Sida 1 av 1

SE-ENZ, Douglas DC-6B

Postat: 08 dec 2013, 17:15
av Sven-Erik Jönsson
SE-ENZ
Typ: Douglas DC-6B
c/n: 45320/930
Tillverkad år 1958

Fd N579, SU-ANO, 4W-ABF, OY-STT (ommålad SE-ENZ CPH 1971-07-10)
Registrerad 1971-07 Sterling Airways AB, Arlanda
Eo 1972-07-28 Uthyrt till UNO Libanon, ljusblå, lev. ex. CPH
Eo 1972-08-04 till UNHCR Sudan, lev. ex CPH (UN High Commission for Refugees)
Avreg 1972-12-14 Sålt till USA, reg N515AP, senare N444SQ (fire bomber)

Foto saknas i SFF arkiv.

Re: SE-ENZ, Douglas DC-6B

Postat: 10 dec 2013, 12:47
av Rolf Larsson
Nospartiet på N444SQ finns nu bevarat på Oakland Aviation Museum , Oakland

Re: SE-ENZ, Douglas DC-6B

Postat: 10 dec 2013, 16:13
av Sven-Erik Jönsson
Rolf Larsson har bidragit med detta foto.

Han skriver också en av ex-registreringarna var N515TP och inte N515AP.

Tack Rolf!
SE-ENZ på Torslanda den 31 augusti 1971. Foto: Rolf Larsson
SE-ENZ på Torslanda den 31 augusti 1971. Foto: Rolf Larsson

SE-ENZ Douglas DC-6B

Postat: 30 dec 2013, 15:06
av Paul R Compton
SE-ENZ enligt min DB

SE-ENZ
Douglas DC-6B
C/n 45320/930
DoM 19580116
Ex N579>SU-ANO>4W-ABF>SU-ANO>OY-STT (Cnx 19710708, last reg owner, Sterling Airways A/S, Dragør)
19710118 Appl for Reg Sterling Airways AB, Stockholm
19710121 Res Sterling Airways AB, Stockholm
19710316 BofS Sterling Airways A/S, København>Sterling Airways AB, Stockholm
19710712 CofA #2933
19710712 Reg CofR #2822 Sterling Airways AB, Arlanda
197207xx Leased to UN (prel. 3 month lease for ops in N Africa & Middle East with option for 6 month extension)
19721214 Cnx sold USA N515TP>(DC-6BF)>N444SQ (water bomber)>(WFU ca 1999>forward fuselage/cockpit section preserved Western Aerospace Museum/Oakland Aviation Museum, Oakland CA)
19721231 Swedish CofA expired

Source credits: Riksarkivet & LFV

Re: SE-ENZ, Douglas DC-6B

Postat: 08 jan 2014, 10:30
av Sven-Erik Jönsson
Från Nils-Olof Andersson har vi fått denna bild på SE-ENZ i blå UN-märkning
SE-ENZ uthyrd till FN, här fotograferad på Kastrup i sommaren 1972
SE-ENZ uthyrd till FN, här fotograferad på Kastrup i sommaren 1972