper som setts där under övningar, i denna smått idylliska ravin med villor direkt intill flygplanplatserna? Utrymmet för större flygplan är ju där inte det allra bästa, men 29.orna gick nog att klämma in mellan vägen och branterna! J34 och J35 kanske fick plats de med, om man använder skohorn... :P ...men varken plats eller bärighet räckte för de kraftfulla Viggarna.
/Mvh "flygbashistorikern" Mikael Stockman FBH/Väst
Är detta F 10 UOM i Margretetorp? Tryck på "Satellit" för flygfoto. Zooma in vid behov.
F 10 UOM i Margretetorp?
Var är i så fall alla "dussintals" flygplansplatser? Jag hittar bara 4-5 st misstänkta (men så är det ju gott om skuggor, och trädens lövverk hänger ut över vägen)
Postat: 08 dec 2008, 23:01
av Emil Lindberg
Vägbaserna vid Ålem och Eneryda var annorlunda så till vida att de var byggda med Framom/Helge-områden (ibland även kallat slingor) i rullbanans ändar.
När man studerar dessa baser på Eniro.se och Hitta.se verkar det dock tyvärr som att man har rivit upp en del av dessa Helge-områden. På Eniro verkar dock både Helge Norr och Syd vara retuscherade. Eller så var Helge Norr redan uppriven vid fototillfället, och endast Helge Syd har "maskerats". Satellit-bilderna på Hitta.se sägs vara nyare än motsvarande dito på Eniro.se.
Stämmer utpekningen av Framom/Helge-områden? (Endast på Hitta.se-bilderna)
När jag på Hitta.se "sveper" över Ålem kan jag inte hitta några spridda flygplanplatser (ibland kallat "fickor"). Hade Ålem få sådana? Eller har man avlägsnat (rivit upp) dessa också?
Vägbas Ålem på Hitta.se
Vägbas Ålem på Eniro.se. Helge Syd retuscherad? Helge Norr kvar men retuscherad? (Ursäkta, får inte en kort och snygg länk att funka här. Kopiera hela adressen och klistra in)
http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&ma ... tq=0&pis=0
Vägbas Eneryda på Hitta.se
Vägbas Eneryda på Eniro.se. Helge Norr och Syd upprivna? Eller "maskerade" på Eniros bild? (Kopiera hela adressen och klistra in)
http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&ma ... tq=0&pis=0
Till sist: Hur kom det sig att bara dessa två vägbaser byggdes som de gjorde? Och varför båda i Småland, på nästan samm breddgrad? Hade baserna i närheten (Uråsa, Kosta, Kalmar, Kallinge) för lite kapacitet?
Postat: 10 dec 2008, 17:12
av Emil Lindberg
Via en bekant "hittade " jag ännu en, för mig okänd, reservvägbas. Nämligen den utanför Bjurholm, ca 7 mil väster om Umeå.
Reservvägbas i Bjurholm. Tryck på "Satellit" för flygfoto
Enligt
Svenska reservvägbaser byggdes den 1966.
Enligt denne bekant, som i yngre dagar vistades en del i trakterna, ska det enligt byborna aldrig har lanadat några "tunga" flygplan här. Men väl ett litet jet-flygplan.
Någon här som har mer info om basen eller den lilla jet-kärran?
Postat: 10 dec 2008, 20:37
av Emil Lindberg
Enligt
Svenska reservvägbaser anlades Sveriges första flygraka utanför Åhus, och denna ska ha varit klar 1963. På något ställe i rapporten står det "vägen Åhus-Kristianstad".
Trots noga avsökning av vägarna mellan Åhus och Kristianstad, och andra vägar i området kan jag inte hitta någon vägsträcka som liknar en reservvägbas (ovanligt stora "parkeingsfickor" med inbördes avstånd på ca 2 km).
Kan någon hjälpa mig att hitta rätt? Finns det några spår av den kvar?
Det är säkerligen återigen en fråga om "det är lätt att hitta om man vet var man ska leta".
Men i trakterna hittade jag något som jag tror mig känna igen
Ripa-fältet?
Postat: 10 dec 2008, 21:03
av Lennart A
Ja, detta bör vara Ripa-fältet, även om formerna inte stämmer idag med hur fältets gränser gick. Tror att platsen är rätt.
Vet inte var Åhusbasen låg. Av den reservvägbas som fanns mellan Uppsala och Björklinge ser man heller inga spår idag. Naturens egen "återtagning"?
Lennart A
Postat: 10 dec 2008, 21:09
av Jonas
Hej har du kollat här?http://flygbas.se/?page=2&lan=de&kat=20&id=65942
Postat: 10 dec 2008, 22:32
av Emil Lindberg
Lennart A skrev:Ja, detta bör vara Ripa-fältet, även om formerna inte stämmer idag med hur fältets gränser gick. Tror att platsen är rätt.
Vet inte var Åhusbasen låg. Av den reservvägbas som fanns mellan Uppsala och Björklinge ser man heller inga spår idag. Naturens egen "återtagning"?
Lennart A
Det är nog härifrån jag känner igen Ripa-fältet
http://flygbas.se/?page=2&lan=de&kat=20&id=65943
Så som svar till Jonas: Jo, flygbas.se har man ju varit inne på en hel del!
Synd om inget av reservvägbas Åhus finns kvar! Hade varit kul att se om den skilde sig i utformning, då den var först
Postat: 11 dec 2008, 13:33
av Mikael Stockman
Hej Emil!
Maa det Du undrade kring Margretetorp/ÄNG Uom så har Du prickat rätt med satelliten och det var en tjusig karta Du trollat ihop! Det finns fler fplplatser på båda sidor om vägen i närheten av de Du hittat "från ovan". Skuggor och grönska döljer men en del platser finns också i direkt anslutning till gårdsplaner od. Hela Uom är mycket koncentrerat. Återkommer så småningom till Dig med mer om detta.
/Mvh Mikael
Postat: 11 dec 2008, 17:03
av Peter Andersson
Framom Syd/norr i Eneryda finns kvar och används idag som timmerupplag. Bakom/Uom fanns utmed Rv23 mellan Eneryda och Liatorp. Dessa är numera rivna.
/Peter
Postat: 11 dec 2008, 17:46
av Ingemar Strandberg
Hej,
Jag fick basboken idag, och efter att ha bläddrat genom den så är jag impad. Jag saknar dock skisser på samtliga fält med exakta kartlägen.
Men jag är ändå impad.
Ripa-fältet ligger väster om landsvägen ungefär i höjd med det som någon angivit som "rakan". Motorbanorna för motokross mm ligger på resterna av fältet. Söder om dem ligger ett modellflygfält, fortfarande inom gamla fältgränsen. Tro mig - jag har varit där.
Rakan mellan Åhus och Kristianstad ligger norr om Rinkaby. E22 utgör dess norra begränsning. Åtminstone sas det så på 70-talet då jag tjänstgjorde på milostaben. E22 viadukt angavs vara ett lämpligt flygplanvärn.
Ingemar
Postat: 11 dec 2008, 21:55
av Emil Lindberg
Peter Andersson skrev:Framom Syd/norr i Eneryda finns kvar och används idag som timmerupplag. Bakom/Uom fanns utmed Rv23 mellan Eneryda och Liatorp. Dessa är numera rivna.
/Peter
Allt detta timmer överallt! Man kan undra om det blir de gamla basernas räddning eller undergång.
Men finns Helge-platserna och betongplattorna som sådana kvar? Eller nyttjar man bara de öppna grönytor som Helge-platserna lämnade efter sig?
Om du tar hjälp av nedanstående tråd, har du lusta att peka ut f.d BAKOM/UOM på Hitta.se?
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1005
Postat: 11 dec 2008, 22:25
av Peter Andersson
Framom Eneryda Jag kan nästan svära på att asfalt/betongplattor ligger kvar. På hitta kan man se att bilden är retuscherad vid båda Framom/Helge. Dock har det tillkommit viltstängsel på båda sidor om vägen.
Bakom/Uom Eneryda Dessa är som sagt rivna/uppgrävda sedan några år. Enstaka kan finnas kvar.
/Peter
Postat: 11 dec 2008, 22:55
av Emil Lindberg
Ingemar Strandberg skrev:Hej,
Jag fick basboken idag, och efter att ha bläddrat genom den så är jag impad. Jag saknar dock skisser på samtliga fält med exakta kartlägen.
Men jag är ändå impad.
Rakan mellan Åhus och Kristianstad ligger norr om Rinkaby. E22 utgör dess norra begränsning. Åtminstone sas det så på 70-talet då jag tjänstgjorde på milostaben. E22 viadukt angavs vara ett lämpligt flygplanvärn.
Ingemar
Så du har redan fått "Svenska flygbaser"? Fusk!
E22 viadukt som "Törebodabåge"? Tja, varför inte. Alltid gott att få tak över huvudet när man ligger i fält, dessutom bra med väderskydd, insynsskydd och någorlunda ballistiskt skydd.
Dock hittar jag inte något som kan likna flygplanplatser modell större, som är vanligt vid reservvägbaser. Men vägskäl och korsningar kunde ju ha nyttjats som klargöringsplatser. Flygplanen hade då förmodligen ha fått vändas med hjälp av bogserbil, så att nosen pekade ut mot vägen i flygrakans förlängning.
Kolla länken. Kan detta vara med verklighteten överensstämmande?
Reservvägbas S32 Åhus?
Det hade dock varit intressant att se foton över området runt 1965-1970. Var skulle man kunna finna sådana tro?